BRATISLAVA - Exminister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO) bol jedným z dôvodov vládnej krízy. Z ministerského postu sa vrátil do parlamentných lavíc a do výboru pre zdravotníctvo. Ako vníma šance Sputniku V a vníma svoj odchod stále ako krivdu? Dozviete sa v rozhovore!
Ako vidíte šance Sputnika? Aktuálne poznamenal aj expremiér Matovič, že by sa ním nedal očkovať?
Som veľmi zvedavý ako dopadne dnešné (26.5.) rokovanie vlády. Môj názor verejnosť pozná. Vakcínu sme spolu s pánom premiérom (vtedy Igor Matovič pozn. red) priviezli v kritickej epidemiologickej situácii, aby sa ňou začalo čo najrýchlejšie očkovať a mrzí ma, že sa už dávno nezačalo. Pán expremiér nepreferoval žiadnu vakcínu, pokiaľ však niektoré krajiny EÚ nebudú uznávať očkovanie Sputnikom, je to samozrejme vážny argument, ktorý si musí každý zvážiť.
Chápem to správne, že vy tej vakcíne stále dôverujete?
Účinnosť vakcíny Sputnik V už bola, okrem štúdie v časopise Lancet, overená v mnohých krajinách. Výsledky sú podobné ako u vakcín, ktoré už máme k dispozícii. Tým, že pri preočkovaní využíva iný adenovírus ako pri prvej dávke, musíme ju radiť medzi najsofistikovanejšie adenovírusové vakcíny na svete. Samozrejme, čo sa týka bezpečnosti, tam bolo potrebné urobiť kontrolu šarží. Tie mali byť ukončené po dvoch týždňoch, ale to som už nebol ministrom. Ak výsledky vyšli v poriadku a vakcína bola bezpečná, mohlo sa začať očkovať.
Ako sa Vám zatiaľ páči na výbore pre zdravotníctvo?
Pracoval som v ňom štyri roky počas uplynulého volebného obdobia, je to štandardná práca.
Máte v pláne aj rozšíriť svoju agendu, alebo sa budete sústrediť na tie témy čo predtým?
Hlavne budeme napĺňať programové vyhlásenie vlády, ktoré som zostavoval ja a bolo schválené aj touto novou vládou. Budem ďalej pomáhať ministerstvu aj z pozície poslanca.
Prečo si ešte stále myslíte, že unitar by bola cesta?
V programovom vyhlaséní vlády nie je napísané, že vláda nutne zavedie systém jednej zdravotnej poisťovne, ale že ak súčasný systém zdravotných poisťovní po analýze nebude prinášať hodnotu pre pacienta a dosahovanie zdravotných celospoločenských cieľov, vláda SR zváži zavedenie unitárneho systému zdravotného poistenia. Takáto definícia chráni všetkých poistencov a to aj tých, ktorí sú v súkromných poisťovniach. Takáto definícia tlačí na súkromné poisťovne, aby efektívne hospodárili a zdroje verejného zdravotného poistenia investovali do kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre svojich poistencov. Už žiadne tunely do cyperských schránok. Potom je na úplne inú debatu, ktoré zdravotné systémy sú najefektívnejšie. Osobne zastávam názor, že z verejného zdravotného poistenia by sa nemal tvoriť zisk a najefektívnejšie by ho mohla spravovať jedna inštitúcia. Súkromné poisťovne by sa mali angažovať najmä na trhu komerčného poistenia a pripoistenia.
V rámci manažovania pandémie, je niečo čo by ste spätne urobili inak, alebo niečo v čom by ste boli dôraznejší?
Počas prvej vlny pandémie sme boli svetovými premiantmi a zvládli sme ju na výbornú. Celému svetu sme dokázali, že nosenie rúšok má veľký význam, čo sa stalo počas druhej vlny štandardom vo všetkých krajinách. V lete som pripravil nový pandemický plán a pandemické opatrenia začala riadiť pandemická komisia. Žiaľ, počas druhej vlny sme už ako spoločnosť stratili jednotu a súdržnosť. Najskôr nastúpilo spochybňovanie smrtnosti vírusu a potreby opatrení, a čím ďalej viac som čelil aj politickému populizmu a vytĺkaniu politického kapitálu.
Opozícia dokonca podporovala ilegálne demonštrácie, ktoré na jeseň prispeli ku kritickému vzostupu počtu infikovaných pred vianočnými sviatkami. Ešte nás čaká globálne hodnotenie manažmentov pandémií v jednotlivých krajinách. Osobne si myslím, že popri štandardných epidemických opatreniach je práve pri ochorení COVID-19 vychytávanie infikovaných asymptomatických prenášačov ochorenia a ich následná karantenizácia veľmi efektívna intervencia, ktorá prispieva k úspešnému manažmentu pandémie. Výrazne umožňuje skracovať štandardné protiepidemické opatrenia znižujúce socializáciu a mobilitu, ktoré majú pre ľudskú psychiku a ekonomiku devastujúce následky. Efekt tejto intervencie dokázala aj naša štúdia v jednom z najprestížnejších vedeckých časopisov Science. V druhej vlne, kedy sme na našom území čelili oveľa infekčnejšiemu a smrtnejšiemu britskému kmeňu, sme tento efekt, ktorého ovocie žneme doposiaľ, videli zhruba po mesiaci kontinuálneho pretestovávania. Najskôr sme to videli v Nitre a následne aj na celom Slovensku, po tom ako sme začiatkom februára zaviedli Covid automat. Samozrejme najdôležitejší efekt má očkovanie.
Čo sa týka modernej zdravotnej starostlivosti, prečo sa hovorí zásadne nie interrupčnej tabletke. Hovorí sa, že do toho nie raz zasiahla aj Konferencia biskupov Slovenska. Prečo je to pre interrupčnú tabletku stále nie?
Ja som sa diskusii o interrupčnej tabletke nikdy nebránil, ale nakoľko tu bola pandemická situácia, tak k tej diskusii nikdy nedošlo. To je otázka, ktorú treba položiť všetkým zainteresovaným, a keď sa dojde ku konsenzu, rozhodnúť. Ja som bol ministrom počas pandémie, zobralo mi to veľké množstvo času a potrebovali sme naštartovať aj obrovské množstvo reformých procesov. Verím, že sa ministerstvu čo najviac z tých vecí podarí aj úspešne realizovať. Jednou je napríklad aj optimálna sieť nemocníc, ktorú môj tím pripravoval niekoľko mesiacov počas pandémie.
Vnímate svoj odchod ešte stále ako krivdu?
Nebral som to ako krivdu. Byť ministrom zdravotníctva v pandémii je extrémne náročná pozícia. Minimálne som spával, stúpol mi tlak, cukor, pribral som 16 kíl. Teraz som sa vyslovene týždne dával dokopy. Bral som to ako službu, ale keď som nemal podporu dvoch koaličných partnerov a hrozil rozpad vlády, rozhodol som sa odstúpiť.
Čo sa týka reprodukčného zdravia a usmernenia, ktoré prišlo z EU, má pani Záborská vašu podporu?
Tam ide skôr o to, aby nám Európska únia nezasahovala do našich národných kompetencií viac, než bolo pôvodne dohodnuté.
Dialo by sa to?
Takéto usmernenie zo strany Bruselu idú vždy ruka v ruke z rozpadom dôvery občanov v európsku integráciu.