BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nakupovala nové rádiostanice do svojich vlakov. Za moderné vysielačky však zaplatila skoro štyrikrát viac, ako pred nedávnom Cargo za rovnaký typ s podobnými parametrami. Na dôvažok v súkromnej firme, od ktorej železnice rádiostanice nakúpili ešte nedávno pôsobila príbuzná ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina). Ani to však nie je všetko.
Ako upozornila nadácia Zastavme korupciu, Železničná spoločnosť Slovensko si zadovážila celkovo 54-rádiostaníc typu Lena 5. Techniku obstarali za 2,5 milióna eur od súkromnej firmy Betamont. Jedna rádiostanica, ktorej účelom je komunikácia strojvedúceho a prepojenie s ostatnými palubnými systémami tak vyšla na 46-tisíc eur.
Tieto moderné vysielačky dodáva spoločnosť Betamont v spolupráci s českou firmou Nextrail, ktorá je výrobcom rádiostaníc. Tá dostane zo zákazky 35 percent, čo je približne 900-tisíc eur.
Iba v máji pritom nakupovalo rádiostanice rovnakého typu aj Cargo. To ich však bralo priamo od českej firmy Nextrail. Objednali si takto 15 kusov, za ktoré zaplatili vyše 200-tisíc eur. Jedna rádiostanica ich tak vyšla iba na 12 100 eur. Je to približne štyrikrát menej, ako platilo ZSSK.
Nadácia tiež upozornila, že požadované technické parametre rádiostaníc v súťažných podkladoch ZSSK a v zmluve Carga s firmou Nextrail sú pritom podobné.
Aby toho nebolo málo, v súkromnej firme Betamont ešte donedávna pôsobila ako konateľka Alica Doležalová, švagriná ministra dopravy Andreja Doležala. Rezort dopravy je stopercentným akcionárom ZSSK.
Existujú prepojenia
Železnice takmer štyrikrát vyššiu sumu vysvetľujú náročnejšou montážou. "Napríklad trasovanie priestorom pre cestujúcich, musí ísť naprieč celou jednotkou, nielen na začiatok a koniec rušňa, ako v prípade Cargo,” uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Obstarávanie vysielačiek je financované z eurofondov a ZSSK predbežnú cenu pred súťažou stanovila prieskumom trhu. Podľa hovorcu oslovili tri firmy - Betamont, Nextrail a českú spoločnosť T-CZ a.s. Aké cenové ponuky od nich dostali, však nespresnili.
Do samotnej súťaže sa okrem Betamontu nakoniec prihlásil už len jeden uchádzač, spoločnosť Dopsys. V elektronickej aukcii Betamont zvíťazil s cenovou ponukou nižšou len o 181 eur. Podľa nadácie ide o jeden z najtransparentnejších spôsobov nákupu – to však iba vtedy, ak sa jej aktéri nepoznajú a dopredu nedohodnú.
Tu nadácia upozornila na niekoľko vecí, ktoré obe firmy spájajú. "Dopsys sa v minulosti volala Betamonnt a jej konateľom bol do roka 2019 Ondrej Maciak. Muž s rovnakým menom a bydliskom je spolu s Jánom Sabolom konečným užívateľom výhod Betamontu, ktorý sa stal dodávateľom rádiostaníc pre železnice. Obe firmy tvrdia, že medzi nimi nejestvuje žiadny vzťah," uviedli.
Betamont však tvrdí, že ide o dve nezávislé spoločnosti, bez vzájomného prepojenia. Konateľ spoločnosti Betamont nebol podľa nich nikdy majiteľom spoločnosti Dopsys. Ide však o syna a otca s rovnakým menom.
ZSSK ani ministerstvo problém nevidia
Samotné železnice tvrdia, že proces prebehol "transparentne a v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní." Tiež poukázali na to, že súťaž pred uzavretím zmluvy kontroloval Úrad pre verejné obstarávanie a žiaden problém v nej nenašiel.
Rezort dopravy na čele s Andejom Doležalom zasa odmieta, že by firma, kde v minulosti pôsobila jeho švagriná, bola zvýhodňovaná. Upozornili tiež, že Alica Doležalová sa vzdala funkcie konateľky pol roka pred súťažou. Stať sa tak malo potom, ako sa dozvedela, že jej švagor bude ministrom.
“Ministerstvo žiadnym spôsobom nezasahuje do verejných obstarávaní, ktoré organizujú naše podriadené organizácie. Nemáme ani vedomosti o členoch komisií pri výberových konaniach a ani o záujemcoch v tendroch,” uviedol rezort.