POPRAD - Bol 7. september 2016. Vo večerných hodinách sa trojčlenná posádka záchranárov vydala na pomoc zranenému Jánovi. Nik z nich, vrátane pacienta, sa už domov nevrátil. Stroj sa zrútil v katastri obce Strelníky. Napriek tomu, že odvtedy prešli štyri roky, Slovensko nezabúda.
Ján bol v osudný večer na chate s kamarátmi, oslavovali. Rozhodol sa, že sa pôjde prejsť. Nešťastne ale spadol zo skaly a poranil si nohu. Po dvadsiatej hodine zalarmoval jeho kamarát záchranárov. Okamžite vyrazili na miesto. No záchranná akcia sa napokon zmenila na obrovskú tragédiu.
Záchranársky vrtuľník sa zrútil do rokliny, do ťažko prístupného terénu. Bol rozmetaný na malé časti. Štvorica nemala šancu na prežitie.
O život prišli traja členovia posádky. Pilot vrtuľníka Ján Rušin (†51), ktorý nalietal viac ako 4649 hodín počas 15.066 letov. Na vrtuľníku typu Bell 429 nalietal 17 hodín 48 minút, z toho jednu hodinu 53 minút v noci. Pri nehode okrem neho zahynula aj 46-ročná lekárka Patrícia Krajňáková, 32-ročný záchranár František Bartoš a 38-ročný pacient Ján, otec v tom čase deväťročného dievčatka.
Príčiny nehody
Zo záverečnej správy vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR vyplynulo, že za pád záchranárskeho vrtuľníka Bell 429 OM-ATR môže aj pilot. Ten po vzlete nevystúpil do bezpečnej výšky a vrtuľník narazil do kmeňa vysokého stromu.
Hoci ste nám navždy odišli, v našich spomienkach a srdciach ostanete ... Tichou spomienkou a zapálením sviečky si dnešný...
Uverejnil používateľ Vrtuľníková záchranná zdravotná služba ATE Pondelok 7. septembra 2020
Po dopade vrtuľníka vznikol požiar, pričom sa počas neho spálili všetky horľavé komponenty. Prístroje, ktoré zaznamenávali priebeh letu, boli pri požiari poškodené tak, že z nich nebolo možné získať žiadne údaje.
Výsledky skúmania Kriminalistického a expertízneho ústavu Policajného zboru SR naznačili, že technický stav vrtuľníka pred nehodou a ani počas nej nebol príčinou vzniku leteckej udalosti.
"Malá letová skúsenosť pilota na type vrtuľníka Bell 429 pri nočných letoch a súvisiaca zmena návykov získaných dlhoročnou praxou na vrtuľníku typu Agusta, mohli viesť pri únave pilota po veľkej psychickej záťaži k jeho chybám pilotáže. Pravdepodobná úľava po vzlete a nasadenie kurzu ľavotočivou zákrutou na trať sa stala dispozičným faktorom pre narušenie rutinnej činnosti posádky a premietli sa do ich ďalšej činnosti. Výsledkom boli pravdepodobne chyby v pilotáži, ktoré viedli k nevysvetliteľnej zmene režimu letu," píše sa v správe.
Ako spolupôsobiace príčiny pádu vrtuľníka vyšetrovacia komisia uviedla aj let v náročnom horskom terénne za špecifických podmienok, nakoľko išlo o astronomickú noc.
V týchto dňoch si pripomíname smutné výročie od havárie záchranárskeho vrtuľníka neďaleko obce Strelníky, pri ktorom zahynula trojčlenná posádka aj pacient z tejto obce.
Uverejnil používateľ DHZ OPATOVCE Pondelok 7. septembra 2020
Podľa spoločnosti Air Transport Europe však 50-ročný Rušin patril so svojimi letovým skúsenosťami medzi jej najskúsenejších pilotov, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi. Súčasťou leteckého záchranárskeho tímu bol od roku 1995.
„Pilot Ján Rušin spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429,“ uviedla v tom čase hovorkyňa spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE Zuzana Hopjaková.