BRATISLAVA – V parlamente bol tento mesiac schválený nový motoristický zákon, ktorý od 1. júla ovplyvní peňaženku každého, kto si bude chcieť kúpiť ojazdené auto. Hlavné výhody nového systému pocítite v prípade, ak sa rozhodnete pre kúpu nového vozidla, poplatky majú byť zhovievavé aj pre budúcich vodičov hybridov, plugin hybridov a elektromobilov.
Archívne video:
Aktuálna platná úprava zákona stanovuje cenu, ktorá sa vypočíta na základe vzorca: RP=Pkw x EKV pričom RP predstavuje výšku registračného poplatku, Pkw je sadzba poplatku za zápis vozidla podľa výkonu motora a EKV je ekologický koeficient vozidla. Výhody však pocítia hybridné a vodíkové autá, či autá s LPG/ CNG pohonom. Táto skupina aut bude mať po novom nárok na 50% zníženie poplatku, najmenej však môže klesnúť na 33 eur.
Ak sa napríklad rozhodnete zakúpiť si jazdené auto s výkonom 103 kW, ktoré bolo po prvý krát úradne evidované v roku 2009 a jeho norma spadá pod Euro 4. V roku 2023 sa registračný poplatok môže vyšplhať do výšin. Registračný poplatok = 120 (103 kW) x 0,60 (Euro 4) = 72 eur. Podľa novej úpravy bude teda záležať aj na roku prvej registrácie vozidla a budú vozidla rozdeľované aj podľa toho, o aký druh paliva pri ich prevádzke ide.
Úľavy vyhovejú milovníkom historických kúskov
Podľa nových pravidiel si však budú môcť vydýchnuť zberatelia historických skvostov, pričom registrácia tzv. „veteránov“, ktoré sú viac ako 40 rokov bez rozdielu paliva a ich dátum registrácie je skorší ako 31. 12. 1982, jeho ekologický koeficient bude vždy 0,10. Ekologický koeficient pre historické vozy bude teda najnižší zo všetkých kategórií, pričom odôvodnením má byť ich zriedkavá prevádzka, či historická a zberateľská hodnota.
Pokiaľ nie ste milovníkmi histórie, ušetriť by ste mali aj pri registrácii nového auta
Pokiaľ máte chuť skôr na niečo tradičnejšie a o veterány či jazdené vozidlá záujem nejavíte. Potešiť by vás mali novinky aj pri registrácii čisto nového vozidla. Podľa nových pravidiel by práve moderné a ekologické autá mali predstavovať výhodu pri znižovaní registračných poplatkov. Ak teda máte v pláne zakúpiť si napr. benzínové vozidlo s rokom výroby po roku 2019 a štandardným výkonom 80 kWh registračný poplatok by vás podľa predošlého výpočtu mal stáť 27 eur. Táto hodnota sa však posunie na najnižšiu stanovenú hranicu 33 eur.