BRATISLAVA - Biometrické občianske preukazy (OP) s bezkontaktným čipom začalo ministerstvo vnútra vydávať od 1. decembra. Len za prvých desať dní vydávania prijali takmer 44 000 žiadostí a do konca decembra sa záujem zrejme zvýši. Dôvodom je, že počas sviatkov prichádzajú na Slovensko občania žijúci či pracujúci v zahraničí a vianočné voľno využijú na vybavenie potrebných dokladov. Rezort vnútra očakáva, že v tomto období si budú naďalej vybavovať občianske preukazy aj aktívni používatelia e-podpisu, ktorým najneskôr 31. decembra končí platnosť certifikátu v prípade, ak majú doklad vydaný do 20. júna 2021.
Ministerstvo vnútra tvrdí, že bolo pripravené na nápor žiadostí, problémom však je nerovnomerné zaťaženie pracovísk dokladov. Občania najviac navštevujú veľké klientske centrá a stáva sa, že preťažené pracovisko v deň návštevy už ich žiadosť neprijme. Takáto situácia je dlhodobo v klientskom centre OÚ Bratislava na Tomášikovej ulici, kde sa čaká v priemere dve hodiny. O hodinu kratšie sú čakacie doby na klientskych centrách v Prešove či Košiciach.
Rezort vnútra odporúča vyhnúť sa veľkým klientskym centrám v krajských mestách a o vybavenie občianskeho preukazu požiadať na menších pracoviskách, kde sú čakacie doby komfortnejšie. "Pripomíname, že o vydanie nového OP možno požiadať na ktoromkoľvek pracovisku dokladov a nechať si ho doručiť na pracovisko najbližšie k bydlisku či pracovisku, ako aj kuriérom do vlastných rúk (keďže stále pretrváva mimoriadna situácia, kuriérska služba je bezplatná). Namiesto v Bratislave tak možno požiadať o doklad na oddelení v Senci, kde prídete na rad asi za pol hodinu, v Malackách sa čaká ešte kratšie," radí ministerstvo.
Krátkodobá nedostupnosť niektorých pracovísk vo vianočnom období
Viaceré okresné úrady a dopravné inšpektoráty sídlia v budovách, ktoré sú v správe Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny. Ústredie oznámilo, že v piatok 23. decembra a v utorok 27. decembra svoje budovy zatvára z dôvodu energetických úspor. Preto v tieto dni nebudú poskytovať služby tam sídliace pracoviská okresných úradov a Policajného zboru:
Okresné úrady:
Malacky, Hlohovec, Piešťany, Turčianske Teplice, Nové Mesto nad Váhom Púchov, Partizánske, Dolný Kubín, Tvrdošín, Krupina, Žarnovica, Kežmarok, Levoča, Humenné, Gelnica.
Dopravné inšpektoráty a oddelenia dokladov:
Turčianske Teplice, Tvrdošín, Krupina, Žarnovica, Kežmarok, Levoča, Humenné, Gelnica.
Zároveň ministerstvo vnútra pripomína, že vo štvrtok 29. decembra a v piatok 30. decembra nebudú dopravné inšpektoráty prijímať žiadne žiadosti o zapísanie vozidiel do evidencie ani žiadne žiadosti o vykonanie zmien v evidencii vozidiel. Z rovnakého dôvodu nebudú dostupné elektronické služby evidencie vozidiel. Dôvodom sú práce súvisiace so zmenami v systéme evidencie vozidiel platné od 1. januára 2023.
(V tejto súvislosti ministrstvo vnútra upozorňuje, že ak 27. a 28. decembra požiadate o vydanie osvedčenia o evidencii vozidla v zrýchlenej lehote do 2 pracovných dní, je potrebné požiadať o doručenie na adresu pobytu či sídla držiteľa vozidla.)
Klienti, ktorí majú v uvedené dni vytvorenú online rezerváciu na nedostupných pracoviskách, budú informovaní o vybavení v neskoršom termíne. Ostatné pracoviská budú počas sviatkov k dispozícii v riadnom režime.