BRATISLAVA - Nový školský rok, ktorý začal pred necelými dvomi mesiacmi, zatiaľ nepriniesol do škôl šikanovanie. Zhodli sa na tom riaditelia, ktorých ČTK oslovila. Prípad šikanovania nezaznamenalo ani ministerstvo školstva. O problematike dlhodobého týrania slabších či menej obľúbených spolužiakov sa spustila širšia diskusia najmä v druhej polovici predchádzajúceho školského roka.
"Nejaké škriepky medzi deťmi boli, ale išlo len o bežné spolužiacke spory a nie o systematické šikanovanie," opísala situáciu riaditeľka jednej z bratislavských škôl Viera Karovičová. Rovnaké skúsenosti mali aj ďalší oslovení riaditelia. "V tomto smere sme zatiaľ žiadne problémy nezaznamenali," povedal o šikanovaní riaditeľ strednej školy v Strážskom Milan Kačur.
Prípady šikanovania zatiaľ podľa hovorkyne Viery Trpišovej nehlásili rodičia a školy ani ministerstvu školstva. Ministerstvo pritom pre školy pripravilo postup, ako majú proti šikanovaniu bojovať. Odhaliť dlhodobé týranie či znevažovanie žiaka zvykne byť totiž náročná úloha aj pre skúseného pedagóga, upozornili tvorcovia usmernenia. "Najzávažnejšiu negatívnu úlohu pri jeho zisťovaní hrá strach u obetí, ale aj agresorov a ďalších možných účastníkov. Je dokonca možné, že pri nesprávnom diagnostikovaní je agresor považovaný za obeť," dodali.
Najúčinnejšie je podľa Karovičovej bojovať proti šikanovaniu ešte skôr, než vznikne. Prispieva k tomu spolupráca s psychologickými poradňami a spolupráca s rodičmi, zhrnula svoje skúsenosti. Pozitíva by podľa nej mal priniesť aj projekt Správaj sa normálne, pri ktorom škola využíva prácu polície.
Napriek aktivitám ministerstva školstva a viacerých škôl však mnohí učitelia nie sú podľa skorších vyjadrení odborníkov pripravení na boj proti šikanovaniu. Sú totiž vyťažení prednášaním učiva a chýbajú im aj praktické rady od skúsenejších špecialistov. Potvrdil to aj riaditeľ ďalšej bratislavskej školy Miloš Marko. "Metodické materiály síce sú, ale privítali by sme aj odborníkov, ktorí by vedeli pomôcť na základe skutočných udalostí," poznamenal.
Prípady šikanovania zatiaľ podľa hovorkyne Viery Trpišovej nehlásili rodičia a školy ani ministerstvu školstva. Ministerstvo pritom pre školy pripravilo postup, ako majú proti šikanovaniu bojovať. Odhaliť dlhodobé týranie či znevažovanie žiaka zvykne byť totiž náročná úloha aj pre skúseného pedagóga, upozornili tvorcovia usmernenia. "Najzávažnejšiu negatívnu úlohu pri jeho zisťovaní hrá strach u obetí, ale aj agresorov a ďalších možných účastníkov. Je dokonca možné, že pri nesprávnom diagnostikovaní je agresor považovaný za obeť," dodali.
Najúčinnejšie je podľa Karovičovej bojovať proti šikanovaniu ešte skôr, než vznikne. Prispieva k tomu spolupráca s psychologickými poradňami a spolupráca s rodičmi, zhrnula svoje skúsenosti. Pozitíva by podľa nej mal priniesť aj projekt Správaj sa normálne, pri ktorom škola využíva prácu polície.
Napriek aktivitám ministerstva školstva a viacerých škôl však mnohí učitelia nie sú podľa skorších vyjadrení odborníkov pripravení na boj proti šikanovaniu. Sú totiž vyťažení prednášaním učiva a chýbajú im aj praktické rady od skúsenejších špecialistov. Potvrdil to aj riaditeľ ďalšej bratislavskej školy Miloš Marko. "Metodické materiály síce sú, ale privítali by sme aj odborníkov, ktorí by vedeli pomôcť na základe skutočných udalostí," poznamenal.