BRATISLAVA/BRUSEL - Z nariadení, ktoré sa niekedy vydávajú z "bruselskej centrály" únie, nemajú vždy všetci úsmev na perách a hrozí, že ani po tejto novinke nebudú všetci nadšení. Hovoríme o vodičoch, pretože sa už rozsiahlo diskutuje o tom, že by sa znížila maximálna povolená rýchlosť v štátoch EÚ. Pôjdeme v mestách a obciach ešte pomalšie ako 50?
archívne video
Nové informácie vyplývajú zo záverov z Európskeho parlamentu, na ktoré upozornil portál autoviny.sk. S nápadom znížiť maximálnu rýchlosť prišla Európska rada pre bezpečnosť v doprave (ETSC), ktorá vyzvala Európsku komisiu k zjednoteniu a úprave rýchlosti na cestách.
Aké majú požiadavky?
Rada komisiu vyzýva na zníženie rýchlostného limitu na diaľnici na 100 km/h v kontexte osobných áut a dodávok, pričom rýchlosť pre nákladné autá by sa znížila dokonca na 80 km/h. To však stále nie je všetko, pretože je tu aj ďalšie rokovanie o znížení rýchlosti - v obciach a mestách.
V tomto prípade by došlo k zníženiu z aktuálnych 50 km/h na 30 km/h. Práve túto rýchlosť považuje rada za akýsi nový štandard v oblasti, kde sa pohybujú autá v jednom balíku spolu s chodcami a cyklistami. "Pretože spotreba paliva, emisie znečisťujúce ovzdušie a riziko nehody sa výrazne zvyšuje pri vyšších rýchlostiach, obmedzenie rýchlosti považujeme za múdre riešenie," obhajuje nápad organizácia ETSC v liste adresovanom európskym komisárom.
Uvádzajú aj vzory, kde to funguje
Rada ako vzory berie krajiny ako Holandsko, či mestá ako Paríž alebo Brusel, kde došlo k tomuto zníženiu rýchlostí. Analýza podľa nich ukázala, že emisie, hluk a nehody sa od zavedenia tejto novej politiky na cestách znížili. "Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať k zníženiu rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“ dodáva rada.