BRATISLAVA – Trnavská automobilka Stellantis Slovakia plánuje preinvestovať približne 180 miliónov eur. Firma sa tak pripravuje na výrobu nových modelov automobilov, ktoré by mali nahradiť súčasne vyrábaný sortiment. Na pondelkovej tlačovej konferencii o tom informoval premiér Eduard Heger (OĽANO), no ale aj minister financií a expremiér, a čo je hlavné, rodený Trnavčan Igor Matovič.
VIDEO Tlačová konferencia o novom preinvestovaní v trnavskej automobilke:
(ospravedlňujeme sa za chýbajúci zvuk na začiatku videa, ktorý spôbila technická porucha)
O investícii týchto veľkých finančných prostriedkov ako prvý informoval premiér Eduard Heger. Pôjde o segment malých automobilov, z ktorých veľká časť bude elektrických. Konkrétne modely a značky však nespresnili.
"Trnava získala od koncernu nový výrobný program a bude sa jednať o investíciu vo výške 180 miliónov eur," povedal Heger, ktorý zároveň symbolicky pogratuloval aj kolegovi Matovičovi ako rodenému Trnavčanovi. Pripomenul, že automobilka od roku 2005 preinvestovala na Slovensku 1,2 miliardy eur a vyrobila takmer štyri milióny automobilov. Prvé nové modely by mali zísť z výrobnej linky koncom budúceho roka. Automobilka podľa premiéra požiadala aj o štátnu pomoc, no zatiaľ o nej nebolo rozhodnuté.
Vysvedčenie pre pracovníkov
"Je to zásluhou zamestnancov tejto fabriky po tom ako skupina PSA splynula s ďalšou veľkou skupinou zjednodušene Fiat Chrysler a spol. Zrazu ako povedal aj riaditeľ, vo vnútri bola konkurencia odrazu vysoká," povedal na margo investície minister financií Igor Matovič. "Trošku som bol v konflikte záujmov, priznávam, keď sme mali takto stretnutie začiatkom roka. Keď som sa rozprával s ľuďmi ako presvedčený lokalpatriot. Bola pre mňa česť, ale aj taký lokalpatriotický záväzok zabezbečiť prácu pre Trnavčanov," priznal expremiér Matovič.
Zamestnanci závodu museli presvedčiť o svojich kvalitách, tvrdí expremiér
"Ak chcela Trnava uspieť v tomto súboji v rámci vlastnej firmy o nový program, tak ich museli presvedčiť, že tá Trnava za to stojí a že tamojší zamestnanci dokážu produkovať mimoriadne vysokú kvalitu. To, že tu dneš stojime, je znakom toho, že o tomto vedúcich presvedčíť dokázali," pokračoval Matovič.
Prílišná závislosť na jednom odvetví je síce problém, no existuje aj vážnejší, tvrdí Oravec
"Dovoľte aj mne v ministerstva hospodárstva pogratulovať predovšetkým vedeniu trnavskej automobilky a jej zamestnancom. Tak, ako povedal pán riaditeľ, tieto rokovania prebiehali dlhé mesiace a neboli vôbec ľahké," povedal reprezentant ministerstva hospodárstva a daný štátny tajomník Ján Oravec z SaS. "Dobre viete, že až 51,5 percenta celej priemyselnej výroby v roku 2019 tvorili automobilky a subdodávatelia automobiliek," dodal Oravec.
Robíme na štyri zmeny a máme len 15 hodín na nejaký oddych
"Ja som veľmi rád, že tu dnes stojím, pretože zastupujem tých naších všetkých zamestnancov. Tých 4-tisíc zamestnancov a ďalších 20 zamestnaneckých miest skupiny Stellantis. Pracujeme na 4 pracovné zmeny, to znamená zostáva nam iba 15 hodín počas víkendu na nejakú odstavku," hovorí riaditeľ automobilky Martin Dzama.
"Toto rozhodnutie v prospech Trnavy je ocenením za výkon výrobného centra, ktoré dosiahlo vďaka transformačnému projektu Future in our hands. Z neho vyplýva spoločný záväzok stať sa lídrom skupiny Stellantis v doménach ekonomickej výkonnosti a klientskej kvality tak v krátkodobom, ako aj v dlhodobom horizonte. K získaniu nového výrobného programu významne prispel aj podpis kolektívnej zmluvy s odborovou organizáciou OZ KOVO na štyri roky. Kolektívna zmluva chráni automobilku a jej zamestnancov, konkrétne záväzky sú vďaka nej predvídateľné a zároveň podporuje zvyšovanie konkurencieschopnosti výrobného centra v Trnave,“ uviedol hovorca trnavskej automobilky Peter Švec.
Časť trnavského tímu začne podľa Šveca okamžite intenzívne pracovať na projekte, ktorý sa bude postupne rozširovať. Industriálna investícia do nového výrobného programu bude znamenať aj významnú mobilizáciu aktivít spojených s inováciami, ďalšou aplikáciou technológií Industry 4.0, znižovaním energetickej náročnosti a ochranou životného prostredia.
Príležitosť na lepšiu konkurencieschopnosť
Inovácie a digitalizácia vo výrobných procesoch a pri znižovaní energetickej náročnosti znamenajú šancu na zlepšenie dlhodobej konkurencieschopnosti. Budú tiež konkrétnym príspevkom k zelenej ekonomike. Na manažovanie týchto projektov bol vytvorený špecializovaný tím technologického centra s názvom InoLab.
“Popri našej spoločnej vnútornej mobilizácii bola jednou z kľúčových aktivít v prospech rozhodnutia o alokácii investície do Trnavy aj aktívna komunikácia so slovenskou vládou o zlepšení podnikateľského prostredia na Slovensku,” doplnil hovorca.
V Trnave sa aktuálne vyrába nový model Peugeot 208, ktorý sa stal Európskym autom roka 2020. Automobilka prvýkrát v histórii ponúka aj 100-percentnú elektrickú verziu e-208 s nulovými emisiami CO2. Od septembra 2016 exkluzívne vyrába aj model Citroën C3. Celková investícia koncernu na Slovensku už presiahla 1,2 miliardy eur.