Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Krízové linky fungujú neustále: O pomoc už žiadajú aj zdravotníci! COVID vyvoláva strach

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

BRATISLAVA – Krízové linky IPčko, Krízová linka pomoci a Dobrá linka zaznamenali od začiatku pandémie zhruba 35-percentný nárast depresívnych syndrómov, a to najmä u mladých ľudí. Väčšinu kontaktov tvorili práve mladí do 30 rokov, no o pomoc žiadajú čoraz intenzívnejšie aj zdravotníci.

Informoval o tom riaditeľ občianskeho združenia IPčko Marek Madro. "Aktuálne na našich linkách pomoci a v krízových službách zaznamenávame obrovský nápor žiadostí o pomoc a čoraz intenzívnejšie aj zo strany zdravotníkov v prvej línii, ktorí denne čelia obrovskému tlaku, strachu a vyčerpaniu," priblížil Madro.

VIDEO Konzílium navrhuje predĺžiť LOCKDOWN do 16. decembra, novinkou by mohol byť OTP režim vo vlakoch a autobusoch

Konzílium navrhuje predĺžiť LOCKDOWN do 16. decembra, novinkou by mohol byť OTP režim vo vlakoch a autobusoch (Zdroj: Topky, MZ SR)

Od začiatku pandémie sme mali 110-tisíc telefonátov

Dodal, že celkovo od začiatku pandémie linky zaznamenali 110-tisíc telefonátov. Vyše 74 percent všetkých kontaktov na linkách bolo s mladými ľuďmi do 30 rokov, pričom takmer 40 percent bolo s deťmi do 18 rokov. 

Krízové linky fungujú neustále:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Getty Images)

Najčastejšie sa prosby o pomoc týkali pocitov osamelosti a strachu (18,5 percenta), myšlienok na ukončenie života (12 percent) a sebapoškodzovania (7 percent), ktoré podľa Madra v dôsledku pandémie, lockdownu a zatvorených škôl stúpli práve v skupine mladých ľudí. "Mnoho mladých ľudí hovorí s odbornými poradcami o strate blízkych, strachu z ohrozenia a nákazy COVID-19," ozrejmil. 

"Pracovať s ľuďmi, ktorí už nevidia východisko zo svojich ťažkostí, alebo s tými, ktorí sú zneužívaní, týraní, s tými, ktorí sa nedokážu preniesť cez stratu niekoho blízkeho a podobne, dokáže byť veľmi náročné aj pre pomáhajúceho pracovníka, ktorý takýto rozhovor vedie. O to náročnejšie to je, keď treba pre dobro klienta komunikovať so záchranármi alebo orgánmi činnými v trestnom konaní, prípadne s inštitúciami sociálnoprávnej ochrany," skonštatoval riaditeľ IPčka. 

Lepšej komunikácii mal prispieť aj projekt

Lepšej komunikácii a posilneniu spolupráce so záchrannými zložkami mal pomôcť aj projekt s názvom Legislatívne ukotvenie liniek dôvery a spolupráca so záchrannými zložkami štátu, ktorý realizovala Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou. V rámci projektu uskutočnilo OZ IPčko školenia krízovej intervencie pre odborníkov, pracovné stoly s aktérmi rôznych rezortov a vypracovali tiež odborného sprievodcu. "Je určený tým, ktorí sa vo svojej práci stretávajú s náročnými a krízovými situáciami a majú odhodlanie sa odborne pripraviť na zvládnutie kríz a privolanie záchranných zložiek v momente akútnej krízy," priblížil Madro.

Ďalšou aktivitou bolo usporiadanie Medzinárodnej odbornej online konferencie Oznamovacia povinnosť na linkách pomoci. "Formou videopríspevkov a moderovanej online diskusie sme spojili odborníkov zo Slovenska a zo zahraničia, aby zdieľali svoje poznatky a skúsenosti týkajúce sa oznamovacej povinnosti na linkách pomoci," vysvetlil psychológ Boris Katrušín. 

Viac o téme: PomocPandémiaZdravotníciKoronavírusCOVID
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu