BRATISLAVA – Mnoho slovenských dôchodcov žije z ruky do úst a pri priemernej penzii musia v ruke obracať každý cent. Jedno z riešení, ako chcela slovenská vláda pomôcť, bolo zavedenie systému rodičovských dôchodkov. Týmto spôsobom si mohli prilepšiť rodičia detí, ktoré na Slovensku poctivo pracujú. O to viac však zabolí, keď vám tento štátny príspevok nie je vyplatený v plnej výške.
Už od prvého mája sú tisíckam penzistov vyplácané takzvané „rodičovské dôchodky“. Vo viacerých prípadoch sa však stalo, že dôchodcom nebola dávka vyplatená v plnej výške. „Na Sociálnu poisťovňu sa v posledných dňoch obracajú klienti s otázkami, ako majú postupovať, ak im v Rozhodnutí o priznaní rodičovského dôchodku chýbajú údaje o dieťati/resp. viacerých deťoch,“ informovala Sociálna poisťovňa (SP) na svojom internetovom sídle.
Podľa poisťovne mohlo nedorozumenie vzniknúť v dôsledku nesprávnych údajov v Registri fyzických osôb Ministerstva vnútra (MV) SR, z ktorého SP čerpá a overuje údaje o rodinných vzťahoch poistencov. Zjednodušene nastala chyba, pri ktorej SP nebola schopná priradiť pracujúce dieťa k penzistovi, ktorý mal za štandardných okolností nárok na príjem rodičovského dôchodku.
Riešenie je jednoduché! Stačí predložiť úradné papiere
Podľa SP by na riešenie takejto situácie malo stačiť, ak klient poisťovne predloží rodný list dieťaťa, alebo iný hodnoverný údaj a SP túto situáciu následne preverí. V prípade, ak rodný list svojho dieťaťa nemáte, stačí o vydanie jeho kópie požiadať na matrike. Ak tak urobíte, poisťovňa váš nárok preskúma a nevyplatené peniaze dôchodcovi doplatí čo najskôr.
Opačný prípad nastáva vtedy, ak klient poisťovne nárok na čerpanie rodičovského dôchodku nemá. K takejto situácii môže dôjsť v prípade, ak dieťa v roku 2021 nebolo dôchodkovo poistené. To znamená, že dieťa penzistu napríklad nepracovalo alebo nebolo poistencom štátu. Sociálna poisťovňa v tomto prípade nemala k dispozícii vymeriavací základ, od ktorého vzniká zákonný nárok na dávku.
Sociálna poisťovňa podáva pomocnú ruku: Na rozhodnutie si však možno počkáte
Poisťovňa ďalej informuje, že zamestnanci SP sú pripravení pomáhať klientom osobne, mailom, telefonicky či prostredníctvom informačno-poradenského centra. „Sociálna poisťovňa klientom v prípade chýbajúci údajov o dieťati odporúča, aby s rodným listom dieťaťa/detí navštívili priamo pobočku Sociálnej poisťovne, ktorá tieto údaje zaznamená do svojich systémov. Na základe doplnených údajov následne znovu posúdi nárok na rodičovský dôchodok a jeho sumu (bez potreby opätovnej návštevy pobočky).“ Dodali.
Na preskúmanie celého prípadu však udávajú lehotu 60 dní a v mimoriadne zložitých konaniach sa táto lehota predĺži až na 120 dní. Cesta k rodičovskému dôchodku tak môže byť pre niektorých penzistov zložitá.