BRATISLAVA - Nie je žiadnou novinkou, že aktuálne politické dianie na Slovensku kreuje predovšetkým aj zatiaľ najväčšia sociálna sieť Facebook. Politici sa na nej môžu prezentovať buď sólo, alebo formou stránok hnutí či politických strán. V prípade posilnenia svojho vplyvu dokonca môžu politici aj ďalšie súkromné stránky do vlastných subjektov investovať istý obnos peňazí na reklamu. Tak to urobilo aj vládne a najväčšie parlamentné hnutie OĽaNO, ktoré však mimoriadne stroskotalo a po investícii im fanúšikovia z košiara skôr utekajú, ako pribúdajú...
archívne video
Informoval o tom web Katedry komunikácie, ktorá sa podobnými problematikami zaoberá. Investícia do vlastných účtov na sociálnych sieťach pritom nie je žiadna novinka. V minulosti sa napríklad hovorilo aj o tom, že na svoj účet investoval značnú čiastku peňazí napríklad aj člen opozičného Smeru-SD Ľuboš Blaha.
Kým ostatní však vďaka svojím investíciam na kontá sociálnych sietí prevažne profitujú aj zvýšenou návštevnosťou a pribúdajúcimi fanúšikmi, v prípade OĽaNO sa o takomto úspechu a radosti z investície hovoriť určite nedá.
Na propagáciu dali viac ako 50-tisíc
Podľa spomínaného webu dalo OĽaNO na propagáciu vlastnej reklamy na Facebooku až neuveriteľných 55-tisíc eur. Podľa grafov nižšie hovoríme pritom len o období od začiatku roka 2021.
Investovali násobne viac, interakcií majú však stále menej
Napriek tomu sa však v prípade porovnania medzi politickými subjektami na čele objavuje opozičný Smer s najvyššími interakciami, pričom OĽaNO je za ním s takmer menej ako polovičným výkonom. Smer dal pritom od začiatku roka na propagáciu len o niečo viac ako 4-tisíc eur, čo je v značnom kontraste s OĽaNO. "Obyčajní ľudia tak za viac ako 14-násobne väčšie investície získali o polovicu menej interakcií ako ich opozičný rival," tvrdí katedra.
Fanúšikovia odchádzajú, prišli o desaťtisíce z nich
Akoby to nestačilo, OĽaNO stráca aj na inom poli. Okrem toho, že na propagačnú aktivitu na Facebooku vynaložili značné finančné prostriedky, želaný úspech sa napriek tomu nedostavil. Skôr naopak.
Fanúšikovskú základňu OĽaNO totiž vo veľkom opúšťajú viacerí fanúšikovia a v poslednom období sa dá hovoriť len o miernom náraste. "Od začiatku tohto roka sleduje profil takmer o 10-tisíc ľudí menej. Ak by sme toto číslo očistili od nových fanúšikov, stránku si „odlajklo“ pravdepodobne výrazne viac ako 10 000 fanúšikov," analyzujú odborníci.
Katedra však pripomína, že interakcie nie sú všetko. "Tu však treba zdôrazniť, že interakcie nie sú jediným vyjadrením úspešnosti profilu, strany môžu prostriedky investovať aj do videní videa či preklikov na web, tieto parametre sú však pre externistov nemerateľné. Časť peňazí môže smerovať aj do Instagramu, preto výsledný nepomer môže byť v konečnom dôsledku nižší," tvrdia ľudia z katedry.
Mnoho ľudí si stránky po čase nevšíma a nechá ich tak, no na "odlajknutie" treba dostatočný podnet a odpor
Odborníci z katedry ešte prízvukujú ďalší fenomén sociálnej siete. Ležérnosť často spôsobuje, že lajknuté stránky si nechávame nepovšimnuté na nástenke a len zriedka ich odlajkneme. Na to, aby sme takýto krok urobili, musíme mať vážny dôvod na nesúhlas či hnev. "Tu si však treba uvedomiť, že „odlajknúť“ stránku je na sociálnych stránkach nezvyčajný krok, keďže najčastejšie vám ju po vašej neaktivite na nej prestane zobrazovať samotný Facebook. Ísť teda proaktívne na nejakú stránku a stlačiť tam „unfollow“ už vyžaduje celkom slušnú dávku hnevu či sklamania," pripomínajú. Strata viac ako 10-tisíc fanúšikov by malo teda pre hnutie byť viac ako dostatočným podnetom nesúhlasu.