BRATISLAVA – Tragická víkendová nehoda, pri ktorej na zastávke MHD vyhasli životy piatich mladých ľudí, upriamila pozornosť na problém jazdy pod vplyvom a celkový prístup Slovákov k alkoholu. Z nedeľnej tragédie sme sa ešte ani nespamätali a už prišla ďalšia rana. Opitý vodič v Čadci vyletel na chodník a zrazil matku s dvomi deťmi. Český autoklub sa pozrel na to, čo s nami robí alkohol a ako sa mení naše vnímanie okolitého svetu s pribúdajúcimi promile.
Športovému funkcionárovi Dušanovi Dedečkovi namerali po tragickej nedelnajšej nehode v krvi 1,69 promile. Muž, ktorý v stredu zrazil v Čadci na chodníku matku a jej dve malé dcéry po nehode nafúkla 1,79 promile. Tragické udalosti viedli k tomu, že sa strhla celospoločenská diskusia o tom, ako znížiť počet opitých vodičov a aj o primeranosti trestov za alkohol za volantom. Český autoklub UAMK v tejto súvislosti hovorí o nulovej tolerancii. Poukázal na to, aké sú účinky alkoholu na jazdcov, vodičov a cyklistov. Problémy im pritom spôsobuje už jedna "veľká desina."
Video: Nočná nehoda v Bratislave vydesila celé Slovensko! Vodič napálil do zastávky MHD, kde boli ľudia, na mieste je 5 mŕtvych a 10 zranených
0,2 až 0,5 promile
Už pri relatívne nízkej hodnote nastupuje rast sebavedomia, horší odhad vzdialenosti aj rýchlosti a preceňovanie vlastných schopností. Z testov vyplýva, že nižšia schopnosť viesť vozidlo, motocykel ale aj bicykel sa prejavuje u väčšiny ľudí už po dávke 10 g alkoholu, čomu zodpovedá pol litra 10-stupňového piva. To zvýši hladinu alkoholu na 0,2 až 0,3 promile.
0,5 až 0,8 promile
Charakteristické je výrazné predlžovanie reakčných časov. Človek reaguje oneskorene na situácie vyhýbacím manévrom alebo brzdením. Znižuje sa sústredenie a rovnako tak sa zhoršuje aj vnímanie farieb napríklad na semafore, vrátane červenej. U motorkárov a cyklistov sa začína prejavovať porucha rovnováhy, čo je pre jazdcov veľmi nebezpečné.
0,8 až 1,2 promile
Okrem toho, že sa ešte viac predlžujú reakčné časy danej osoby, tak rastie aj jeho „zbrklosť“. Nekritickosť k vlastnému riadeniu prerastá až do bezohľadnosti. Začína sa prejavovať takzvané „tunelové videnie“, kedy pri pohľade zdanlivo miznú okraje zorného poľa. Je to akoby oči „vymazali“ objekty a osoby na okrajoch zorného poľa, teda vpravo a vľavo.
Nad 1,2 promile
Nastupujú problémy so sústredením sa na riadenie a jazdu, ktoré prechádzajú až do dezorientácie. Typické sú tiež pomalé reakcie, ktoré sa spájajú s hrubými chybami pri riadení, ako sú problémy s manuálnym ovládaním volantu, pedálov či rôznych páčok. Sťažené je tiež posudzovanie situácie na vozovke, čo vedie k značne vysokému riziku zavinenia dopravnej nehody.
Nulová tolerancia
Experti z autoklubu sa dlhodobo zasadzujú za ponechanie nulovej tolerancie, rovnako ako za výraznejšie postihy pre tých, ktorí opakovane porušujú dané pravidlo. „Krajiny na západ od nás poznajú zodpovedajúce nástroje – od celoživotného zákazu riadenia vozidla, cez zabavenie vozidla až po väzenie. Rovnako odborníci automotoklubu považujú za nevyhnutné upozorňovať na negatívne vplyvy alkoholu,“ uviedli českí odborníci.