BRATISLAVA - Prvý akčný plán k Stratégii inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030 na roky 2022 – 2024 má rozpracovať a konkretizovať strategické ciele schválené v stratégii a reagovať tak na požiadavku realizácie inklúzie v slovenskom školstve, čiže vzdelávať všetky deti, žiakov a študentov bez rozdielu.
Jeho ambíciou je začať riešiť 13 vybraných strategických cieľov, ku ktorým sú navrhnuté spôsoby opatrení a z nich vyplývajúce aktivity. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktorý v stredu schválila vláda. Rezort školstva zdôrazňuje, že je dôležité vnímať, že prechod škôl na inkluzívne vzdelávanie je procesom postupným, a preto opatrenia realizovateľné na roky 2022 - 2024, ktoré vychádzajú zo strategických cieľov, boli navrhnuté tak, aby ich implementácia mala čo najefektívnejší dosah v rámci rozvoja inklúzie na školách.
Prvý akčný plán napĺňa strategické ciele v šiestich oblastiach. Ide o inkluzívne vzdelávanie a podporné opatrenia, poradenský systém v školstve, desegregáciu vo výchove a vzdelávaní, debarierizáciu školského prostredia, prípravu a vzdelávanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a destigmatizáciu.
"Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR tvorbou prvého akčného plánu k stratégii inkluzívneho prístupu sleduje spoločný cieľ, ktorým je zlepšenie aktuálneho stavu v oblasti výchovy a vzdelávania všetkých detí, žiakov a študentov bez rozdielu," uvádza sa v predloženom materiáli. Čerpanie finančných prostriedkov potrebných na realizáciu jednotlivých opatrení akčného plánu vychádza z možnosti predpokladaných finančných prostriedkov potrebných na plnenie Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030, z Plánu obnovy a odolnosti SR. Ale tiež aj z finančných zdrojov štrukturálnych fondov EÚ či pripravovaného operačného programu Slovensko 2022 - 2027.
Štátna tajomníčka rezortu školstva Svetlana Síthová ozrejmila, že schválením akčného plánu sa zaviazali k prijatiu konkrétnych opatrení, aby všetky deti mali v školách vzdelávanie rešpektujúce aj deti so špeciálno-výchovnými vzdelávacími potrebami. Za prvé významné opatrenie označila, že do konca roka 2022 sa musí prijať nový katalóg podporných opatrení. "Už sa nebudeme na deti v školách pozerať na základe toho, aké majú diagnózy, ale na základe toho, aké majú potreby," uviedla s tým, že majú byť školám zabezpečované systémovo.
Za kľúčové považuje aj opatrenie v oblasti rannej intervencie. Spolu s rezortom zdravotníctva podľa jej slov na tento účel vytvárajú nadrezortný systém starostlivosti. Vznikať majú špeciálne zariadenia zamerané na rannú intervenciu už od nula rokov. Dodala, že sa prijali aj opatrenia v oblasti desegregácie. Zaviesť sa tiež majú podľa jej slov intervenčné programy na školách na rozvoj tolerancie.