BRATISLAVA - Síce len nedávno skončilo leto a začal nový školský rok, predajcovia elektroniky už pociťujú dopyt po vianočných darčekoch. Ten prišiel tento rok s predstihom, mnoho z nich už má dokonca kvôli sviatočným nákupom sklady plné. Počítať však treba s tým, že ako zákazníci si za ne poriadne priplatíte.
"Ceny produktov sa tento rok zvýšili až o 25 percent. Kvôli obavám z ďalšieho zdražovania a nedostupnosti niektorých druhov tovaru kvôli problémom s ich dodávkami ľudia radšej nakupujú darčeky už teraz. Záujem je najmä o úsporné spotrebiče a inteligentných pomocníkov do domácností," uviedol David Fuchs, predseda predstavenstva spoločnosti Agora DMT, ktorá je najväčším domácim dovozcom elektroniky.
Rýchlejší štart predvianočných nákupov ovplyvňuje podľa nej aj neistota ohľadom vývoja koronavírusovej pandémie pred sviatkami. Okrem toho sa zákazníci chcú vyhnúť predvianočnému stresu aj tradične preplneným nákupným centrám. Zhruba tretina zákazníkov pritom podľa jej slov už počas pandémie prešla z nákupov v kamenných predajniach k online nákupom.
„Vianočná sezóna je pre nás najdôležitejším obdobím v roku, na ktoré sa pripravujeme prakticky po celý rok. V posledných rokoch pozorujeme, že ľudia nakupujú darčeky čím skôr, veľkým spúšťačom je koniec októbra a zľavové akcie typu Black Friday. Tento rok je ale výnimočný, pretože už od konca augusta vnímame, že sa niektorí zákazníci rozhodli kvôli obavám z rastúcich cien nečakať a s kupovaním vianočných darčekov už začali,“ hovorí hovorkyňa e-shopu Mall.sk Pavla Hobíková.
Vianočné darčeky nás vyjdú výrazne drahšie
Aktuálna inflácia sa na Slovensku pohybuje okolo 14 percent, pričom nepretržite rastie a to už jeden a pol roka. Aj vďaka tomuto nárastu vyjdú vianočné darčeky o poznanie drahšie. Cenu produktov okrem samotnej výroby ovplyvňuje aj doprava, najviac elektroniky na slovenský trh totiž mieri z Číny.
„Počas tohto roku sa cena za dopravu veľkého kontajnera z Ázie do Európy znížila na zhruba 10 tisíc USD, čo je takmer o polovicu menej ako na konci minulého roka. Napriek tomu sú ceny dopravy výrazne vyššie v porovnaní s obdobím pred pandémiou. Spolu s drahšou výrobou a silným dolárom, za ktorý sa tovar v Ázii nakupuje, možno tento rok očakávať ceny elektroniky pred Vianocami v priemere o 20-25 percent vyššie ako vlani. Ľudia tak budú často zvažovať, ktorý tovar kúpia a ktoré naopak nutne nepotrebujú,“ hovorí Fuchs.
Oproti pandémii sa zhruba o polovicu skrátil aj čas dodania. Pri leteckej doprave je doba od výroby v Ázii po predaj na Slovensku zhruba mesiac, pri objemnejšom tovare prevážanom loďou sú to tri mesiace. Približne 80 percent elektroniky nachystanej na vianočné nákupy je už v súčasnej dobe na Slovensku.
"Podľa predajcov sa mení aj samotný sortiment. Kvôli niektorým vstupným obmedzeniam, ako je napríklad stále trvajúci nedostatok čipov, dávajú výrobcovia elektroniky prednosť drahším modelom svojich značiek, ktoré sa jednoducho oplatí vyrobiť. Mnoho obchodov sa predzásobilo s predstihom, aby mohlo poskytnúť dostatočne širokú ponuku tovaru na vianočné nákupy. Zákazníci tiež viac nakupujú praktické veci do domácností a snažia sa ušetriť," zhrnul.
„Na našom webe v posledných dňoch vidíme, že ľudia vyhľadávajú typicky vianočné kategórie, ako sú hračky, mobilné telefóny, televízie alebo aj športové vybavenie. Obľúbeným darčekom sú každoročne domáce spotrebiče, pri ktorých je pre zákazníkov čoraz dôležitejší parameter energetickej úspornosti. Teraz vyberajú predovšetkým modely, ktoré šetria nielen životné prostredie, ale aj ich peňaženku. Ich návratnosť sa totiž s rastúcimi cenami energií pomerne skrátila,“ uvádza Pavla Hobíková z Mall.sk.
Potvrdzovať to majú aj údaje distribútora Agora DMT. „Zaznamenávame obrovský nárast predajov výrobkov pre inteligentnú domácnosť, ktoré pomáhajú šetriť energie. Typicky sa jedná o inteligentné zásuvky, termostaty, nastaviteľné hlavice na kúrenie a ďalšie produkty. Tie môžu v závislosti od spôsobu používania ušetriť až 50 percent spotreby energie a návratnosť investície je pri dnešných cenách energií niekoľko mesiacov,“ upresňuje Fuchs.