BRATISLAVA - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR chce od septembra spustiť ďalší eurofondový projekt na asistentov učiteľov. Za jeden školský rok majú podľa bývalého šéfa rezortu školstva a poslanca Národnej rady SR Branislava Gröhlinga minúť všetky eurofondové peniaze na asistentov. Tvrdí, že ak majú asistenti a podporné tímy na školách pokračovať, musia byť financovaní zo štátneho rozpočtu.
"Ak sa minú eurofondy, na ďalšie roky ostáva len štátny rozpočet. A tam ministerstvo plánuje také nízke financovanie asistentov zo štátu, že v septembri 2024 zrejme polovica z asistentov skončí," konštatuje na sociálnej sieti bývalý minister školstva. Ako uviedol, v školskom roku 2023/2024 pôjde z eurofondov na podporné tímy asi 200 miliónov eur (spolu so štátnymi zdrojmi je to asi 236 miliónov). "Minie sa tak celá alokácia na tento účel naraz," povedal.
Archívne video: SaS podporí novelu školského zákona, dohodla sa s Hegerom a Horeckým
"Keďže sa eurofondové peniaze minú už za jeden školský rok, zvyšné roky môžu byť asistenti financovaní iba zo štátu. Ministerstvo ale na asistentov a podporné tímy plánuje oveľa menšie výdavky," povedal Gröhling. Podľa jeho slov zákon v parlamente to potvrdzuje, pričom v roku 2024 ráta štát s podpornými opatreniami za 39 miliónov eur. V roku 2025 to je podľa Gröhlinga 118 miliónov eur a o rok neskôr to bude 149 miliónov eur. "Tieto čísla potvrdzujú, že od septembra 2024 počet asistentov a podporných tímov oproti dnešku rapídne klesne," skonštatoval.
Minúť celú alokáciu na asistentov v jednom roku je podľa poslanca parlamentu možnosť, lenže potom by mal aj štátny rozpočet s takýmto niečím počítať. "Aktuálne to vyzerá tak, že síce v septembri tohto roku narastie počet pozícií o tisíc, v septembri 2024 vyše 50 percent týchto zamestnancov na školách pokračovať nebude," uzavrel Gröhling.
Ministerstvo školstva pripravuje nový národný projekt na financovanie podporných profesií v školstve, ktorý bude financovaný z nového Programu Slovensko, teda zo zdrojov EÚ. Projekt pomôže udržať pozície školských podporných tímov, pedagogických asistentov, pomocných vychovávateľov v materských, základných a stredných školách, ako aj školských digitálnych koordinátorov. V projekte sú vyčlenené finančné prostriedky na udržanie súčasných pozícií a zároveň zvýšenie pozícií v školských podporných tímoch a asistentov približne o 1000. Taktiež aj na udržanie súčasných pozícií školského digitálneho koordinátora a postupné rozšírenie tejto pozície na ďalšie školy.