BRATISLAVA - Už je to niekoľko týždňov, čo sa tisícky deti nachádza mimo svojich školských zariadení a výučba prebieha na diaľku. Na tento stav sa už nemohla pozerať iniciatíva Dajme deťom hlas a obracia sa na poslednú inštanciu - verejnú ochrankyňu práv Máriu Patakyovú, ktorej poslali výzvu. V súčasnom stave totiž vidia porušenie práva na vzdelávanie.
"V súvislosti s celoplošným a dlhodobým obmedzením ústavného práva na vzdelávanie pre žiakov stredných škôl a 2. stupňa základných škôl si dovoľujeme obrátiť sa na Kanceláriu verejného ochranu práv so žiadosťou o stanovisko k uvedenej problematike, o posúdenie zákonnosti a primeranosti obmedzenia ústavného práva na vzdelávanie, ako aj o posúdenie zákonnosti jeho podmieňovania testovaním, navyše v podobe, keď je táto finančne, logisticky i odborne náročná povinnosť prenesená na školy. V prípade zistenia porušení žiadame o vyzvanie kompetentných inštitúcií na nápravu protiprávneho stavu," uvádza sa v tlačovej správe výzvy, ktorú podpísala signatárka občianskej výzvy Dajme deťom hlas Andrea Settey Hajdúchová.
Hovoria o porušovaní práv
Iniciatíva vypracovala konkrétne 6 bodov podnetu, ktorý adresuje Patakyovej:
"- Prerušením prezenčnej výučby na školách od 12. 10. (stredné školy) resp. 26. 10. (2. st. základných škôl) dochádza k porušeniu Ústavou SR garantovaného práva na vzdelávanie a ďalších zákonov,
- Obmedziť základné práva je možné len v nevyhnutnom prípade a ak je dostupné iné menej závažné opatrenie, treba ho použiť,
- Ústavné právo na vzdelávanie nie je možné podmieniť testovaním. Navyše, samotné testovanie spôsobuje ďalšiu diskrimináciu,
- Prezenčná výučba v malých skupinách pre vybrané skupiny detí je diskriminačná,
- Pilotné testovanie všetkých detí a zákonných zástupcov vytvorilo diskrimináciu v uplatňovaní práva na vzdelávanie,
- Plošné a pravidelné testovanie detí a zákonných zástupcov je neprimeraná a nerealizovateľná podmienka pre obnovenie ústavného práva na vzdelávanie a pre mnohé deti predstavuje neprekonateľnú bariéru pre návrat k prezenčnej výučbe."
Opatreniam rozumejú, no spôsobu, akým sa uplatňujú nie
"Rozumieme, že pri opatreniach je dôležité prihliadať na ochranu zdravia a osobitne rizikových skupín, avšak máme za to, že proporčnosť nie je zachovaná aj preto, lebo deti a mladiství sú obmedzením práva na vzdelávania a rozvojové aktivity v pozícií „nástroja“ na ochranu iných skupín obyvateľov, vrátane rizikových skupín, na ktoré opatrenia nedopadajú tak prísne. A to napriek tomu, že podľa súčasných poznatkov sú deti ohrozené ochorením najmenej," uvádza sa v tlačovej správe Dajme deťom hlas.
"Riadenie vývoja epidémie s cieľom nepreťažiť zdravotníctvo je možné i bez rozsiahleho obmedzenia prezenčnej výučby na školách, čo dokazujú príklady z krajín západnej Európy, ktoré odbornými a cielenými opatreniami dokázali spomaliť šírenie epidémie a výrazne znížiť denné prírastky pozitívne testovaných osôb bez toho, aby obmedzili právo detí na vzdelávanie," dodáva iniciatíva.