BRATISLAVA - V aktuálnej situácii v Európe prebieha tzv. lockdown štátov. Hranice sú zavreté, na cestovanie sa veľmi pomýšľať nedá. Napriek tomu v týchto dňoch prebehol prieskum na túto tému a výsledky sú naozaj zaujímavé, pretože u Európanov záujem o cestovanie ani náhodou neklesá.
Prieskum uskutočnila agentúra LuggageHero. Závery medzi európskymi cestovateľmi ohľadom vplyvu COVID-19 na dopyt po cestovaní v roku 2020:
- 78% Európanov stále plánuje v období medzi júnom a decembrom 2020 vycestovať, pokiaľ ich domáca krajina alebo destinácia nebude v karanténe
- 91% respondentov už zrušilo svoje aprílové a májové cesty alebo zruší v dohľadnej dobe
- 64% sa vyjadrilo, že ich cestovateľský budget na rok 2020 bude nižší než očakávali pred koronavírusom, pred tromi týždňami to bolo 54%
V porovaní s podobným prieskumom, ktorý LuggageHero uskutočnil predošlý mesiac, aprílové výsledky ukazujú stále pretrvávajúci záujem o cestovanie, ale o niečo zvýšený level opatrnosti.
Neočakávané efekty pandémie COVID-19 na cestovanie sú do veľkej miery citeľné v rámci Európy i sveta, keďže cestovatelia pochopiteľne menia svoje aktuálne cestovateľské plány.
Podľa nového prieskumu od LuggageHero, poskytovateľa krátkodobej úschovy batožiny v 40 európskych a severoamerických mestách, napriek aktuálnym obmedzeniam v európskych krajinách sú mnohí cestovatelia naďalej optimistickí a veria, že ku koncu roka budú môcť opäť vycestovať. Tento prieskum bol vykonaný v období medzi 5-9. aprílom pomocou online formulára a zaisťuje vekový balanc, rovnako aj reprezentáciu pohlaví a geografickú reprezentáciu.
Aktuálne cesty
Takmer 60% respondentov malo plánovanú cestu na apríl alebo máj a väčšina z nich (91%) už túto cestu zrušila alebo zruší v dohľadnej dobe. Viac ako polovica plánovala cestovať s viac ako jednou osobou.
Budúce cesty
Pokiaľ ide o cesty v období medzi júnom a decembrom, 54% Európanov už malo naplánované nejaké pobyty, a viac ako dve tretiny plánovali vycestovať s aspoň jednou ďalšou osobou.
Vykazujúc veľkú vlnu optimizmu, 78% sa vyjadrilo, že tieto plány nebude meniť, pokiaľ ich domáca krajina alebo destinácia nebude v karanténe. To teda znamená, že v tomto momente vidíme iba 22%-ný vplyv na cestovateľský priemysel medzi júnom a decembrom.
Zmeny v správaní
Z respondentov, ktorí sa vyjadrili, že v júni až decembri stále plánujú cestovať, takmer polovica (44%) hovorí, že nebude meniť pôvodnú destináciu. 35% ale odpovedalo, že sa bude snažiť vyhnúť veľkým mestám a verejnej doprave a namiesto toho sa zamerá na parky a prírodu.
Takmer polovica respondentov stále plánuje vycestovať, zatiaľ čo 47% sa vyjadrilo, že v 2020 zvažuje zameniť medzinárodnej cesty za domácu.
Iba 6% Európanov povedalo, že v 2020 nebude cestovať vôbec, na porovnanie, v predošlom prieskume to bolo 17%. Je možné, že čím dlhšie budú cestovatelia nútení zdržiavať sa vo vnútri, tým viac budú myslieť na budúce cesty.
Opatrnosť rastie
LuggageHero vykonal pred tromi týždňami podobný prieskum, je možné ho nájsť tu. V súčasnosti sa iba 36% respondentov vyjadrilo, že sa budú snažiť držať rovnakého budgetu na rok 2020, s akým počítali pred príchodom koronavírusu. 35% bude svoje výdaje na cestovanie znižovať až do 40%, zatiaľ čo 29% respondentov hovorí, že svoj budget okrešú o viac ako 40%. Toto je približne 3% zníženie oproti výsledkom pred tromi týždňami, čo zrejme znázorňuje uťahovanie opaskov.
Respondenti aprílového prieskumu stále vykazujú snahu v budúcnosti cestovať, ale i o niečo zvýšený level opatrnosti. Predošlý prieskum ukazoval, že 46% bude rátať s rovnakým budgetom. V priebehu iba troch týždňov sa toto číslo znížilo o 10%. V prípade zmeny zahraničnej cesty na domácu sa číslo takmer strojnásobilo, zo 17% v marci na 47% v apríli. Rozhodovanie ohľadom destinácie sa zmenilo iba zľahka, 2% respondentov sa chcú vyhnúť mestám a radšej sa zamerať na prírodu (nárast z 33% na 35%).
CEO LuggageHero, Jannik Lawaetz, povedal, že ho veľmi teší pretrvávajúci záujem o objavovanie sveta a o získavanie nových zážitkov.
“Napriek tomu, že ľudia, opodstatnene, rušia dovolenky v blízkej budúcnosti a možno oddiaľujú ďalšie, je viditeľné, že naši zákazníci sú stále zaviazaní cestovaniu,” povedal. “Veríme, že dopyt bude časom vyšší než kedykoľvek predtým, hneď ako bude znova bezpečné cestovať. Osobne, ja sa neviem dočkať.”
Momentálne, Lawaetz hovorí, sa cestovateľský priemysel snaží nájsť spôsoby, ako urobiť niektoré služby v budúcnosti pohodlnejšími a dostupnejšími, zatiaľ čo budú dodržiavané prísne bezpečnostné pravidlá a zvýšená hygiena.
“Priemysel je teraz zaneprázdnený zisťovaním spôsobov ako sa môžeme adaptovať na to, v čo veríme že bude úplne nový spôsob cestovania,” hovorí. “To bude pravdepodobne znamenať veci ako zvýšené hygienické praktiky, bezkontaktné platby, zvýšenú online interakciu a iné, čo môže krízu zmeniť na možnosť bezpečnejšieho cestovania, ktoré prinesie väčší pôžitok. Za nás, môj tím v LuggageHero sa momentálne snaží zahrnúť nové praktiky, ktoré zvýšia bezpečnosť a pôžitok našich zákazníkov.”