Kontroverzná kampaň Právo na život (Zdroj: Nový Čas)
BRATISLAVA - Kontroverzná bilbordová kampaň proti interrupciám Právo na život bude pokračovať aj napriek trestnému oznámeniu a výzvam Rady pre reklamu. Za organizátorov to potvrdila Jana Tutková.
Rada pre reklamu už minulú stredu odporučila neetickú kampaň, na ktorej je zobrazený mŕtvy ľudský plod, stiahnuť. Najnovšie o jej zastavenie požiadal aj právnik Vladimír Lauš, ktorý na polícii podal trestné oznámenie.
Občianske združenie Centrum pre bioetickú reformu trvá na tom, že 500 plagátov zo slovenských ulíc nestiahne. "Naša kampaň nie je v rozpore so žiadnym zákonom, je pravdivá a má ochranu ústavného práva na slobodu prejavu," potvrdila hovorkyňa kampane Jana Tutková.
O prípad sa už zaujíma aj polícia na základe trestného oznámenia. "Mládež do 15 rokov je chránená pred vecami, ktoré sa týkajú morálky, etiky, práva, toto vidia päťročné deti, žiaci škôl," povedal ČTK Vladimír Lauš, ktorý podnet podal. Kampaň je podľa neho v rozpore s etickým prostredím aj právnym poriadkom, otravuje občanov a hostí na Slovensku.
Interrupciu sám považuje za intímne právo žien, aby sa o nej rozhodovali spolu s rodinou a odborníkmi. "Nestretol som sa s nikým, kto by povedal, že je to rozumná kampaň," tvrdil Lauš. Obáva sa, aby sa v budúcnosti neobjavili bilbordy, ktoré zájdu ďalej v zobrazovaní napríklad erotiky.
Rada pre reklamu požiadala o stiahnutie kampane, ktorá by mohla necitlivo zasiahnuť niektorých ľudí, nielen organizátorov, ale aj bilbordovú spoločnosť ISPA. V týchto dňoch podľa výkonnej riaditeľky rady Moniky Korkošovej čaká na jej stanovisko.
Aktivistka Tutková však verí, že plagáty neprelepia. "O takomto scenári sme s nimi hovorili už vopred," tvrdila. "Spoločnosť (ISPA) nie je členom Rady pre reklamu, ktorá rozhodla mimo svojich kompetencií," dodala.
"Naše uznesenia majú len odporúčací charakter," potvrdila Korkošová. Už v najbližších dňoch však bude rada rokovať o členstve s Asociáciou vonkajšej reklamy, ktorá by potom musela zabezpečiť dodržiavanie etiky na bilbordoch. Tak by sa do budúcnosti zabránilo, aby sa podobný problém opakoval.
Rada už minulý týždeň združeniu odporučila, aby radšej svoj názor šírili prostredníctvom letákov v gynekologických ambulanciách. Rovnako sa vyjadrili viaceré psychologičky.
Na Slovensku bolo vlani podľa Štatistického úradu vykonaných 14.243 prerušení, v roku 1988 to bolo 51.000 interrupcií. Kampaň proti umelým prerušeniam tehotenstva spustilo občianske združenie pri príležitosti 50. výročia legalizovania zákroku v bývalom Československu.
VIDEO - Rada pre reklamu: Kampaň proti potratom je neetická >>
Občianske združenie Centrum pre bioetickú reformu trvá na tom, že 500 plagátov zo slovenských ulíc nestiahne. "Naša kampaň nie je v rozpore so žiadnym zákonom, je pravdivá a má ochranu ústavného práva na slobodu prejavu," potvrdila hovorkyňa kampane Jana Tutková.
O prípad sa už zaujíma aj polícia na základe trestného oznámenia. "Mládež do 15 rokov je chránená pred vecami, ktoré sa týkajú morálky, etiky, práva, toto vidia päťročné deti, žiaci škôl," povedal ČTK Vladimír Lauš, ktorý podnet podal. Kampaň je podľa neho v rozpore s etickým prostredím aj právnym poriadkom, otravuje občanov a hostí na Slovensku.
Interrupciu sám považuje za intímne právo žien, aby sa o nej rozhodovali spolu s rodinou a odborníkmi. "Nestretol som sa s nikým, kto by povedal, že je to rozumná kampaň," tvrdil Lauš. Obáva sa, aby sa v budúcnosti neobjavili bilbordy, ktoré zájdu ďalej v zobrazovaní napríklad erotiky.
Rada pre reklamu požiadala o stiahnutie kampane, ktorá by mohla necitlivo zasiahnuť niektorých ľudí, nielen organizátorov, ale aj bilbordovú spoločnosť ISPA. V týchto dňoch podľa výkonnej riaditeľky rady Moniky Korkošovej čaká na jej stanovisko.
Aktivistka Tutková však verí, že plagáty neprelepia. "O takomto scenári sme s nimi hovorili už vopred," tvrdila. "Spoločnosť (ISPA) nie je členom Rady pre reklamu, ktorá rozhodla mimo svojich kompetencií," dodala.
"Naše uznesenia majú len odporúčací charakter," potvrdila Korkošová. Už v najbližších dňoch však bude rada rokovať o členstve s Asociáciou vonkajšej reklamy, ktorá by potom musela zabezpečiť dodržiavanie etiky na bilbordoch. Tak by sa do budúcnosti zabránilo, aby sa podobný problém opakoval.
Rada už minulý týždeň združeniu odporučila, aby radšej svoj názor šírili prostredníctvom letákov v gynekologických ambulanciách. Rovnako sa vyjadrili viaceré psychologičky.
Na Slovensku bolo vlani podľa Štatistického úradu vykonaných 14.243 prerušení, v roku 1988 to bolo 51.000 interrupcií. Kampaň proti umelým prerušeniam tehotenstva spustilo občianske združenie pri príležitosti 50. výročia legalizovania zákroku v bývalom Československu.
VIDEO - Rada pre reklamu: Kampaň proti potratom je neetická >>