BRATISLAVA – Majitelia motorových vozidiel a aj ich predajcovia už od včera (02.01) mali možnosť vyskúšať si nový systém vydávania a prepisu EČV. Najnovšie skúsenosti však ukazujú, že nie všetko ide tak hladko ako sa očakávalo a aj dnes ešte dochádza v pozmenenom systéme k najrôznejším a nedostatkom a problémom. Štát však na novom systéme ušetrí.
Vodiči a predajcovia áut na úradoch prichádzajú na to, že nový systém vydávania EČV ešte stále zápasí s rôznymi nedostatkami. Nepáči sa im, že úrady ešte naďalej vydávajú pôvodné (nezmenené) EČV. Podľa úradov sa pôvodné evidenčné čísla majú vydávať dovtedy, pokiaľ máme zásoby pôvodných značiek. Podľa tvrdení zamestnancov inšpektorátu by toto obdobie malo znamenať zhruba 3 mesiace.
Na tento problém sme sa preto opýtali Ministerstva vnútra (MV) SR. „V súčasnosti sa na dopravných inšpektorátoch nachádzajú ešte skladové zásoby pôvodných tabuliek s evidenčným číslom vozidla. Prechodné obdobie pôvodných tabuliek potrvá do vyčerpania skladových zásob. Odhadujeme, že takéto individuálne prvé kusy tabuliek s novým dizajnom by mohli byť dodané v blízkej dobe,“ priblížila hovorkyňa Zuzana Eliášová.
Majitelia motorových vozidiel si teda môžu zachovať chladnú hlavu. Ak občan požiada o pridelenie EČV vytvoreného individuálne na základe požiadaviek občana, to znamená napr. vo forme krstného mena „bude mu vydaná takáto tabuľka s novým dizajnom aj v prechodnom období,“ dodáva Eliášová.
Nový systém má aj vážnejšie nedostatky
Na rezort vnútra sme sa obrátili aj v kontexte nedostatkov, na ktoré poukazuje istý predajca automobilov. Tvrdí, že ak sa auto predáva medzi okresy, dochádza k vážnym pochybeniam. Ak je predajca napríklad z Bratislavy a kupujúci z Prešova, auto je možné prepísať aj v Bratislave. Kupujúci však následne podľa jeho tvrdenia nedisponuje žiadnymi dokladmi (osvedčenie o evidencii, potvrdenie, atď.). Nový technický preukaz by mal byť totiž do druhého okresu zaslaný kuriérom. Ministerstvo na naše otázky k tomuto problému nereagovalo.
Štát na nových EČV ušetrí
Eliášová pripomína, že: „nové tabuľky sa vyrábajú v Banskej Bystrici v Automobilových opravovniach ministerstva vnútra. Za tabuľky sa bude platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa. Za štyri roky by sa tak malo usporiť cca 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie.“ Pozitívnou správou teda je, že napriek všetkým nedostatkom, ktoré reformu v evidencií motorových vozidiel sprevádzajú, sa so štátnymi peniazmi konečne zaobchádza zodpovednejšie.