BRATISLAVA - Zákaz používať mobilný telefón okrem telefonovania s hands free sa po novom upraví tak, aby bolo zakázané ho aj držať v ruke a aby sa toto pravidlo okrem telefónu vzťahovalo aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenia. Vyplýva to z pripravovanej novely zákona o cestnej premávke, ktorú v stredu rezort vnútra predložil do medzirezortného pripomienkového konania.
Ďalšou navrhovanou zmenou je vypustenie pevne daných najvyšších dovolených rýchlostí v závislosti od vzdialenosti od železničného priecestia. V súčasnosti je totiž 50 metrov pred priecestím povolené jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h a ak svieti prerušované biele svetlo, tak 50 metrov pred priecestím možno jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h.
Ministerstvo avizuje zmeny na cestách: Neskúsení vodiči pod drobnohľadom, Saková prezradila detaily
Od používania bieleho prerušovaného svetla sa však už upúšťa a takto nastavené rýchlosti podľa rezortu nepoznajú medzinárodné štandardy prechádzania cez železničné priecestie ani napríklad pravidlá cestnej premávky v Nemecku alebo Rakúsku.Ďalšou zmenou je, že po vzore viacerých iných štátov sa aj u nás navrhuje zákonom zaviesť povinné vytváranie záchranárskej uličky pri kolóne na diaľnici.
"Navrhujeme upraviť znenie pravidla o parkovaní na chodníku tak, aby bolo jednoznačne uvedené, že parkovať na chodníku možno len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale pôjde skutočne len o zaparkovanie na chodníku, ktorý susedí s cestou," informuje rezort o ďalšej zo zmien.
Podľa ministerstva sa toto pravidlo zavádza z dôvodu posilnenia ochrany najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky na chodníku, ktorý je budovaný a určený práve pre chodca. Ďalšou zmenou je, že osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla, keďže sa v súčasnosti zaraďuje medzi chodcov, čo však podľa rezortu nekorešponduje s povahou dopravného prostriedku a s pravidlami, ktoré sa na ňu vzťahujú.
Mapa smrteľných nehôd na Slovensku za rok 2018: Polícia prezradila, ktorý deň bol najtragickejší
Pokiaľ ide o sankcie, ministerstvo navrhuje zlepšiť vymožiteľnosť sankcii ukladaných v rámci objektívnej zodpovednosti na základe zisteného evidenčného čísla tým, že ak nebude uhradená pokuta uložená v rámci objektívnej zodpovednosti a policajt príde do kontaktu s daným vozidlom priamo na ceste, mohol by zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom, čím sa znemožní ďalšia jazda s vozidlom.
"Vodič v takom prípade môže viesť iné vozidlo, nemožnosť ďalšej jazdy sa vzťahuje výlučne len na dané vozidlo, ktoré tak bude slúžiť ako nepriama zábezpeka zaplatenia sankcie. Na fyzické zabezpečenie zákazu jazdy s vozidlom bude policajt oprávnený použiť technický prostriedok na zabránenie odjazdu vozidla. Doklady a tabuľka sa vráti až po zaplatení pokuty," vysvetlilo ministerstvo.
Nový druh pokuty
Novela takisto zavádza nový druh sankcie. Konkrétne ide o blokové konanie o správnom delikte držiteľa vozidla spočívajúce v tom, že ak došlo v minulosti k porušeniu pravidiel s daným vozidlom, ktoré nebolo sankcionované prostredníctvom objektívnej zodpovednosti (napríklad radar zaznamenal evidenčné číslo vozidla, ktoré prekročilo rýchlosť, ale nepodarilo sa zistiť držiteľa vozidla a jeho adresu) a policajt príde do kontaktu s daným vozidlom priamo na ceste, uloží rovnakú pokutu priamo na ceste vodičovi vozidla, pričom ak ten nezaplatí namiesto držiteľa vozidla, policajt bude oprávnený postupovať rovnako, čiže zadržať doklady od vozidla a tabuľku s evidenčným číslom až do zaplatenia pokuty.
V zákone o priestupkoch sa po novom navrhuje rozlišovať medzi reálnym útekom z miesta dopravnej nehody a odídením z miesta škodovej udalosti, čo sa v súčasnosti pri určovaní výšky pokuty nerozlišuje. Namiesto pokuty 300 až 1 300 eur a zákazu činnosti na jeden až päť rokov bude teda možné za druhý spomenutý skutok uložiť pokutu 200 až 1 000 eur a zákaz činnosti do päť rokov.