BRATISLAVA - Slovenskí vodiči by sa mali pripraviť na nové pravidlá cestnej premávky. Tie prináša schválená novela cestného zákona, ktorú v poslanci v parlamente odobrili. Ide o 11 zmien, ktoré by vám rozhodne nemali ujsť.
Poslanci v parlamente minulý týždeň schválili novú podobu cestného zákona, ktorý mení niektoré pravidlá vo vzťahu k vedeniu motorového vozidla na slovenských cestách. V balíku sú zahrnuté také činnosti ako telefonovanie za volantom s handsfree či držanie samotného mobilu v ruke. Novela začína až na niektoré výnimky platiť od januára 2020.
1. Držanie mobilov v ruke
Prvé z pravidiel odkazuje na zákaz držania mobilov, no nielen na nich. Novela sa bude vzťahovať aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne a ďalšie zariadenia.
2. Parkovanie na chodníku
Zmeny sa dotýkajú aj podmienok, za akých sa môže parkovať na chodníku. Ide o novelu parkovania tak, aby "nebolo možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať len na chodníku priľahlom k ceste".
3. Radenie či "zipsovanie"
Pribúda aj nové zavedenie v oblasti radenia. Presnejšie striedavého radenia, ktoré sa nazýva aj tzv. "zipsovanie". Tento spôsob sa zavedie aj pri zbiehaní sa jazdných pruhov.
4. Nováčikovia
Novela sa bude zaoberať aj vodičmi, ktorí sú na cestách len niekoľko mesiacov či týždňov. Právna úprava hovorí o riešení situácie s množstvom dopravných nehôd, ktoré spôsobili neskúsení vodiči. Ide o rôzne preventívne opatrenia pre vodičov s nízkou praxou.
5. Ročná diaľničná známka
Ďalšou novinkou je zavedenie 365-dňovej diaľničnej známky, ktorá bude platiť celý jeden rok od jej zakúpenia a nie iba do konca kalendárneho roka. Návrh predložila poslankyňa Irén Sárközy z Mosta-Híd. Ide o návrh 365-dňovej diaľničnej známky ako dodatočný typ ročnej známky. Ide najmä o vodičov, ktorí si známku zakúpia v strede roka a jej využívanie tak nadobudne plnohodnotnú ročnú platnosť.
6. Cyklisti a alkohol
Zmena počíta aj s účastníkmi cestnej premávky, ktorí využívajú na prepravu bicykel. Tí budú mať po novom povolené jazdiť po cestičkách pre cyklistov a v obci s 0,5 promile alkoholu v krvi.
7. Ulička v kolóne na diaľnici
V prípade, že sa na kolóne na diaľnici vyskytne nepredpokladaná situácia ohrozujúca zdravie jedného z účastníkov cestnej premávky, vznikne povinnosť vytvoriť záchranársku uličku v kolóne na diaľničných úsekoch.
8. Kolobežky
Úprava sa dotýka aj postavenia účastníkov cestnej premávky. Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodičov nemotorového vozidla. Doteraz sa títo účastníci chápali ako chodci.
9. Novinky v prehlasovaní auta
V oblasti evidencie a prehlasovania vozidiel dôjde k zjednodušeniu celého procesu. V tomto prípade sa vypúšťa povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe. Doteraz to bolo tak, že policajti museli skontrolovať každé vozidlo pri jeho prehlasovaní aj v prípade z okresu do iného okresu. Teraz to už tak nebude.
10. Nižšie nároky na vek
S novou podobou prichádza aj veková hranica pre kategórie vozidiel C a CE. V ich prípade sa zníži veková hranica z 21 na 18 rokov. V prípade kategórie D a DE sa znižuje z 24 na 21 rokov, a to pre príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, colníka alebo profesionálneho vojaka.
11. Systém parkovania
Novelizáciou prejde aj centrálny informačný systém parkovania. Jeho správcom bude DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska a Zdužením miest a obcí Slovenska. Inteligentné parkovacie preukazy dostanú osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Tie im umožnia ľahšie parkovanie vďaka implementovaným senzorom na špecializovaných parkovacích miestach na Slovensku.