BRATISLAVA - Hlavné mesto je preplnené autami, okrem toho doň denne cestujú vodiči z okolitých miest a obcí. Kolóny teda nie sú ničím výnimočným, najmä v rannej a poobednej špičke. No obyvatelia mestských častí Karlova Ves a Dúbravka už strácajú nervy.
Frekventovaný úsek, cez ktorý denne prúdia tisíce áut, je totiž rozkopaný doslova krížom-krážom. Dôvodom je výmena električkovej trate, respektíve celková modernizácia Dúbravsko - Karlovskej radiály. S prvou etapou sa začalo ešte v júni 2019.
Druhá mala byť hotová do konca septembra. No nestalo sa. Práce na najdlhšom a najkomplikovanejšom úseku stále pretrvávajú a termín dokončenia sa posunul.
Spojenie do Karlovej Vsi a Dúbravky je riešené náhradnou autobusovou dopravou, keďže električková je kompletne vylúčená. Mesto avizovalo, že spustiť by ju mali 26. októbra. No ľudia prejavujú obavy, že to tak nebude.
Primátor Vallo sa ospravedlňoval
Na neutíchajúcu vlnu kritiky reagoval v pondelok aj primátor Bratislavy Matúš Vallo. V príspevku, ktorý zverejnil na sociálnej sieti, sa ospravedlnil. Cestovanie pre tisícky obyvateliek a obyvateľov Karlovej Vsi a Dúbravky, najmä v rannej a poobedňajšej špičke, sám označil ako skutočne "náročné a nepríjemné".
"Kompletná výmena električkovej trate v strede dopravnej tepny znamená obmedzenie dvoch pruhov cesty, žiaľ inak, bez tvrdých dopadov na ostatnú dopravu, sa to spraviť nedá," opísal s tým, že práce na tak veľkom projekte nie je možné dokončiť počas letných prázdnin.
"Navyše, v dôsledku koronakrízy a problémov s pôvodným projektom z roku 2015, bolo nutné presunúť otvorenie novej trate o jeden mesiac - na október," dodal okrem iného v stanovisku.
Aktuálna situácia na Dúbravsko-Karloveskej radiáleCestovanie pre tisícky obyvateliek a obyvateľov Karlovej Vsi a Dúbravky, najmä v rannej a poobedňajšej špičke, je v súčasnosti skutočne náročné a nepríjemné. Vzácny čas, ktorý by inak mohli tráviť so svojimi blízkymi, v práci, alebo oddychom, dnes kvôli pokračujúcim prácam na Dúbravsko-Karloveskej radiále trávia v zápchach, či už v autách, alebo v MHD. Uvedomujeme si to a situáciu nijako nezľahčujeme, viacerí naši kolegovia tiež dochádzajú z Karlovky a Dúbravky a snažíme sa situáciu aspoň v rámci možností zlepšovať. Kompletná výmena električkovej trate v strede dopravnej tepny znamená obmedzenie dvoch pruhov cesty, žiaľ inak, bez tvrdých dopadov na ostatnú dopravu, sa to spraviť nedá. Práce na tak veľkom projekte, akým je kompletná rekonštrukcia električkovej trate, tiež nie je možné stihnúť dokončiť počas letných prázdnin a navyše, v dôsledku koronakrízy a problémov s pôvodným projektom z roku 2015, bolo nutné presunúť otvorenie novej trate o jeden mesiac - na október. K začiatku školského roka, kedy nastáva najväčší nápor na dopravu, sme trvali na tom, aby zhotoviteľ zabezpečil dokončenie niektorých kritických úsekov, aby sme aspoň sčasti odľahčili dopravu. Tieto termíny však nie sú súčasťou zmluvy a nie je ich možné pod zmluvnou pokutou vyžadovať. Preto sme požiadali, aby všetky kapacity dodávatelia prioritne orientovali na tieto úseky. Kým dôležitú odbočku na Devínsku cestu sme k prvému dňu školského roka otvorili, odbočenie z Karloveskej z centra na Molecovu, opäť kvôli zle riešenému odvodneniu križovatky v pôvodnom projekte z roku 2015, otvoriť možné nebolo. Za čo sa ešte raz ospravedlňujeme. Faktom je, že ešte niečo vyše mesiaca, do spustenia električky 26. októbra, bude dopravná situácia v tejto časti Bratislavy náročná. Urobíme ale všetko preto, aby sa jednotlivé obmedzenia na cestách postupne, čo najrýchlejšie odstraňovali. Dopravné zápchy výrazne zasiahli aj MHD, ktorá aktuálne stojí v zápchach s tisíckami cestujúcich, spoločne s autami. Zmeny na zlepšenie situácie: Priame odbočenie z Karloveskej z centra na Molecovu bude možné od utorka 8. septembra. Od dnes je opäť otvorené odbočenie pod mostom Lafranconi, z Botanickej na Mlynskú dolinu Aby sme na postihnutých úsekoch zabezpečili aspoň jeden spôsob dopravy, ktorý sa aspoň sčasti zápcham vyhne, od stredy 9. septembra spustíme na niektorých úsekoch na Karloveskej a Molecovej v smere do centra bus pruhy. Uvedomujeme si, že situácia aj napriek týmto opatreniam bude ešte komplikovaná. Prosíme Vás o trpezlivosť. Výsledok, teda obnovená, pohodlná, vysokokapacitná električková doprava, bude stáť za to.
Uverejnil používateľ Matúš Vallo má rád Bratislavu Pondelok 7. septembra 2020
Reakcie verejnosti
Na ľudí však podľa reakcií rozsiahle stanoviská neplatia. Pretiekli im nervy. "Pán primátor, ja budem šťastná, keď to bude na Vianoce, len to už pre lásku božiu k nám nešťastníkom, ktorí sme odkázaní na MHD dokončite a nič nesľubujte," odkázala Jana.
"Dnes o ôsmej presun Janotova - Miletičova 72 minút. Najhoršie je vydýchaný vzduch v busoch a natlačení ľudia. Už nech to skončí, prosím. Pol roka sa mi zdá byť dosť," napísala Lucia. "Ok, píšem si 26. októbra. Dúfam, že zasa nikto nepríde s tým, že, ehm, sorry, lebo Covid, lebo pršalo, lebo zima bola, lebo neviem čo," reagoval Rastislav.
Aktuálne zmeny
Primátor Matúš Vallo predstavil ešte v pondelok zmeny, ktoré by mali pomôcť k zlepšeniu dopravnej situácie.
- od utorka 8. septembra, je možné priame odbočenie z Karloveskej z centra na Molecovu
- od 8. septembra je tiež otvorené odbočenie pod mostom Lafranconi, z Botanickej na Mlynskú dolinu
- od stredy 9. septembra budú na niektorých úsekoch na Karloveskej a Molecovej v smere do centra spustené bus pruhy
Prečítajte si aj: Jaroslav opísal pekelnú cestu z Chorvátska: V kolóne trčal 12 hodín! A čo prišlo potom, vôbec nečakal
V stredu, po realizácii vyššie spomínaných zmien, sa však podľa všetkého situácia vôbec nezlepšila. Jozefovi podľa jeho vyjadrenia trvala cesta zo zastávky Borská na zastávku Segnerova, ktorú zvyčajne autobus prejde za približne tri minúty, neuveriteľných 27 minút. Kristína cestovala od zastávky Janotova po Molecovu až 50 minút. Pešo by vám to pokojným tempom trvalo zhruba 10 minút. Zajtra si cestovanie týmto úsekom do centra mesta vyskúšame aj na vlastnej koži.