BRATISLAVA - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR vyhlásilo výzvu na podporu poskytovania ranej starostlivosti a ranej intervencie deťom vo veku nula až šesť rokov z prostredia marginalizovaných rómskych komunít a z prostredia generačnej chudoby. Na výzvu je určených vyše šiestich miliónov eur. V pondelok o tom na tlačovej konferencii informovali minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Daniel Bútora a podpredsedníčka vlády SR pre plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov Lívia Vašáková.
"Výzva je zameraná na zabezpečenie rovnakej štartovacej čiary pre všetky deti, aby od útleho veku nadobúdali zručnosti, ktoré im zjednodušia prechádzanie školským systémom," uviedla Vašáková. Finančné prostriedky budú zamerané na podporu starostlivosti o deti vo veku nula až šesť rokov.
Archívne video: Minister školstva Daniel Bútora odovzdal vysvedčenia žiakom na špeciálnej škole v Bratislave
Ako uviedol minister, táto grantová schéma je určená na podporu realizácie projektov, ktoré prinesú pozitívne zmeny v životoch detí z prostredia generačnej chudoby s cieľom lepšiť ich šance na začlenenie do predprimárneho vzdelávania a následne umožniť aj ich úspešný vstup do školy. Ide o projekty zamerané na zdravý kognitívny, sociálny a psychomotorický vývin detí a rozvoj rodičovských zručností a spôsobilostí.
Výzva je otvorená mesiac
Výzva bude otvorená do 25. augusta a každý oprávnený žiadateľ môže požiadať o finančnú podporu vo výške 150.000 eur. Medzi oprávnenými žiadateľmi sú predovšetkým neziskové organizácie, občianske združenia, nadácie, účelové zariadenia cirkvi a iné organizácie, ktoré aktívne pracujú s deťmi z prostredia generačnej chudoby.
Prvé tri roky života sú kľúčové
"O tom, ako sa bude deťom v škole dariť a ako sa neskôr budú môcť v živote uplatniť, najviac rozhodujú prvé tri roky života," uviedol splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Ján Hero. Priblížil, že ide o obdobie najrýchlejšieho vývoja mozgu, ktorý ovplyvňuje ich úspech v škole a živote. "Intervencia v tomto období je kľúčová a v týchto komunitách veľmi zanedbávaná," dodal.
Psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Magdaléna Špotáková zdôraznila potrebu pripravenosti škôl na rozmanitosť, ktorú deti z prostredia marginalizovaných rómskych komunít a z prostredia generačnej chudoby prinášajú. "Deti majú byť v systéme ranej starostlivosti vedené k tomu, aby rozdiel medzi deťmi majority a deťmi minority nebol taký obrovský a nevyúsťoval do často neoprávneného konštatovania, že ide o deti s mentálnym postihnutím," uzavrela.