V súvislosti s pandémiou COVID-19 a postupným uvoľňovaním preventívnych opatrení vypracovali zástupcovia 16 významných slovenských aquaparkov, kúpalísk a plavární zoznam viac ako stovky odporúčaní pre bezpečný reštart svojich prevádzok.
Tento zoznam prísnych opatrení vypracovali na základe medzinárodne dostupných informácií v snahe vyjsť v ústrety odbornému tímu krízového štábu Slovenskej republiky a čo najlepšie sa pripraviť na začiatok sezóny.
Usmernenia pre návštevníkov
1. Návštevníci sú povinní pred vstupom do areálu prírodného/umelého kúpaliska vykonať
dezinfekciu rúk prípravkom s virucídnymi účinkami, ktorý bude umiestnený na vstupe a k
dispozícii pre všetkých návštevníkov.
2. Návštevníci by mali zvážiť vlastný zdravotný stav, ako aj zdravotný stav svojich detí či iných členov
rodiny a príbuzných. V prípade príznakov uvedených nižšie buďte zodpovedný - chráňte seba aj
ostatných a nevstupujte do spoločných priestorov prírodného/umelého kúpaliska:
- kašeľ alebo nachladnutie,
- sťažené dýchanie, zvýšená telesná teplota a prejavy chrípkového ochorenia,
- náznaky straty čuchu a chuťových zmyslov.
V prípade zdravotných problémov odporúčame areály umelých/prírodných kúpalísk, alebo
wellness do uzdravenia a zlepšenia zdravotného stavu nenavštevovať.
3. Návštevníkom v odôvodnených prípadoch bude pri vstupe do umelého/prírodného kúpaliska
zmeraná telesná teplota. Pri zvýšenej telesnej teplote nad 37°C si prevádzkovateľ vyhradzuje
právo zamedziť osobám javiacim známky ochorenia vstup do areálu.
4. Návštevníci sú povinní dodržiavať okrem návštevného poriadku platné mimoriadne opatrenia
nariadené MZSR, predovšetkým opatrenia týkajúce sa nosenia ochranných rúšok, respektíve
iných ochranných prostriedkov dýchacích ciest a dodržiavať medzi sebou patričné odstupy
stanovené MZSR.
5. Pri odpočinku je nutné, aby jednotlivé skupiny návštevníkov/rodinných príslušníkov dodržiavali
dištančnú vzdialenosť/rozostup cca 2 m.
6. Návštevníci sú povinní nosiť ochranné rúško, respektíve iný ochranný prostriedok dýchacích ciest
pri akomkoľvek pohybe v areáli vodného parku, prírodného alebo umelého kúpaliska, s výnimkou
pobytu na podložke alebo lehátku, prechode k vstupu do bazénu za účelom kúpania sa, jazdy
toboganom, alebo využitia inej vodnej atrakcie (ochranné rúško si návštevník odkladá na
podložku alebo lehátko). V prípade pohybu pri brehu kúpaliska či bazéna, napríklad z dôvodu
dohľadu nad kúpajúcimi sa deťmi, alebo osoby ŤZP, či iného člena rodiny/skupiny je nutné
ochranné rúško respektíve iný ochranný prostriedok dýchacích ciest, používať podľa aktuálne
stanovených opatrení.
7. Návštevníci sú povinní pred výstupom zo šatne do čistej zóny ako aj pred každým vstupom do
bazénov, wellness alebo na atrakcie použiť sprchy a dôsledne sa umyť mydlom.
8. Návštevníkom sa odporúča pred vstupom do reštaurácií a na atrakcie použiť dezinfekciu rúk.
9. Nezhromažďovať sa a zbytočne sa nezdržiavať viac než to je nutné v spoločných priestoroch,
reštauráciách, šatniach.
10. Na parkoviskách dodržiavať odstup minimálne 2m.
11. Pri použitie WC alebo spŕch sú návštevníci povinní dodržiavať zvýšenú osobnú hygienu - je nutné
dôkladné umývanie rúk mydlom s dezinfekčným účinkom, alebo ich dezinfekcia dezinfekčným
prostriedkom (napr. gélom), ktorý bude pre všetkých návštevníkov na mieste k dispozícii. K
osušeniu rúk je nutné používať jednorazové papierové utierky. Používanie sušičov produkujúcich
aerosól je zakázané.
12. Uprednostniť v areáli prírodných alebo umelých kúpalísk možnosť bezkontaktné platby.
13. V prípade porušenia návštevného poriadku alebo hygienických pokynov vydaných MZSR je
prevádzkovateľ oprávnený osoby nerešpektujúce uvedené nariadenia vykázať z priestorov
umelého/ prírodného kúpaliska bez nároku na vrátenie alikvotnej čiastky ceny vstupného.
* Okamžitá kapacita návštevníkov areálu krytých umelých kúpaliskách sa stanoví ako maximálne dvojnásobok kapacity vodnej plochy
bazénov. Okamžitá kapacita areálu nekrytých umelých kúpaliskách sa určuje ako maximálne päťnásobok kapacity vodnej plochy bazénov.
(Vyhláška č. 308/2012 Zz)
Usmernenie pre prevádzkovateľov
1. Prevádzkovateľ v odôvodnených prípadoch vykoná meranie telesnej teploty pre návštevníkov
a zamestnancov umelých/prírodných kúpalísk. Pri zvýšenej telesnej teplote nad 37°C si
prevádzkovateľ vyhradzuje právo zamedziť osobám javiacim známky ochorenia vstup do areálu.
2. Zamestnanci ani zákazníci s príznakmi zodpovedajúcimi nákaze COVID-19 nemajú do priestorov
prírodných, alebo umelých kúpalísk vstup povolený.
3. Prevádzkovateľ vyčlení samostatnú miestnosť alebo oddelený priestor pre prípadné ošetrenie
návštevníka či člena personálu s podozrením na COVID-19 mimo bežnú miestnosť ošetrovne.
4. Prevádzkovateľ určí minimálne 1 koordinátora v rámci celej prevádzky, ktorý bude monitorovať
dodržiavanie všetkých nižšie uvedených opatrení.
5. Vstupné pokladne, ako aj pokladne reštaurácií, recepcia wellness a masáží budú zabezpečené
bezpečnostným sklom zamedzujúcim priamy kontakt s klientmi.
6. Všetci zamestnanci v krytej časti areálu a zamestnanci vo vonkajšom areáli v odôvodnených
prípadoch budú chránení ochranným rúškom, respektíve inou ochranou dýchacích ciest a tváre
(napr. ochranné štíty).
7. Používanie sušičov produkujúcich aerosól je zakázané.
8. Uprednostniť v areáli prírodných alebo umelých kúpalísk možnosť bezkontaktnej platby.
9. Pred obnovením prevádzky umelého kúpaliska pri bazénoch bez recirkulácie zabezpečí
prevádzkovateľ kompletné vypustenie, mechanické čistenie a dezinfekciu chlórňanom sodným,
alebo iným prostriedkom s virucídnym účinkom. Dezinfekcia musí zahŕňať dostatočné postupy na
likvidáciu mikrobiologického znečistenia vrátane legionel. Až následne je možné bazény napustiť.
10. Pred obnovením prevádzky umelého kúpaliska pri bazénoch s recirkuláciou zabezpečí
prevádzkovateľ kompletnú obmenu celého objemu vody. Zároveň mechanicky vyčistí
a vydenzifikuje bazény ako aj príslušenstvo bazénov vrátane rozvodov recirkulačných zariadení
chlórnanom sodným, alebo iným prostriedkom s virucídnym účinkom. Dezinfekcia musí zahŕňať
dostatočné postupy na likvidáciu mikrobiologického znečistenia vrátane legionel. Až následne je
možné bazény napustiť.
11. Navrhované špecifické podmienky pre využívanie spŕch a šatní:
- Zabezpečiť čo najväčšie rozptýlenie osôb v šatniach, obsadzovať vzdialené konce alebo skrinky
sprístupniť ob-skrinku.
- Sprchy - zabezpečenie čo najväčších možných odstupov v daných podmienkach. V prípade
ukotvených predeľovacích stien je zabezpečená dostatočná ochrana, v prípade otvorených
spŕch je nutné dodržať odstup (sprístupniť každú druhú sprchu).
- Zabezpečiť možnosť dezinfekcie rúk v šatni, prípadne pred vstupom do šatní
- Priebežne dekontaminovať miesta, ktorými klienti prechádzajú - pravidelné upratovanie a
dezinfekcia.
- Každý deň zabezpečiť upratovanie a dezinfekciu vnútra skriniek počas dňa a po skončení
prevádzky.
- Informovať klientov, aby obmedzili čas strávený v šatni na nevyhnutné minimum.
- Pravidelné vetranie, v prípade použitia klimatizácie voľba režimu s obmedzením recirkulácie
vzduchu.
Prevádzka prírodných kúpalísk, nádrží na kúpanie a stavieb povolených na účel kúpania vybavených systémom prírodného spôsobu čistenia vody na kúpanie
1. Prevádzkovateľ umiestní do priestoru vstupu do areálu umelých kúpalísk a sáun prípravok na
dezinfekciu rúk (s virucídnym účinkom).
2. Prevádzkovateľ sa zaväzuje dbať na striktné dodržiavanie schválenej kapacity (počtu
návštevníkov) zariadenia, respektíve kapacitu zariadenia znížiť, aby nedochádzalo k preplňovaniu
areálu a bolo možné dodržiavať požiadavku na predpísané rozostupy medzi cudzími osobami pri
odpočinku na podložke (deka, uterák, osuška pod.) alebo lehátku. Nutné brať do úvahy aj možnú
nadmernú kumuláciu osôb vo vode, najmä tam, kde efektívne využívaná vodná plocha nie je
veľká. Musí byť dodržaný maximálny počet návštevníkov v jeden moment počítaný na rozlohu
aktuálne otvorenej rekreačnej plochy pre návštevníkov 10 m2 na osobu.
3. Ak je kúpalisko vybavené šatňami alebo prezliekacími kabínami, je nutné vykonávať vo zvýšenej
intenzite (minimálne 2-3x denne, v závislosti na dĺžke prevádzky častejšie) upratovanie týchto
priestorov a ich dezinfekciu, predovšetkým plôch, ktorých sa ľudia najčastejšie dotýkajú (kľučky,
vypínače, dvere kabín apod.), pomocou dezinfekčných prípravkov (s virucídnym účinkom).
4. Prevádzkovateľ zabezpečí označenie vstupu a koordináciu návštevníkov do priestoru šatní tak,
aby nedochádzalo k porušovaniu minimálnej vzdialenosti.
5. Minimálne 2-3x denne (v závislosti na dĺžke prevádzky častejšie) je nutné vykonávať dezinfekciu
všetkých plôch celého zariadenia, s ktorými sa návštevníci dostávajú do častého kontaktu,
pomocou dezinfekčných prípravkov (s virucídnym účinkom).
6. V prípadoch, keď sú v areáli prírodného kúpaliska v prevádzke ešte niektoré ďalšie doplnkové
zariadenia alebo vybavenie pre rekreačné vyžitie návštevníkov (hojdačky, detské ihriská, kolotoče
a pod.), je nutné pri ich prevádzke používať ochranné rúška respektíve iný ochranný prostriedok
dýchacích ciest, dodržiavať predpísané odstupy a dbať na to, aby nedochádzalo k zhromažďovaniu nadmerného počtu osôb v okolí týchto atrakcií podľa aktuálne platných požiadaviek. Minimálne 2-3x denne (v závislosti na dĺžke prevádzky častejšie), pred začatím prevádzky a v jeho priebehu, je potom nutné vykonať dezinfekciu tých plôch doplnkových zariadení a pomôcok, ktorých sa ľudia dotýkajú.
7. V prípade, že sú v areáli prírodného kúpaliska v prevádzke spoločne používané prevádzky (napr.
stánky s občerstvením a pod.), je potrebné zamedziť zhlukovaniu osôb v ich blízkosti a dodržiavanie nasledovných opatrení.
8. Pri vstupe na kúpalisko a na ďalších viditeľných miestach (LED obrazovky, reklamné panely,
pútače, stojany atď.) je nutné zverejniť základné pokyny pre správanie návštevníkov s ohľadom
na epidemiologickú situáciu. K tomu možno využiť informačný leták MZSR "Hygienické požiadavky na správanie návštevníkov prírodných a umelých kúpaliskách v dobe Koronavírusovej pandémie" a v prípade potreby ho možno prispôsobiť špecifickým podmienkam každého kúpaliska.
9. Uprednostniť v areáli možnosť bezhotovostnej platby.
Prevádzka umelých kúpalísk a sáun, prevádzka kurzov plávania dojčiat a batoliat
1. Prevádzkovateľ umiestni do priestoru vstupu do areálu vodného parku, umelých kúpalísk a sáun
prípravok na dezinfekciu rúk (s virucídnym účinkom).
2. Prevádzkovateľ sa zaväzuje striktne dodržiavať okamžitú návštevnú kapacitu zariadenia, ak je
potrebné aj túto kapacitu upraviť, aby nedochádzalo k nadmernému zhromažďovaniu osôb. Podľa vyhlášky č. 308/2012 Zz. je okamžitá kapacita bazénov nasledujúca: kapacita vodnej plochy sa určí tak, že v časti pre neplavcov činí plocha pre jedného neplavcov 3 m2 a v časti pre plavcov činí plocha pre jedného plavca 5 m2; v bazénoch pre dojčatá a batoľatá vo veku 6-12 mesiacov je plocha pre jedného kúpajúceho sa 0,8 m2, od 12 mesiacov do troch rokov potom 1,0 m2. Podľa toho prevádzkovateľ stanovuje, koľko osôb môže byť naraz v bazéne, túto informáciu umiestní v blízkosti bazéna a dodržiavanie tejto požiadavky bude sledovať a vyžadovať.
3. Prevádzkovateľ má prostredníctvom personálu (v určitých prípadoch turniketov) obmedziť
kapacitu jednotlivých rizikových atrakcií (víriviek, sáun, tobogánov, vlnových a vodných atrakcií/
bazénov), aby nedochádzalo k nadmernému zhromažďovaniu osôb.
4. Každá vírivka musí mať stanovenú okamžitú kapacitu ktorá umožní medzi ľuďmi rozostupy 1,5 m
(doporučený rozostup 1,5 m vychádza z doporučenia Európskej asociácia aquparkov “Two-stage
plan of the European Waterpark Association E.V for the reopening of waterparks and spas”. - táto
informácia bude umiestnená do blízkosti vírivky a dodržiavanie bude prevádzkovateľom sledované a vyžadované (je možné obmedziť čas strávený vo vírivke, aby sa k využitiu dostalo viac návštevníkov).
5. Rovnaké rozostupy 1,5 m medzi cudzími osobami platia aj pre sauny, priamo v saunách musí byť
minimálna plocha 4 m3 na návštevníka. Vzhľadom na riziko šírenia vírusov, nebude možné
prevádzkovať parné sauny a tzv. ľadové studne (kryštalické chladenie).
6. Saunové rituály je možné prevádzkovať výlučne v suchých saunách s možnosťou prirodzeného
vetrania prispôsobených na túto činnosť ktoré umožňujú návštevníkom prístup z exteriéru za
prísnych hygienických opatrení a za špecifických podmienok (špecifikované v podmienkach pre
sauny a wellness centrá).
7. Musí byť dodržaný maximálny počet návštevníkov v jeden moment (okamžitá kapacita) počítaný
na rozlohu aktuálne otvorenej rekreačnej plochy pre návštevníkov 10 m2 na osobu.
8. Rozostupy 1,5 m je nutné dodržiavať aj v radoch na tobogany a iné atrakcie.
9. V interiérových priestoroch a bazénoch je nutné obmedziť prevádzku zariadení generujúcich
vodný aerosól (vodné chrliče situované nad vodnou hladinou, fontány a pod.). Obmedzenie sa
nevzťahuje na hydromasážne lavice generujúce bubliny pod vodou (voda je chemicky upravovaná
a dezinfikovaná chlórom), kde lavice sú situované tak, aby sa dal dodržať odstup 1,5 m medzi
návštevníkmi ako aj exteriérové atrakcie pre ktorých chod je nevyhnutný neustály prítok chemicky upravenej vody (tobogany, šmýkacie atrakcie tipu Fun Bubble).
10. Prevádzkovateľ obmedzí okamžitú kapacitu a dodrží rozostupy 1,5 m medzi návštevníkmi pri
vodných atrakciách, u ktorých v dôsledku prúdiacej vody môže dôjsť k nechcenému kontaktu
návštevníkov (atrakcie tipu divoká rieka, hojdací bazén atď...). Vlnové bazény budú kapacitne
obmedzené tak, aby na jedného klienta počas umelého vlnobiNa pripadalo 5 m2 na jednu osobu.
Zároveň bude upravený časový interval vlnobitia 1x za hodinu po dobu 15 min. Pri divokej rieke
s využitím radov bude upravená celková kapacita tak, aby na jeden rad pripadalo 5 m2. Zároveň
prevádzkovateľ počtom radov (v určitých prípadoch pomocou personálu alebo turniketovým
systémom) dokáže korigovať okamžitú kapacitu atrakcie. Rady budú po každej jazde dôsledne
vydenzifikované prostriedkom s virucídnym účinkom (obdobný systém funguje pri košíkoch
v nákupných centrách).
11. Prevádzkovateľ by mal zabezpečiť, aby pri vstupe do areálu boli pokiaľ možno dodržiavané
predpísané rozostupy (neplatí pre rodiny či páry). Podobne by sa mal pomocou rôznych režimových opatrení snažiť, aby v jednej chvíli nebol v šatniach väčší počet ľudí, ktorý by viedol k tesnému kontaktu cudzích osôb.
12. Minimálne 2-3x denne (v závislosti na dĺžke prevádzky častejšie) je nutné vykonávať dezinfekciu
všetkých plôch celého zariadenia, s ktorými sa návštevníci dostávajú do kontaktu, pomocou
dezinfekčných prípravkov (s virucídnym účinkom).
13. Pri prevádzke víriviek a bazénov je nutné udržiavať hodnotu voľného chlóru pri hornej hranici
rozpäNa daného vyhláškou č. 308/2012 Zz., ale hornú hranicu neprekračovať. Táto požiadavka sa
netýka bazénov, kde práve prebieha kurz plávania dojčiat a batoliat.
14. Všetky priestory, v ktorých sa budú v rámci kurzov plávania pre dojčatá a batoľatá pohybovať
rodičia s deťmi, vrátane plôch, ktoré prichádzajú do styku s deťmi, musia byť pred každou
výučbovou hodinou vydezinfikované za použitia prípravkov podľa vyhlášky č. 308/2012 Zz.
Hračky a pomôcky používané v bazéne budú dezinfikované a následne opláchnuté pitnou vodou
pred každou výučbovú hodinou.
15. Okraje vaní a bazénov určených pre kúpanie dojčiat a batoliat budú dezinfikované a následne
opláchnuté pitnou vodou pred každou výučbovou hodinou.
16. V prípadoch, keď sú v areáli umelého kúpaliska v prevádzke ešte niektoré ďalšie doplnkové
zariadenia alebo vybavenie pre rekreačné vyžiNe návštevníkov (detské ihriská, nafukovacie
atrakcie kolotoče a pod.), je nutné pri ich prevádzke používať rúška (ak sa nedá za všetkých
okolností zabezpečiť odstup min. 2 m), dodržiavať predpísané odstupy a dbať na to, aby
nedochádzalo k zhromažďovaniu nadmerného počtu osôb v okolí týchto atrakcií podľa aktuálne
platných požiadaviek. Minimálne 2-3x denne (v závislosti na dĺžke prevádzky aj častejšie), pred
začatím prevádzky a v jeho priebehu, je potom nutné vykonať dezinfekciu tých plôch a
doplnkových zariadení, ktorých sa klienti dotýkajú.
17. Prevádzkovateľ zabezpečí každodennú dezinfekciu povrchov, vybavenia a pomôcok, ktoré sú v
areáli návštevníkom zapožičiavané (športové vybavenia, ležadlá a pod.).
18. V prípade, že sú v areáli prírodného, alebo umelého kúpaliska v prevádzke spoločne používané
prevádzky (napr. stánky s občerstvením, šatne, sprchy, prebaľovacie stoly a pod.), je potrebné
zamedziť zhromažďovaniu osôb v ich blízkosti podľa aktuálne platných požiadaviek.
19. Pri vstupe na kúpalisko a na ďalších viditeľných miestach, popr. iným v mieste obvyklým
spôsobom, je nutné zverejniť základné pokyny pre správanie návštevníkov s ohľadom na epidemiologickú situáciu. K tomu možno využiť informačný leták MZSR, ktorý je možné prispôsobiť špecifickým podmienkam každého kúpaliska.
20. V rámci možnosG uprednostniť v areáli možnosť bezhotovostnej platby.
Základné pravidlá pre výmenu vzduchu v priestoroch umelých kúpalísk
1. Prevádzkovateľ zabezpečí zvýšenie výmeny vzduchu (zvýšiť výkon vzduchotechniky).
2. Vypnúť / nepoužívať rotačné výmenníky tepla (vrátane entalpických výmenníkov vlhkosti).
3. Ak je možné, doplniť riadenú výmenu vzduchu okenným vetraním.
4. Využívať všetky možnosti podtlakového odvetrávanie (ventilátory), alebo prirodzeného vetrania
v hale, šatniach, na toaletách).
5. Vypnúť/nepoužívať recirkulačné systémy (ktoré neprivádzajú čerstvý vzduch) - napr. klimatizačné split jednotky. Nepoužívať čističky vzduchu, ktoré nemajú hepa filter.
Nad rámec vyššie uvedených požiadaviek bude na zvážení každého prevádzkovateľa stanoviť
k eliminácii šírenia nákazy ďalšie opatrenia podľa miestnych podmienok. Podľa vývoja epidemiologickej situácie a z nej vyplývajúcich opatrení nemožno vylúčiť zmenu. V takom prípade je nutné prevádzku prispôsobiť aktuálnej situácii a v tej dobe platným podmienkam. Prevádzkovatelia sú povinný sa riadiť pokynmi RUVZ a MZSR.
Základné pravidlá pre prevádzkovanie sáun a wellness centier
1. Prevádzkovateľ zabezpečí pred znovuotvorením prevádzky vypustenie, mechanické vyčistenie
a dezinfekciu bazénov chlórňanom sodným, alebo inými prípravkami s virucídnymi účinkami
(vzťahuje sa aj na technické príslušenstvo bazénov vrátane rozvodov a recirkulačných zariadení). Dezinfekcia musí zahŕňať dostatočné postupy na likvidáciu mikrobiologického znečistenia vrátane
legionel.
2. Pre klientov a zamestnancov bude povinná dezinfekcia rúk pred vstupom.
3. Recepcia wellness bude oddelená bezpečnostným sklom aby nedošlo k priamemu kontaktu s
klientmi.
4. Personál bude chránený ochranným rúškom, respektíve iným ochranným prostriedkom dýchacích
ciest.
5. Suché sauny budú nastavené na min 70°C.
6. Parné sauny zostanú do odvolania mimo prevádzky.
7. Kapacita wellness bude upravená, aby bol dosiahnutý 1,5 m rozostup vo všetkých priestoroch
vrátane šatní, priamo v saunách min 4 m3 (hygienická norma je 2 m3) na zákazníka.
8. Zo strany prevádzkovateľa bude zabezpečená dezinfekcia (+ papierové utierky) k dispozícii pre
zákazníkov vo všetkých priestoroch.
9. Bude zabezpečená zvýšená frekvencia kontrol sáun a dodržiavanie opatrení.
10. Pravidelná dezinfekcia dotykových miest personálom (kľučky, madlá, úchytky, kreslá, lehátka,
stoly, skrinky, batérie, WC).
11. Všetka bielizeň sa bude dezinfikuje varom (presNeradlá, uteráky, rúška) v práčovňi ktorá pre
prevádzkovateľa zabezpečuje pranie saunového prádla.
12. Dočasné zrušenie tzv. ľadovej studne/kryštalické ochladenie (hrozí kontaminácia ľadovej drte a
prenos na ďalších zákazníkov).
13. Wellness nebudú využívať zariadenia s tvorbou vodného aerosolu (vodné chrliče situované nad
hladinou bazénov, fontány) - okrem vodných lavíc vo vírivkách a privátnych wellness.
14. Vodopády slúžiace na ochladzovanie po saunovaní ako aj ostatné bazény s recirkuláciou vody
zostanú v prevádzke s udržovaním hodnoty voľného chlóru pri hornej hranici rozpätia stanoveného vyhláškou č. 308/2012 Zz.
15. Dočasne budú zrušené peelingové procedúry, hamam a saunové rituály v priestoroch parných
sáun.
16. Saunové rituály je možné praktizovať výlučne v suchých saunách s možnosťou prirodzeného
vetrania prispôsobených na túto činnosť ktoré umožňujú návštevníkom prístup z exteriéru za
prísnych hygienických opatrení a za špecifických podmienok:
- Pred vstupom do sauny určenej na saunový rituál je každý návštevník povinný sa osprchovať
s použitím dezinfekčného mydla a utrieť celé telo do sucha.
- Prístup do sauny určenej na saunový rituál je výlučne z exteriérovej časti wellness z dôvodu
eliminácie zhromažďovania väčšieho počtu osôb v interiérových priestoroch.
- Návštevníci sú povinný pred vstupom do sauny určenej na saunový rituál dodržiavať rozostupy
2m, koordináciu vstupu do sauny a dodržiavanie rozostupov (platí aj pre výstup zo sauny) zastrešuje personál sauny (saunamaster) chránený respiračným rúškom respektíve inou ochranou dýchacích ciest a hygienickými rukavicami.
- Pred vstupom do sauny určenej na saunový rituál bude umiestnená dezinfekcia rúk s antivírusovým účinkom, poverený personál (saunamaster) umožní vstup do sauny len v prípade dôslednej dezinfekcie rúk vstupujúcich klientov. Pred saunou budú na viditeľnom mieste umiestnené hygienické pokyny ako aj kapacita sauny.
- Saunové rituály je možné prevádzkovať s dostatočným, časovým rozostupom 1x za hodinu max
5x za deň. Dĺžka saunového rituálu nesmie prekročiť 15 minút.
- Pred a po každom saunovom rituáli bude zabezpečené dôsledné vyvetranie sauny (min. 10 min
pred začatím a po skončení saunového rituálu).
- Po každom saunovom rituáli bude vykonaná dezinfekcia saunových lavíc a dotykových plôch
(kľučky, madlá atď…).
- Minimálna plocha na návštevníka saunového rituálu v saune je 4m3.
- Minimálna teplota sauny určenej na praktizovanie saunových rituálov ja 85°C (riziko šírenia
vírusového ochorenia je eliminované teplotou nad 70°C čo je vedecky preukázané).
- Každý návštevník musí mať podloženú saunovú plachtu pod celým telom.
- Počas saunového rituálu je do odvolania zakázané podávať klientom na ochladenie ľadovú drť.
- Uprednostniť 100% éterické oleje a silice s preukázaným poziGvnym vplyvom na dýchacie cesty,
alebo anNbakteriálnym účinkom (Citrusové a Bylinkové silice napr. Pomaranč, Citrus, Tea Tree,
Levanduľa, Mäta, Tymián, Materina dúška, Niaouli, Rozmarín, Eukalyptus, Yzop, Ylang Ylang
atď.). Na ich aplikáciu použije saunamaster ľadovú drť, ktorá nie je voľne dostupná klientom ani
iným osobám.
- Do odvolania je zakázané po skončení saunového rituálu podávanie ovocného občerstvenia.
- Saunamaster bude mať vyhradený na každý rituál nové, čisté oblečenie a čistý saunový uterák
(opakované použitie je zakázané).
- Saunamaster bude pred saunovým rituálom dôsledne informovať klientov o hygienických
opatreniach, klient môže saunový rituál kedykoľvek opustiť. Počas saunového rituálu nesmie
saunamaster obmedziť prístup k únikovým dverám.
- Budú kladené zvýšené nároky na osobnú hygienu saunamastrov (pred každým rituálom sa
dôsledne osprchovať v sprche vyhradenej pre personál s použitím dezinfekčného mydla,
vyhradený čistý uterák na uNeranie potu pre každý rituál).
17. Využívanie šatní a spŕch je možné za splnenia špecifických podmienok:
- Zabezpečiť čo najväčšie rozptýlenie osôb v šantách, obsadzovať vzdialené konce alebo skrinky
sprístupniť ob-skrinku.
- Sprchy - zabezpečenie čo najväčších možných odstupov v daných podmienkach. V prípade
ukotvených predelov je zabezpečená dostatočná ochrana, v prípade otvorených spŕch je nutné
dodržať odstup - využitie každej druhej sprchy.
- Zabezpečiť možnosť dezinfekcie rúk v šatni.
- Priebežne dekontaminovať miesta, ktorými prechádzajú klienti - pravidelné upratovanie a
dezinfekcia.
- Každý deň zabezpečiť upratovanie a dezinfekciu vnútra skriniek počas dňa a po skončení
prevádzky.
- Informovať klientov, aby obmedzili čas strávený v šatni na nevyhnutné minimum.
- Bude zabezpečené pravidelné vetranie, v prípade použitia klimatizácie voľba režimu s obmedzením recirkulácie vzduchu.
18. Ďalšie opatrenia pre zamestnancov wellness:
- Používanie rukavíc/pravidelné umývanie rúk (dezinfekcia).
- 100% výmena vzduchu prirodzeným vetraním alebo pomocou vzduchotechniky.
- Intenzívne čistenie a dezinfekcia virucídnym prostriedky všetkých priestorov každý deň po uzatvorení prevádzky nad rámec štandardného čistenia.
- Iné nariadenia špecifikované prevádzkovateľom vzhľadom na danú pozíciu a v zmysle nariadení
MZSR
19. Ďalšie opatrenia pre zákazníkov wellness:
- Zákaz vstupu chorým osobám (súčasť prevádzkového poriadku).
- Preferované bezkontaktné platby (alternatíva je kredit).
- Zachovávať odstup medzi osobami najmenej 2 metre, s výnimkou členov domácnosti.
- Zabezpečiť dávkovače s dezinfekčným prostriedkom na dezinfekciu rúk.
- Riaditeľ daného zariadenia môže s ohľadom na prevádzkové možnosti daného zariadenia vstup
návštevníkov obmedziť alebo neumožniť vstup v prípade naplnenia okamžitej kapacity.
- Dodržiavať prevádzkový poriadok daného pracoviska, hygienické opatrenia v zmysle nariadenia
MZSR a prevádzkové hodiny.
*Pravidlá vychádzajú z odporúčaní: A. How to operate and use building services in order to prevent the spread of the coronavirus disease (COVID-19) vírus (SARS-CoV-2) in Workplaces, REHVA COVID-19 guidance document, April 3 , 2020 (Pokyny REHVA - Federácia európskych asociácií pre vykurovanie, ventiláciu a klimatizáciu na prevádzku budov v oblastiach s výskytom koronavírusu). B. Geang your workplace ready for COVID-19, ref. Number WHO / 2019-nCov / workplace / 2020.2, WHO, 19 March 2020.