BRATISLAVA - V polovici marca, kedy boli u nás identifikované prvé prípady infekcie novým koronavírusom, prichádzali samosprávy s postupným uzatváraním škôl a materských škôl. Prvé uzávierky prišli v Bratislavskom kraji. Teraz sa situácia po dlhých mesiacoch obrátila a deti sa mohli, aj keď dobrovoľne, vrátiť do školských lavíc. Ministerstvo školstva prichádza s prvými číslami o tom, v ktorých krajoch sa žiaci vracali viac či menej.
Ministerstvo školstva už v týchto dňoch má k dispozícii údaje o počte detí a žiakov, ktorí nastúpili od 1. júna opäť do školy. Počas prvého týždňa po umožnení obnoviť výchovno-vzdelávací proces otvorilo svoje brány 80,6 % materských škôl (2 265 MŠ) a 90,5 % základných škôl (1 867 ZŠ).
Do škôlok menej, do škôl viac
Do materských škôl sa tak vrátilo približne 70-tisíc detí (50 % z celkového počtu) a 170-tisíc žiakov základných škôl (63 %). Naopak, brány 667 materských škôl a 236 základných škôl zostali zatvorené. Dôvodom boli nedostatočné priestorové a prevádzkové možnosti, ako aj chýbajúce personálne kapacity.
Najviac sa otváralo v Trenčianskom kraji, Prešov je opatrný
V prípade materských škôl bol najvyšší záujem o otvorenie v Žilinskom kraji (98,5 %) a najnižší v Prešovskom kraji (35,8 %). Rekordný počet otvorených základných škôl bol v Trenčianskom kraji (99,5 %), za ním nasleduje Žilinský a Bratislavský kraj s rovnakým záujmom 98,3 %. Najnižší počet otvorených škôl potvrdil opäť Prešovský kraj (74,8 %).
Návrat za prísnych hygienických podmienok
Rozhodnutím ministra školstva sa deti a žiaci mohli po 11 týždňoch mimoriadneho prerušenia vyučovania vrátiť do školského prostredia medzi svojich spolužiakov a učiteľov. Urobili tak za prísnych protiepidemiologických opatrení (ranné meranie teploty, dezinfekcia rúk pri vstupe do budovy, zachovanie stanovených odstupov a ďalšie).
Vyučovanie sa za týchto podmienok uskutočňuje v skupinách. V materskej škole môže byť v skupine najviac 15 detí a v základnej škole maximálne 20 žiakov, pričom nemá dochádzať k ich migrácii medzi jednotlivými skupinami. Obsah a formu všetkých vzdelávacích a záujmových činností je nutné voliť tak, aby boli zaistené hygienicko–epidemiologické opatrenia.