BRATISLAVA - Bude ešte horšie, ako sa predpokladalo? Podľa slov ministra dopravy Andreja Doležala bude napojenie križovatky D1/D4 trvať až päť rokov z dôvodu chýbajúceho verejného obstarávania. Teraz však vyzerá, že vodiči budú musieť prejsť ďalšou skúškou ohňom. Hrozí totiž, že diaľnica D1 do Trnavy bude kompletne uzavretá!
Mimoriadne ťažký hlavolam. Tak by sa dalo nazvať riešenie problému s napojením dvoch nezávislých diaľníc - D1 a D4 tak, aby sa ľudia z okolia Bratislavy mohli priamo a jednoducho napojiť na diaľnicu smerujúcu do Trnavy pri križovatke Triblavina.
Archívne VIDEO Otvorili Lužný most: Technický manažér D4/R7 o tom, kedy otvoria zvyšok rýchlostnej cesty
Podľa prvotných odhadov sa počítalo s tým, že bude postavená najskôr o päť rokov. Aj keď sa teraz zdá, že vodiči na vysnívanú križovatku nebudú čakať tak dlho, objavuje sa ďalší problém. Totiž, podľa aktuálnych plánov by museli diaľničiari napájať križovatku za plnej prevádzky D1. V bode, v ktorom sa budú diaľnice spájať, budú musieť autostrádu do Trnavy zdvihnúť. Preto sa začalo hovoriť o novej možnosti - úplnej uzávere kľúčovej tepny, ktorou denne prejdú v oboch smeroch desaťtisíce áut, a to do aj z hlavného mesta. Informuje o tom portál hnonline.sk.
Kompetentní však určili maximálny počet hodín, koľko bude môcť byť diaľnica uzatvorená. "Zhotoviteľ je povinný dodržať minimálnu lehotu 180 hodín úplnej výluky prevádzky na D1. Plná výluka premávky je prípustná len počas štátnych sviatkov a víkendov do 16.00 v nedeľu,“ píše sa podľa portálu v upravených podkladoch. V prepočte na dni tak ide o zhruba týždeň, počas ktorého by nemohlo úsekom prejsť žiadne auto. Diaľničiari sa ale poistili a zaviedli mastné sankcie za každý deň omeškania vo výške 5-tisíc eur.
Plán B
Okrem toho navrhujú aj alternatívne riešenie - ak by sa obmedzila doprava v menej ako troch pruhoch pre každý smer, musel by sa zhotoviteľ držať lehoty 640 hodín počas dňa, teda denne by mohla byť uzávera od 6. hodiny ráno do 22. hodiny večer. V prípade obmedzení cez noc to je maximálne 360 hodín. Spolu by tak museli vodiči počítať s obmedzeniami počas 40 dní a 45 nocí. Aj tu má zhotoviteľ nôž pod hrdlom v podobe 5-tisícovej pokuty za každý deň omeškania. Diaľničiari okrem toho údajne počítajú s obmedzeniami na vetve z Jaroviec na Trnavu, a to maximálne na desať dní.
Nateraz sa však počíta so skorším napojením diaľnice, ako sa pôvodne počítalo. Podľa dokumentu by za 650 dní mal byť hotový úsek z Trnavy na smer do Vajnôr a vetva z Trnavy na Jarovce za 750 dní namiesto 950. Celá výstavba by sa tak zrýchlila o viac ako polroka. Národná diaľničná spoločnosť sa k celej veci bližšie nevyjadrila. "Vzhľadom na to, že v procese verejnej súťaže chceme zabezpečiť princíp rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie, transparentnosti, proporcionality, hospodárnosti a efektívnosti, sa v tomto momente nemôžeme bližšie vyjadriť k vašim otázkam," uviedla hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková.