BRATISLAVA – Kvôli šíriacemu sa koronavírusu uprednostňujeme nakupovanie cez internet. Dajte si však pozor, lebo nie všetky e-shopy sú bezpečné. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) na svojom webe zverejnila zoznam tých rizikových.
Obchodná inšpekcia považuje nižšie uvedené e-shopy za rizikové z jednoduchého dôvodu - nedodržiavanie niektorých zákonných povinností, ale aj problematické vymáhanie spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov. „V žiadnom prípade ale nejde o úplný zoznam rizikových e-shopov. Fakt, že internetový obchod nie je v zozname zaradený, preto automaticky neznamená, že nákup v takomto obchode je bezpečný,“ ozrejmila SOI.
Prehľad rizikových e-shopov z pohľadu SOI
- shopolo.sk
- huglo.sk
- alabo.sk
- mobiluj.sk
- eleganceshop.sk
- autoelektrony.sk
- viagogo.sk
- chyza.sk
- rajpradla.sk
- zasielkonos.sk
- fashionline.com
- optimaskpro.com/sk_official_ti1/
- jordanshoes.sk
- moletka.eu
- svet-siat.eu
- vip-moda.eu
SOI sa pozastavila nad e-shopom shopolo.sk. Z doručených spotrebiteľských podaní podľa nej vyplýva, že po objednaní dezinfekčného prostriedku na ruky bolo spotrebiteľom doručené balenie obsahujúce vodu, prípadne inú tekutinu. Prevádzkovateľom internetového obchodu je spoločnosť Mi sport, trgovina in storitve d.o.o. Spodnje Stranje 33, 1242 Stahovica, Slovinsko. „V prípade, ak sa spotrebiteľ cíti konaním predávajúceho poškodený, môže sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR, ktoré je spotrebiteľom nápomocné pri presadzovaní ich individuálnych nárokov (napr. nevybavenie reklamácie, nevrátenie peňazí....),“ uviedla SOI.
Kedy je e-shop rizikový?
Konkrétne webové stránky môžu byť zaradené medzi rizikové e-shopy z nasledujúcich dôvodov.
- chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi e-shopu/predávajúcom: z webovej stránky nie je jasné, s kým spotrebiteľ uzatvára kúpnu zmluvu a voči komu si tak môže uplatňovať svoje spotrebiteľské práva
- chýbajúce obchodné podmienky, nezverejnený reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, komu a kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar
- nesplnené informačné povinnosti, najmä vo vzťahu k možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu
- obchodné podmienky, prípadne reklamačný poriadok sú v rozpore so zákonom
- zvýšené množstvo spotrebiteľských podaní, ktoré SOI v súvislosti s e-shopom eviduje
- upozornenia na rizikovosť e-shopu dozornými orgánmi iných členských štátov EÚ
- e-shop vzbudzuje dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa/predávajúceho, je ale prevádzkovaný subjektom z krajiny mimo EÚ, čo môže podstatným spôsobom sťažovať uplatňovanie spotrebiteľských práv (napr. odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, reklamácia...)
- prevádzkovateľ e-shopu/predávajúci sa nachádza v konkurznom konaní a je potrebné, aby si spotrebitelia uplatnili svoje nároky príslušnou formou (napr. u správcu konkurznej podstaty)
SOI zároveň apeluje na spotrebiteľov, aby venovali pozornosť tomu, kde nakupujú. „Obozretnosť na strane spotrebiteľa je nenahraditeľná a nemôže byť suplovaná orgánom dozoru, najmä v prípadoch, keď spotrebiteľ vymáha svoje individuálne práva. Spotrebiteľ by mal prihliadať aj na to, že e-shopu poskytuje svoje osobné údaje a údaje o platobnom prostriedku,“ uviedla obchodná inšpekcia.
Pred uskutočnením nákupu si položte tieto otázky
SOI v tejto súvislosti odporúča, aby si spotrebitelia pred každým nákupom zodpovedali nasledujúce otázky.
Ide o známy e-shop?
Pred uskutočnením nákupu si overte skúsenosti iných spotrebiteľov, napr. vo forme recenzií či nezávislých webových služieb, ktoré umožňujú spotrebiteľom ohodnotiť nákup. Ak žiadne recenzie nenájdete, prípadne recenzie sú negatívne, buďte pozorní.
Má internetový obchod jasne identifikovaného prevádzkovateľa/predávajúceho?
Každý e-shop je povinný informovať spotrebiteľov o osobe predávajúceho ešte pred uskutočnením nákupu. Dôveryhodný obchod preto nemá problém zverejniť informácie o svojom prevádzkovateľovi (obchodné meno a sídlo, prípadne miesto podnikania). Údaje o predávajúcom si môžu spotrebitelia overiť na stránke obchodného registra (www.orsr.sk), prípadne živnostenského registra (www.zrsr.sk). Ak ide o podnikateľa z iného štátu, údaje o jeho registrácii si môžu spotrebitelia overiť v príslušnom národnom registri. Informácie o registroch členských štátov EÚ sú dostupné na adrese: https://e-justice.europa.eu.
Je stránka e-shopu v slovenskom jazyku?
Slovenská doména webovej stránky .sk ani použitý slovenský jazyk neznamenajú, že sa ide o e-shop, prevádzkovaný slovenským podnikateľským subjektom. Aj takéto stránky môžu byť prevádzkované z inej krajiny. Preto je nevyhnutné vždy si overiť osobu prevádzkovateľa/predávajúceho.
Sú ceny tovarov ponúkaných na webovej stránke nápadne nízke?
Ak sú ceny v danom e-shope podstatne nižšie ako v konkurenčných e-shopoch, spotrebitelia by mali byť opatrní. V niektorých prípadoch môžu ceny súvisieť s vlastnosťami tovaru (falzifikáty), alebo priamo poukazujú na podvodný e-shop, ktorý ani po prijatí platby tovar neodošle. Pri nápadne nízkych cenách je vhodné, aby si spotrebitelia pozreli aj ďalšie údaje (napr. osobu predávajúceho, obchodné a platobné podmienky).
Umožňuje e-shop viaceré spôsoby platby?
Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru (dobierka). Ak e-shop požaduje platbu vopred, zaplaťte len vtedy, ak ste si istí, že vstupujete do právneho vzťahu s dôveryhodným dodávateľom. Pri platbe systémom PayPal alebo platobnou kartou existujú možnosti, ako sa domáhať vrátenia peňazí, pokiaľ vám tovar nie je doručený. Viac informácií o týchto možnostiach získate od svojej banky. Aj pri používaní platobnej karty SOI odporúča, aby ste sa riadili bezpečnostnými odporúčaniami svojej banky.
Čo by si mali spotrebitelia ďalej všímať?
Spotrebitelia by mali byť vnímaví, ak sa stretnú so zlou jazykovou úpravou, gramatickými chybami, nesprávnou štylizáciou (pravdepodobne sa ide o preklad, vytvorený internetovým prekladačom), s požiadavkami predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým neinformoval (clo, poistenie, náklady na balné).
Kedy môže spotrebiteľom pomôcť Slovenská obchodná inšpekcia?
Internet poskytuje predávajúcim značnú mieru anonymity. Ak je e-shop prevádzkovaný zo zahraničia, alebo jeho prevádzkovateľa nie je možné identifikovať, vyvodzovanie postihu voči takémuto subjektu môže byť veľmi náročné, prípadne nemusí byť možné vôbec. Slovenskú obchodnú inšpekciu je možné kontaktovať v každom prípade. Ak SOI zistí, že prevádzkovateľ e-shopu je slovenský podnikateľský subjekt, vykoná šetrenie a vyvodí voči nemu dôsledky, ak šetrenie preukáže porušenie zákona. SOI však nie je oprávnená konať v prípadoch, ak ide o predaj medzi fyzickými osobami, realizovaný prostredníctvom Facebooku či rôznych internetových bazárov.
Kto môže pomôcť spotrebiteľom, ktorí nakupovali od zahraničného subjektu?
Ak je prevádzkovateľom e-shopu predávajúci so sídlom v inom členskom štáte EÚ, na Islande alebo v Nórsku, spotrebitelia sa môžu obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR (www.esc-sr.sk). Rovnako je potrebné postupovať v prípade predávajúceho so sídlom vo Veľkej Británii. Ak ide o predávajúceho z tretej krajiny, je potrebné kontaktovať priamo národný dozorný orgán.