BRATISLAVA – Bratislavský kraj podľa Dušana Veliča v uplynulých rokoch veľký progres nezaznamenal. Veľkým problémom je podľa neho doprava, za pozitívum pokladá potenciál cestovného ruchu. Prichádza s víziou zeleného, zdravého, vzdelaného a prepojeného kraja. Rozhovor s Dušanom Veličom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na predsedu BSK? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?
Vidím potenciál, ktorý Bratislavský kraj má a, žiaľ, ostáva nevyužitý. Už druhý rok pôsobím ako štátny tajomník pre regionálny rozvoj a detailne poznám procesy na Bratislavskom kraji. Ľudia na kraji sú šikovní, ale každá ryba má hlavu a táto neprináša vízie, ale iba "údržbové" riešenia. Môj tím má ale riešenia rozvojové. Kandidujem s podporou politických strán Za ľudí, KDH, Sme rodina a Maďarské fórum.
V akom stave sa podľa vás nachádza Bratislavský kraj? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Potrebujeme nutne zintenzívniť prácu na kvalite služieb, ktoré kraj poskytuje svojím občanom. Bratislavský kraj a jeho občania patria medzi ekonomicky najvýkonnejších v rámci EÚ, a preto si zaslúžia aj služby na európskej úrovni. Veľkým problémom je doprava, za pozitívum pokladám potenciál cestovného ruchu.
Akým problémom Bratislavský kraj čelí? Aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
V uplynulých rokoch kraj nezaznamenal veľký progres a stále v podstate riešime len údržbové záležitosti a nie rozvoj. Môjmu programu dominujú štyri oblasti. Chceme kraj zelený, zdravý, vzdelaný a prepojený, teda životné prostredie, zdravotníctvo a sociálne služby, školstvo a doprava. Ako pozitívum vnímam zlepšenie stavu stredného odborného školstva. Za hlavné negatívum považujem stav, v akom sa nachádza dopravná infraštruktúra a doprava v rámci kraja.
Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislavskom kraji zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?
Doprava v Bratislavskom kraji je jedným z najväčších problémov, s ktorými sa chcem vysporiadať. Ľudia čakajú v autách v zápchach alebo na zastávkach a denne strácajú drahocenný čas. Chýba nám skutočne integrovaná verejná doprava. Mojím prvým krokom bude zriadenie centrálneho dispečingu, ktorý bude riadiť mestskú hromadnú dopravu, regionálnu autobusovú dopravu a regionálnu vlakovú dopravu, ktorú chceme dostať pod správu kraja.
Kraj kvári aj nedostatok nevyhnutných profesií. V tomto období potrebujeme ponúknuť benefity pre kraj nepostrádateľným povolaniam, lebo ich potrebujeme udržať, aby neodchádzali pracovať do zahraničia a ostali v našom kraji. Preto prichádzame s projektom služobných bytov a kartou benefitov, ktorú sme nazvali V. I. P., čo pre nás znamená Verejne Impaktové Povolania. Teda povolania, ktoré majú najvyšší vplyv na kvalitu služieb v našom kraji, a tými sú pre nás učitelia, zdravotníci a zamestnanci sociálnych služieb.
V oblasti zdravotníctva začneme jednoduchou elektronizáciou zdravotných služieb pre občanov. Potrebujeme zvýšiť kapacity pediatrov a všeobecných lekárov a stabilizovať stavy zdravotných sestier. Kraj má v kompetencii stredoškolské vzdelávanie sestier, ktorým poskytneme profesné štipendiá, aby pokračovali v práci v krajských zariadeniach.
Bratislavský kraj starne, a tak, ako hľadáme miesto v škôlkach pre naše deti, podobnú situáciu zažívame aj pri našich senioroch. Potrebujeme systematicky zvyšovať kapacity sociálnych zariadení, zlepšiť kvalitu ich zázemia, rovnako pre klientov, ako pre zamestnancov. Vybudujeme Znalostný klaster, platformu, ktorá prepojí rodičov so školami a zamestnávateľmi. Potrebujeme zabezpečiť, aby naše deti mali perspektívu dobrého zamestnania aj v Bratislavskom kraji a nemuseli odchádzať do zahraničia.
Našou odpoveďou na klimatickú krízu bude novozriadené Centrum pre adaptáciu na klimatickú krízu a energetické zmeny. Toto centrum bude občanom, ale aj firmám, malým a stredným podnikom a živnostníkom, poskytovať poradenstvo v danej oblasti.
Problémom, ktorý ma ako chemika a bývalého environmentálneho aktivistu veľmi trápi, je ustrnutie riešenia problému vrakunskej skládky. Súčasný predseda BSK sa svojimi poslednými aktivitami v rámci tohto problému snažil na problém upútať pozornosť. Ale tváriť sa ako aktivista z pozície predsedu kraja, kde z podstaty svojho mandátu má reálny prístup na Ministerstvo životného prostredia SR, mi príde nanajvýš zvláštne. Zahrávame sa tu s hroziacou katastrofou, kde môžeme prísť o pitnú vodu na Žitnom ostrove. Vyhovárať sa na kompetencie je v tomto prípade naozaj len výhovorka a vrakunská skládka je ukážkovým príkladom, že predseda kraja musí byť proaktívny.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?
Mám okolo seba tím odborníkov v rámci štyroch pracovných skupín, ktoré korešpondujú so štyrmi oblasťami, ktoré dominujú môjmu programu - doprava, zdravotníctvo a sociálne služby, školstvo a životné prostredie, plus ekonomický a právny tím. Vo všetkých štyroch oblastiach sa nesnažíme vymýšľať koleso, ale prichádzame s riešeniami, ktoré fungujú a osvedčili sa v zahraničí. Naším cieľom je fungujúci kraj a služby na kvalitnej úrovni, ktoré si občania kraja zaslúžia.
Okrem Dušana Veliča sa o post predsedu BSK uchádza aj Ivan Bošňák (ODS, DS, Spolu a Šanca), Juraj Droba (SaS, Team Bratislava, PS), ktorého podporuje aj OKS a NOVA, Milan Lopašovský (SMS), Ján Mažgút (Smer-SD, SNS), Magdaléna Sulanová (ĽSNS), Andrej Trnovec (Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku) a Štefan Zima (Republika).