Piatok22. november 2024, meniny má Cecília, zajtra Klement

Poslanci posunuli do druhého čítania Kolíkovej návrh na zmeny pri kolúznej väzbe

Poslanci NR SR počas rokovania v parlamente Zobraziť galériu (2)
Poslanci NR SR počas rokovania v parlamente (Zdroj: TASR - Jaroslav Novák)

BRATISLAVA - Ak nie je preukázané kolúzne správanie obvineného, základná dĺžka trvania kolúznej väzby by mohla byť päť mesiacov. Zároveň v tomto prípade nemá byť možné ani jej ďalšie predĺženie. Predpokladá to návrh novely Trestného poriadku z dielne rezortu spravodlivosti, ktorý vo štvrtok poslanci Národnej rady (NR) SR posunuli do druhého čítania. Novela obsahuje aj výnimky, pre ktoré by mohla kolúzna väzba trvať dlhšie.

Kolúzna väzba by mohla trvať dlhšie ako päť mesiacov, ak by bolo zistené, že sa obvinený kolúzne správal, či už sám alebo prostredníctvom iných osôb. Rovnako, ak sa vedie trestné stíhanie za trestný čin spáchaný zločineckou alebo teroristickou skupinou, za obzvlášť závažný trestný čin spáchaný organizovanou skupinou, za trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny, trestný čin založenia, zosnovania a podporovania teroristickej skupiny alebo za trestný čin, za ktorý je možné uložiť trest odňatia slobody na doživotie. Návrhom sa majú posilniť práva obvineného umiestneného v kolúznej väzbe, tiež zabezpečiť vyššia kvalita návrhov na vzatie obvineného do väzby a rozhodnutí súdov o väzbe.

Ďalšou zmenou má byť zavedenie obligatórneho súdneho preskúmavania možnosti nahradiť väzbu inštitútmi náhrady väzby. "V súlade s tým, ako aj s judikatúrou Ústavného súdu SR a zavedenou súdnou praxou sa explicitne ustanovujú náležitosti návrhu na vzatie obvineného do väzby a odôvodnenia rozhodnutia súdu o väzbe," uviedol rezort spravodlivosti. Priblížil, že pri kolúznej väzbe musí návrh na vzatie obvineného do väzby a odôvodnenie rozhodnutia súdu o väzbe obsahovať aj uvedenie konkrétnych skutočností, ktoré zakladajú dôvodnú obavu z kolúzneho správania obvineného alebo z ktorých je zrejmé, že tak obvinený už konal.

Návrh nepredpokladá automatické prepúšťanie všetkých obvinených z väzby po uplynutí stanovenej lehoty. "Súd a v prípravnom konaní sudca pre prípravné konanie na návrh prokurátora môže za určitých okolností rozhodnúť o ponechaní obvineného v kolúznej väzbe aj nad ustanovenú lehotu," doplnil rezort. V prípade, že obvinený požiada o prepustenie na slobodu a prokurátor tejto požiadavke nevyhovel, podľa návrhu ju bude musieť predložiť sudcovi pre prípravné konanie najneskôr do piatich pracovných dní. Navrhovaná účinnosť právnej úpravy je od 1. augusta.

Poslanci súhlasia s aktualizáciou mandátového počtu vojakov SR v orgánoch NATO a EÚ

V orgánoch a vojenských štruktúrach NATO a EÚ bude môcť v rámci celkových počtov pôsobiť do 124 príslušníkov Ozbrojených síl (OS) SR. Vyplýva to z návrhu na aktualizáciu vojenského zastúpenia SR pri orgánoch NATO/EÚ a návrhu na vyslanie príslušníkov OS SR do orgánov vojenského zastúpenia pri NATO/EÚ a do vojenských štruktúr NATO/EÚ. Parlament dokument vo štvrtok odsúhlasil.

"Aktualizácia reflektuje na potreby SR v procese implementácie transformačných zmien NATO, platných medzinárodných záväzkov SR voči partnerom v NATO a EÚ. Okrem toho reaguje najmä na adaptáciu veliteľskej štruktúry NATO, implementáciu Globálnej stratégie pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku EÚ a bilaterálne dohovory s partnermi," ozrejmilo Ministerstvo obrany (MO) SR ako predkladateľ návrhu.

Pripomína, že sa nezvyšujú tzv. celkové mandátové počty príslušníkov slovenskej armády vo vojenskom zastúpení mimo územia SR. "Navrhovaná zmena štruktúr vojenského zastúpenia nemá vplyv na doterajší reálny počet príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky, vyslaných na uvedený účel. Aktuálny počet 110 sa mení na 124 výhradne v rozsahu schválených celkových mandátových počtov. Predložený návrh nemá finančný vplyv, pričom výdavky súvisiace s predloženou aktualizáciou vojenského zastúpenia sú zabezpečené v rozpočte kapitoly MO," dodal rezort.

Financovanie škôl sa zjednotí do pôsobnosti rezortu školstva

Financovanie škôl a školských zariadení v regionálnom školstve sa zjednotí do pôsobnosti ministerstva školstva. Vyplýva to z novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve z dielne rezortu školstva, ktorú vo štvrtok poslanci Národnej rady (NR) SR schválili. V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku. V dôsledku toho časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a časť Ministerstvo vnútra SR. "Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra," vysvetlil rezort školstva v predloženom materiáli.

Ministerstvo školstva konštatuje, že v niektorých prípadoch prichádzalo k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít či k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva. Dôsledkom je podľa rezortu, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú takzvané nižšie stredné vzdelanie. Okrem toho získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1) a následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, čím sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.

Poslanci posunuli do druhého
Zobraziť galériu (2)
 (Zdroj: Getty Images)

V súvislosti s nadmernou segregáciou žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl čelí od apríla 2015 Slovenská republika infringementu zo strany Európskej komisie. "Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení, ale aj zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu," uviedol rezort školstva. Úlohou novelizácie je tiež dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, či eliminovať prípady chybnej alebo cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.

Podľa ministerstva školstva návrat k modelu miestnej štátnej správy v školstve v pôsobnosti ministerstva školstva zabezpečí prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu i prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení. "Z doterajších okresných úradov v sídle kraja sa de facto vyčlenia doterajšie odbory školstva. V tomto štádiu sa počíta len s presunom doterajšej pôsobnosti okresných úradov v sídle kraja na regionálne úrady školskej správy, čo do budúcna nevylučuje úvahy o zmene náplne ich fungovania," spresňuje materiál.

Regionálny úrad novela opisuje ako orgán miestnej štátnej správy v školstve. Jeho zriaďovateľom má byť ministerstvo a štatutárnym orgánom riaditeľ, ktorého vymenúva na základe výberového konania na päťročné funkčné obdobie minister. Ten ho rovnako odvoláva. Výberové konanie vyhlasuje ministerstvo. Zjednotiť a sprehľadniť sa má aj financovanie regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, odstrániť sa majú doterajšie obmedzenia v praktickom výkone činnosti okresných úradov - odborov školstva - spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.

Plénum posunulo do 2.čítania novely, ktoré majú pomôcť k transformácii SAV

Poslanci Národnej rady (NR) SR vo štvrtok posunuli do druhého čítania dva návrhy noviel zákonov, ktoré majú smerovať k transformácii Slovenskej akadémie vied (SAV). Ide o návrh novely zákona o SAV a novely zákona o verejnej výskumnej inštitúcii (VVI) z dielne Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Cieľom predkladaných reforiem je dosiahnuť hospodársku transformáciu organizácií SAV tak, aby mali lepšiu možnosť flexibilne zapájať sa do výskumno-vývojového ekosystému, spolupracovať s vysokými školami a zapájať sa do podnikového vývoja inovácií. Taktiež sa očakáva prínos v podobe otvorenia riadenia a strategického smerovania jednotlivých organizácií SAV verejnosti, ako aj zapojenie akadémie do širšieho ekosystému výskumu, vývoja a inovácií.

Návrh novely zákona o VVI zohľadňuje skúsenosti nadobudnuté pri príprave transformácie organizácií SAV na VVI v roku 2018. Cieľmi návrhu zákona sú najmä zmena zloženia správnej rady (doplnenie členov vymenúvaných zakladateľom), zmena zloženia vedeckej rady (doplnenie odborníkov z príbuzných oblastí) či zmena vedeckej rady z obligatórneho orgánu na fakultatívny. Rovnako tiež doplnenie doktorandov do voličskej základne verejnej výskumnej inštitúcie či zmena pri vymenúvaní vedúceho organizačnej zložky (presun pôsobnosti zo zakladateľa na riaditeľa). Z návrhu zákona vyplýva, že cieľom je tiež doplnenie možnosti zámeny prioritného majetku, pretože jeho zámena v súčasnosti nie je možná. Počíta sa aj so zavedením vekového obmedzenia zamestnancov VVI obdobne ako pri vysokoškolských učiteľoch, respektíve pri pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.

Jedným z cieľov novely zákona o SAV je transformácia organizácií akadémie na VVI. Cieľmi návrhu zákona sú zmena zloženia akademickej obce akadémie v nadväznosti na navrhovanú zmenu voličskej základne VVI, zmena pôsobností snemu akadémie, vedeckej rady akadémie a predsedníctva akadémie či zmena zloženia vedeckej rady akadémie. Rovnako aj rozšírenie nezlučiteľnosti funkcie člena predsedníctva akadémie či úprava plynutia funkčného obdobia predsedníctva akadémie. Upraviť by sa malo tiež priznávanie vedeckej kvalifikácie výskumných pracovníkov.

Ústavy SAV mali už v roku 2018 postupne prejsť transformáciou a mali byť zapísané do registra VVI a stať sa verejnoprávnymi s možnosťou podnikať a vytvárať zisk. Podľa novely zákona o vysokých školách sa však vrátili do pôvodného stavu pred transformáciou, a to do rozpočtových a príspevkových organizácií.

Poslanci sa v závere dňa venovali novele zákona o kybernetickej bezpečnosti

Poslanci sa v závere prvého rokovacieho dňa 32. schôdze Národnej rady (NR) SR venovali novele zákona o kybernetickej bezpečnosti. Novela ráta s posilnením právomoci Národného bezpečnostného úradu (NBÚ) v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Škodlivý obsah alebo škodlivú aktivitu v kyberpriestore by po novom mohol úrad zablokovať. Zaviesť by sa mohla aj všeobecná povinnosť poskytovať úradu súčinnosť.

Predseda brannobezpečnostného výboru Juraj Krúpa (OĽANO) predložil v pléne pozmeňujúci návrh k novele. Navrhuje vypustiť ustanovenie o blokovaní z celého návrhu zákona z dôvodu neprimeranosti výkonu kompetencií úradu. "Blokovanie ako riešenie kybernetického bezpečnostného incidentu ako jeden z nástrojov úradu pri riešení závažného kybernetického incidentu zostáva naďalej platným nástrojom v zmysle aplikácie ustanovení platného zákona," uviedol.

Pôvodný vládny návrh hovorí, že inštitút blokovania by mal umožniť NBÚ pri riešení kybernetických incidentov zablokovať škodlivý obsah alebo aktivitu. Účelom má byť zvýšenie obranyschopnosti SR voči kybernetickým útokom na významné informačné systémy z externého prostredia (internetu), najmä voči šíreniu škodlivého kódu zo sietí infikovaných počítačov a šíreniu škodlivej aktivity z IP adresného rozsahu SR. Rozhodnutiu úradu o blokovaní by sa musel každý povinný subjekt podriadiť.

Pozmeňujúcim návrhom Krúpu sa má v porovnaní s vládou novelou tiež zúžiť zoznam subjektov, od ktorých je NBÚ oprávnený požadovať poskytnutie súčinnosti a zdôrazňuje sa, že ide o súčinnosť výlučne na riešenie kybernetického bezpečnostného incidentu. Krúpa hovorí aj o presnejšej definícii politického rizika. Zároveň chce upraviť aj viaceré ďalšie ustanovenia pôvodnej novely. Martin Beluský (ĽSNS) je presvedčený, že pôvodný vládny návrh zákona mal nedostatky, no po medzirezortnom pripomienkovom konaní boli napravené. Pozmeňujúcemu návrhu vyčíta odstránenie blokovania. Pôvodný návrh to podľa neho lepšie precizoval. Myslí si, že sa to zbytočne z návrhu dáva preč.

Nezaradený poslanec Miroslav Suja si myslí, že Krúpa bude musieť v piatok (18. 6.) ráno opätovne pozmeňujúci návrh prečítať, pretože ho vo štvrtok neprečítal tak, ako stanovujú pravidlá. Krúpa reagoval tým, že nemá problém návrh opäť prečítať. Podpredseda parlamentu Milan Laurenčík (SaS) dodal, že požiada o stanovisko ústavnoprávny výbor a legislatívu, či Krúpa predniesol pozmeňujúci návrh v súlade s rokovacím poriadkom a či to je v poriadku, alebo ho bude musieť prečítať znova. Poslanci sa zídu opäť v piatok ráno. Po piatkovom hlasovaní o 11.00 h majú v pléne vystúpiť slovenskí europoslanci. Vyjadriť sa majú ku Konferencii o budúcnosti Európy. O vystúpenie v parlamente požiadalo deväť europoslancov, tvrdia, že občania môžu využiť príležitosť ovplyvniť fungovanie EÚ.

Viac o téme: NávrhZmenaZákonNovelaNR SRKolúzna väzba
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu