BRATISLAVA – Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) sa nevie stotožniť s tým, že od pondelka 13. decembra sa prejde plošne k dištančnému vzdelávaniu na druhom stupni základných škôl a na stredných školách. Aj preto v stredu počas rokovania vlády hlasoval proti pandemickým opatreniam.
Minister je rád, že SaS sa postavila za otvorené školy pred niekoľkými dňami. To, čo sa bude diať nasledujúce týždne, je podľa jeho slov na nás všetkých, jedinou možnosťou podľa neho je zaočkovať sa. "Nemôžem sa stotožniť s tým, že sa školy zatvárajú. Budem obhajovať každé jedno dieťa, každú jednu odučenú hodinu v každej jednej škole," povedal minister školstva. V okresoch, kde sú aktuálne otvorené školy, je na prezenčnom vyučovaní podľa jeho slov 80 percent žiakov.
Gröhling nevidí dôvod na to, aby sa po prázdninách vrátili do škôl len zaočkované deti. "Budeme vytvárať nové nástroje na to, aby sme mali bezpečné prostredie, ako aj nové nástroje na to, aby po určitom čase sme vedeli robiť veľké skríningové pretestovanie rôznymi inými spôsobmi, ktoré sú momentálne dostupné," uviedol. Neuvažuje ani nad tým, že by sa vzdal funkcie ministra školstva, keby sa deti po vianočných prázdninách nevrátili do škôl.
To, ako budú fungovať špeciálne školy a zdravotnícke školy počas dištančného vzdelávania, minister školstva zatiaľ nepriblížil. Vo štvrtok (9. 12.) by malo v tejto súvislosti vyjsť rozhodnutie ministra.
Zvýšia sa učiteľom platy?
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) potvrdil, že je so školskými odborármi za jedno a presadzuje zvyšovanie platov učiteľov. Uviedol to v stredu po rokovaní vlády.
"Pokiaľ finančné prostriedky nemáme my v kapitole ministerstva školstva, tak nemôžeme zvyšovať platy," povedal minister školstva s tým, že momentálne tieto finančné prostriedky nemajú naplánované. Ako doplnil, smerom k ministerstvu financií predložili viaceré argumenty, medzi inými aj svoje predvolebné sľuby, kde sa o zvyšovaní platov v školstve hovorilo.
Na druhej strane však vnímajú na ministerstve školstva aj aktuálnu situáciu. Učiteľská pozícia bola podľa Gröhlinga druhou v poradí, ktorá bola najvyťaženejšia, pretože učitelia sa museli prispôsobovať neustálym zmenám. Poukázal i na nedostatočnú digitalizáciu či ataky na učiteľov.