BRATISLAVA - V najnovších prieskumoch sa objavila aj pomerne neznáma agentúra s názvom Actly, ktorá priniesla náhľad na verejnú mienku z pohľadu parlamentných volieb. Agentúra Actly je podľa riaditeľa RTVS Jaroslava Rezníka štandardná seriózna agentúra s ktorou verejnoprávna inštitúcia začala spolupracovať už pred letom na prierezovom celospoločenskom prieskume. Doterajšie výstupy a dáta podľa neho potvrdzujú jej objektívnosť a korektnosť.
Generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník to uviedol v diskusii na pondelkovom rokovaní Rady RTVS, ktorá sa týkala spolupráce verejnoprávneho médiá s menovanou agentúrou a realizovaného prieskumu predvolebných preferencií politických strán. Výsledky posledného prieskumu Actly sa mierne líšili napríklad od výsledku agentúry Focus, ktorá má na Slovensku svoje meno už dlhšiu dobu. Viaceré médiá však prieskum od RTVS prevzali v minimálnej miere.
Prečo sa rozhodol pre neznámu agentúru
Rezník vysvetlil, že spolupráca vychádzala so zámeru osloviť inú agentúru ako najčastejšie citované a zároveň takú, ktorá neprijíma objednávky od politických strán. "Toto Actly spĺňa, sú za ňou renomovaní sociológovia Tatiana Rosová a Martin Mravec,“ uviedol Rezník, pričom zdôraznil, že podmienkou spolupráce zo strany RTVS bolo to, aby bola agentúra schopná realizovať prieskum na veľkej skupine respondentov metódou osobných rozhovorov. "Teda žiadny bleskový telefonický prieskum,“ upozornil Rezník.
Rosová je v komunálnych kruhoch známa osoba
Tatiana Rosová, ktorá za agentúrou Actly stojí, je pritom z minulosti známa ako bývalá starostka mestskej časti Bratislava – Staré Mesto za stranu SDKÚ. Roky tiež bola riaditeľkou samotnej agentúry Focus.
Riaditeľ Rezník povedal, že prieskum preferencií politických strán bol súčasťou balíka výstupov komplexného prieskumu. Ten chce verejnoprávna RTVS formou tejto agentúry postupne zverejňovať počas novembra. "Tieto výstupy budú mapovať postoje občanov k aktuálnym spoločenským témam a poslúžia aj pri tvorbe programu,“ dodal. Rezník zároveň uistil, že agentúra Actly nie je jedinou agentúrou zaoberajúcou sa prieskumami, s ktorou bude RTVS v nasledujúcom období spolupracovať.