BRATISLAVA – Za posledné mesiace sme boli niekoľkokrát svedkami, ako na našich cestách prišiel o život cyklista v dôsledku toho, že ho zachytilo okoloidúce vozidlo. Napriek tomu, že podobné tragédie sa odohrávajú často, mnoho vodičov pri predbiehaní cyklistov nedodržuje bezpečný odstup. Žiaľ, cyklisti sú v tomto prípade tí zraniteľnejší a preto takéto strety končia ich úrazmi, či dokonca smrťou. Napraviť by to mal novela zákona o cestnej premávke, ktoré dnes vstúpila do platnosti.
Doteraz platilo, že pri predbiehaní musí byť dodržaný taký odstup, aby nedošlo k ohrozeniu, respektíve obmedzeniu predbiehaného vozidla. Po novom je však presne ustanovená minimálna bočná vzdialenosť, ktorú má vodič dodržať pri predchádzaní malých motocyklov, cyklistov a chodcov podobne ako je to v Nemecku, Španielsku, Francúzsku či Belgicku.
Ide o odstup spravidla najmenej 1 meter pri rýchlosti do 50 km/h a najmenej 1,5 metra v ostatných prípadoch. „Keďže sa to týka predovšetkým cyklistov, možno predpokladať, že predmetná právna úprava prispeje k tomu, aby v niektorých situáciách vodiči viac premýšľali nad tým, či aktuálne cyklistu predbehnú alebo nie, pričom daná právna úprava bude mať na dané situácie pozitívny dopad,“ zdôvodnili poslanci Miloš Svrček, Juraj Šeliga, Radovan Sloboda a Romana Tabák, ktorí zákon do parlamentu predložili.
Dôležité tiež bude, aby vodič pri predbiehaní prihliadal najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky, čo sú základné parametre dodržania bezpečnosti. To všetko môže totiž zohrávať rolu pri posudzovaní miery zavinenia niektorých nehôd a kolíznych situácií.
Zmien je hneď niekoľko
Novela sa však netýkala iba vzdialenosti pri obchádzaní cyklistov. Predkladatelia tiež navrhli umožniť jazdenie na chodníku aj cyklistom, ktorí sprevádzajú alebo vezú na bicykli dieťa do 10 rokov.
Vodič tiež po novom nesmie cyklistov obmedziť na cestičke pre cyklistov, pri odbočovaní a vchádzaní na cestu.
Zaviedla sa tiež možnosť cyklistov jazdiť vedľa seba nielen na cestičke pre cyklistov, ale aj iných druhoch komunikácií, na ktorých nie je voľnejší pohyb cyklistov problematický. Novinkou je aj možnosť jazdy vedľa seba pre skupinové jazdy. Cieľom tejto úpravy je zabrániť nebezpečným predbiehacím manévrom, ak je skupina cyklistov, idúcich predpisovo za sebou, neúmerne dlhá.
Jasne sa ustanovila aj prednosť pre každého, kto ide priamo, pred tým, kto odbočuje. A to bez ohľadu na stavebnú formu a oddelenosť cesty.
Vodiči majú odo dnes zasa zakázané zastaviť nielen na priechode pre chodcov a priechode pre cyklistov, ale aj na mieste na prechádzanie.
Rozšíril sa tiež okruh osôb, ktorým sa poskytujú informácie z evidencie vozidiel. Informácie z evidencie vozidiel sa budú poskytovať aj advokátom. Advokát tak bude môcť získať informácie z evidencie vozidiel, ktoré potrebuje práve a výlučne v súvislosti s výkonom svojho povolania.
Novela bola schválená ešte koncom novembra minulého roka, no do platnosti vstúpil až 1. marca 2022.