BRATISLAVA - Mesto Bratislava podpísalo vo štvrtok zmluvu za 74,58 milióna eur bez DPH na predĺženie električkovej trate v bratislavskej Petržalke až po Janíkov dvor. Stavbu bude realizovať skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Mesto odovzdá stavenisko najneskôr do 15 dní od podpisu kontraktu, znamená to, že už v novembri sa začne výstavba jedného z najväčších dopravných projektov v Bratislave. Oznámil to primátor Bratislavy Matúš Vallo s tým, že električka by po novej trati mohla premávať do konca roka 2023.
"Práce začnú súčasne na viacerých stavebných objektoch situovaných pozdĺž celej trate. O podrobnejšom harmonograme prác budeme informovať po odovzdaní staveniska zhotoviteľovi. Základný harmonogram prác, ktorý je súčasťou zmluvy, ráta s dokončením potrebných stavebných prác tak, aby električka mohla premávať do konca roka 2023," skonštatoval Vallo.
Väčšina finančných nákladov bude hradená z eurofondov. Financie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v objeme prác, ktoré budú v rámci výstavby trate prebiehať po roku 2023, je mesto pripravené využiť na iné, už predpripravené dopravné projekty v Bratislave, ktoré je možné zrealizovať do konca roka 2023.
Nový úsek bude mať sedem zastávok
Budúca električková trať v Petržalke bude nadväzovať na jej prvú etapu Jesenského – Jungmannova, v rámci ktorej sa kompletne rekonštruoval aj Starý most. Nový úsek električkovej trate v Petržalke bude nadväzovať na súčasnú zastávku Jungmannova. Trasa električky sa predĺži o 3,9 kilometra, od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova po novú konečnú zastávku Janíkov dvor. Nový úsek bude mať celkovo sedem zastávok, predovšetkým v blízkosti dôležitých dopravných uzlov. Pôjde o zastávky, ako Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.
"Cesta električkou od Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie bude trvať 12 minút a v špičkových hodinách sa ráta s električkovým spojom v intervale každé dve až tri minúty. Novovybudovaná prepravná kapacita tak umožní presun až 30.000 cestujúcich," priblížil primátor.
Pribudnú tiež kríky, trvalky, lúčne porasty i trávniky
Projekt počíta aj s výsadbou rozchodníka na trati. Vysadených bude aj vyše 1500 stromov, hlavne v stromoradiach pozdĺž trate a popri cyklistických či peších chodníkoch. Pribudnú tiež kríky, trvalky, lúčne porasty i trávniky. Zastávkové ostrovčeky majú byť priestranné, bezbariérové, v niektorých polohách integrované s autobusovými zastávkami. Prístrešky na zastávkach sú navrhnuté s bezúdržbovými vegetačnými strechami.
"V rámci projektu budú vybudované štyri nové mostné objekty," podotkol Vallo. Súčasťou stavby bude aj vybudovanie križovatiek s priečnymi komunikáciami, preložky technickej infraštruktúry a konštrukcií, a to najmä preložky inžinierskych sietí a tiež úprava koryta Chorvátskeho ramena. V Združení NS MHD Petržalka, ktoré bude novú trať stavať, je hlavným členom Aldesa Construcciones Polska a ostatnými členmi sú Aldesa Construcciones S.A., Cedis a Hant BA.