BRATISLAVA - Niektoré slovenské školy už pripravili pre žiakov vynovené metódy vzdelávania, ktoré by deťom mali ponúknuť viac praktických informácií.
Rovnaké ciele má aj pripravovaná reforma učebných osnov. Ministerstvo školstva od nej očakáva, že slovenskí študenti sa v budúcnosti vyrovnajú tvorivejším rovesníkom z iných krajín. Už od pondelka, keď sa začne nový školský rok, bude učiť po novom napríklad súkromné gymnázium v Prešove.
Z učiva by mali vypadnúť zbytočné informácie, ale ešte dôležitejšia je zmena celej filozofie učenia, povedala ČTK Adriana Šindleryová, ktorá je zriaďovateľkou prešovského gymnázia. "Čiže nie najprv vysvetlená teória a potom skúška v praxi, ale najprv osobná skúsenosť, a tak sa dostanem k teórii," dodala. Zmenu podľa nej privítali aj rodičia a žiaci. "Najmä deti sú radi, že sa zredukoval obsah a že sa budú učiť pre život," dodala.
Tradičné predmety by mali po novom nahradiť širšie okruhy, aby sa deti učili v súvislostiach. Platí to napríklad o okruhu s názvom Spoločnosť. V ňom by mal byť spojený výber znalostí z občianskej náuky, dejepisu a geografie. Rovnako po novom by mali začať učiť gymnázia v Žiari nad Hronom a Považskej Bystrici.
Už niekoľko rokov sa vzdelávajú inak, ako väčšina ostatných žiakov, deti na bratislavskej základnej škole Waldorfského typu. Ide o systém, ktorý na vznikol na prelome 19. a 20. storočia a v súčasnosti podľa neho učí asi 900 škôl na celom svete. "Snažíme sa dospieť k poznatkom a pojmom učením cez skúsenosť," priblížil rozdiel jeden z učiteľov Marián Czére. Predovšetkým mladší žiaci sú podľa neho do značnej miery oslobodení od učenia sa poučiek a definícií. "Vďaka tomu nie sú stresovaní, čo podporuje je ich chuť do objavovania," dodal.
Učitelia taktiež učia v širších súvislostiach. Škola by však podľa Czereho neprežila len z príspevku ministerstva školstva, a preto rodičia platia školné 3100 korún mesačne.
Súčasná doba je podľa niektorých rodičov vhodná aj na to, aby deti vôbec nechodili do tradičnej školy, ale učili sa doma. Vzdelanostná úroveň ľudí sa natoľko zvýšila, že by dokázali dostatočne svoje vzdelávať aj sami, povedala ČTK Jana Pajgerová z mimovládnej Spoločnosti priateľov domácej školy na Slovensku. "Rodič má mať právo zvoliť pre svoje dieťa spôsob vzdelávania," poznamenala Pajgerová. Niektorí učitelia sa podľa nej napríklad deťom nevenujú tak, ako by sa mali a navyše sa deti v škole môžu učiť hodnotám, s ktorými ich rodičia nesúhlasia. "Stále častejšie sa vyskytujú aj prípady šikanovania, či prítomnosť drog," vymenovala ďalšie dôvody v prospech domáceho vyučovania Pajgerová.
Ak by sa deti učili doma, škola by len kontrolovala, ako sú pripravené. Akonáhle by sa odhalilo, že rodič sa ako učiteľ neosvedčil, žiak by šiel naspäť do školy, dodala. Malo by to podľa nej zabrániť, aby systém nezneužívali ľudia, ktorých deti už v súčasnosti v škole často vynechávajú hodiny. Zatiaľ však podľa nej ministerstvo školstva projekt domáceho vzdelávania v podobe, ako ho pripravila Spoločnosť priateľov domácej školy, nepovolilo.
Odborníci na školstvo už niekoľko rokov žiadajú, aby sa výučba modernizovala na všetkých slovenských školách. Prvým krokom k nej by mal byť nový školský zákon. Ministerstvo by ho malo predložiť v priebehu jesene.
Potrvá však zrejme ešte niekoľko ďalších rokov, kým sa novinky dostanú do praxe. Potom by už slovenskí žiaci mali lepšie spájať "nabifľované" vedomosti z viacerých predmetov a využiť ich pri riešení skutočných problémov. Očakáva sa taktiež, že budú samostatnejší. Postupný pokrok si totiž podľa zistení čelných expertov Európskej únie bude vyžadovať čoraz viac vzdelaných ľudí, ktorí sú schopní učiť sa počas celého života.
Z učiva by mali vypadnúť zbytočné informácie, ale ešte dôležitejšia je zmena celej filozofie učenia, povedala ČTK Adriana Šindleryová, ktorá je zriaďovateľkou prešovského gymnázia. "Čiže nie najprv vysvetlená teória a potom skúška v praxi, ale najprv osobná skúsenosť, a tak sa dostanem k teórii," dodala. Zmenu podľa nej privítali aj rodičia a žiaci. "Najmä deti sú radi, že sa zredukoval obsah a že sa budú učiť pre život," dodala.
Tradičné predmety by mali po novom nahradiť širšie okruhy, aby sa deti učili v súvislostiach. Platí to napríklad o okruhu s názvom Spoločnosť. V ňom by mal byť spojený výber znalostí z občianskej náuky, dejepisu a geografie. Rovnako po novom by mali začať učiť gymnázia v Žiari nad Hronom a Považskej Bystrici.
Už niekoľko rokov sa vzdelávajú inak, ako väčšina ostatných žiakov, deti na bratislavskej základnej škole Waldorfského typu. Ide o systém, ktorý na vznikol na prelome 19. a 20. storočia a v súčasnosti podľa neho učí asi 900 škôl na celom svete. "Snažíme sa dospieť k poznatkom a pojmom učením cez skúsenosť," priblížil rozdiel jeden z učiteľov Marián Czére. Predovšetkým mladší žiaci sú podľa neho do značnej miery oslobodení od učenia sa poučiek a definícií. "Vďaka tomu nie sú stresovaní, čo podporuje je ich chuť do objavovania," dodal.
Učitelia taktiež učia v širších súvislostiach. Škola by však podľa Czereho neprežila len z príspevku ministerstva školstva, a preto rodičia platia školné 3100 korún mesačne.
Súčasná doba je podľa niektorých rodičov vhodná aj na to, aby deti vôbec nechodili do tradičnej školy, ale učili sa doma. Vzdelanostná úroveň ľudí sa natoľko zvýšila, že by dokázali dostatočne svoje vzdelávať aj sami, povedala ČTK Jana Pajgerová z mimovládnej Spoločnosti priateľov domácej školy na Slovensku. "Rodič má mať právo zvoliť pre svoje dieťa spôsob vzdelávania," poznamenala Pajgerová. Niektorí učitelia sa podľa nej napríklad deťom nevenujú tak, ako by sa mali a navyše sa deti v škole môžu učiť hodnotám, s ktorými ich rodičia nesúhlasia. "Stále častejšie sa vyskytujú aj prípady šikanovania, či prítomnosť drog," vymenovala ďalšie dôvody v prospech domáceho vyučovania Pajgerová.
Ak by sa deti učili doma, škola by len kontrolovala, ako sú pripravené. Akonáhle by sa odhalilo, že rodič sa ako učiteľ neosvedčil, žiak by šiel naspäť do školy, dodala. Malo by to podľa nej zabrániť, aby systém nezneužívali ľudia, ktorých deti už v súčasnosti v škole často vynechávajú hodiny. Zatiaľ však podľa nej ministerstvo školstva projekt domáceho vzdelávania v podobe, ako ho pripravila Spoločnosť priateľov domácej školy, nepovolilo.
Odborníci na školstvo už niekoľko rokov žiadajú, aby sa výučba modernizovala na všetkých slovenských školách. Prvým krokom k nej by mal byť nový školský zákon. Ministerstvo by ho malo predložiť v priebehu jesene.
Potrvá však zrejme ešte niekoľko ďalších rokov, kým sa novinky dostanú do praxe. Potom by už slovenskí žiaci mali lepšie spájať "nabifľované" vedomosti z viacerých predmetov a využiť ich pri riešení skutočných problémov. Očakáva sa taktiež, že budú samostatnejší. Postupný pokrok si totiž podľa zistení čelných expertov Európskej únie bude vyžadovať čoraz viac vzdelaných ľudí, ktorí sú schopní učiť sa počas celého života.