BRATISLAVA – Občianske združenie Cyklokoalícia už vyše týždňa žiada o obnovu zlikvidovanej cyklotrasy. Na dunajskom nábreží sa realizuje rozsiahla výstavba, pričom bratislavský developer porušil záväzné dokumenty a územný plán mesta. Na radiálnej cyklotrase, ktorá spája mestskú časť Karlova Ves s centrom mesta, momentálne vznikajú kolízie medzi cyklistami a chodcami, pretože developer zo dňa na deň zamaľoval biele čiary, ktoré ich od seba oddeľovali. Prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia sa teraz rozhodol iniciovať protestnú jazdu, aby investorovi a primátorovi ukázali, akému nebezpečenstvu vystavili občanov svojho mesta.
Daniel Duriš, prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia, už vyše týždňa intenzívne apeluje na primátora Bratislavy Iva Nesrovnala, aby vrátil cyklotrasu v úseku od Mosta SNP po River Park do pôvodného stavu.
Duriš informoval, že 9. marca bratislavský developer Woal, ktorého zastrešujú spoločnosti J&T Real Estate (JTRE) a Cresco Group, bez udania dôvodu zamaľoval biele vodorovné čiary, ktoré oddeľovali chodcov od cyklistov. „Tento krok predstavuje flagrantné porušenie územného plánu mesta s oficiálnym súhlasom magistrátu a mestskej časti Staré Mesto,“ tvrdí združenie. Prezident Cyklokoalície nám povedal, že už dlhší čas má ich združenie problém s komunikáciou. „S primátorom Nesrovnalom a jeho úradníkmi sme komunikovali pravidelne cca do roku 2016. Žiaľ, komunikácia už dlhšie nefunguje. Magistrát už rok nezorganizoval Komisiu pre pešiu a cyklistickú dopravu, ktorá práve rôzne takéto situácie rieši, na magistráte neexistuje človek zodpovedný za riešenie cyklodopravy (cyklokoordinátor), resp. tento nie je verejnosti známy,“ povedal pre Topky Duriš.
Konflikt názorov
Zatiaľ čo Cyklokoalícia upozorňuje sa hroziace nebezpečenstvo, magistrát a developer vidia v bezčiarovej trase výhodu. „Zóna zmiešaného pohybu je podľa jej tvorcov, ktorými sú zástupcovia developerskej skupiny JTRE, mestská časť Bratislava – Staré Mesto a bratislavský magistrát, bezpečnejšia ako cyklotrasa oddelená od chodníka pre chodcov,“ zdôraznil Duriš. V mene celého občianskeho združenia ich tvrdenie vyvrátil. Podľa nich takéto riešenie prinesie zhoršenie bezpečnosti na nábreží a dôsledkom budú okrem kolízií chodcov s cyklistami, aj cyklisti jazdiaci po paralelnej rušnej ceste. Preto sa Cyklokoalícia na margo danej problematiky rozhodla zorganizovať protest.
Protestná jazda
Na sociálnej sieti vznikla udalosť Protestná cyklojazda za bezpečné nábrežie, ktorá je naplánovaná na 21. marca. Jej prioritou je, aby sa na nábreží od seba opätovne oddelili chodci a cyklisti. Na Facebooku už prejavilo záujem vyše tisíc ľudí. Cyklokoalícia na stredajšej udalosti rovnako rada privíta aj chodcov. Protestná jazda sa začne o 17:00 hodine na Námestí Ľudovíta Štúra. Ako priblížil Duriš, odtiaľ sa cyklisti po ceste presunú v celom úseku zrušenej cyklotrasy k Mostu Lafranconi, kde sa otočia, a budú smerovať naspäť do centra mesta. Predpokladaný koniec je o 18:30 hodine.
„Práve protestnou jazdou po Nábreží armádneho generála Ludvíka Svobodu v čase poobednej špičky chceme aj verejnosti ukázať, aké nevýhodné bude, keď budú cyklisti vytlačení na cestu medzi autá a MHD,“ povedal prezident združenia. Od protestnej jazdy tiež očakávajú, že primátor Nesrovnal, J&T a starosta Števčík si uvedomia, akému nebezpečenstvu svojím konaním verejnosť vystavili. „Zároveň sa bude konať vyzvonenie developera J&T, MÚ Staré Mesto a magistrátu,“ priblížil Duriš v popise udalosti. Dodal, že zvonenie bude trvať minútu, a to pre ich sídlami.
K zajtrajšej protestnej jazde sa vyjadrila aj mestská časť Bratislava-Dúbravka. Lucia Marcinatová z tlačového oddelenia uviedla, že ich mestská časť podporuje požiadavku na zachovanie hlavnej cyklotrasy medzi Devínom, Dúbravkou, Karlovou Vsou a centrom hlavného mesta. „Zmene na nábreží a zrušenie koridoru pre cyklistov sa priamo dotýka cyklistov z Dúbravky, trasa bola jedinou bezpečnou cestou z mestskej časti do centra,“ hovorí vicestarosta Dúbravky Ľuboš Krajčír, ktorý sa problematike cyklotrás a cyklodoprave v Dúbravke venuje.
Mestská časť Bratislava Dúbravka tak podporuje stredajšiu protestnú jazdu za bezpečné nábrežie pre chodcov aj cyklistov. Starosta Dúbravka Martin Zaťovič pripomína, že bezpečnosť chodcov je prioritou. „Nerozumiem tak zmene a zóne zmiešaného pohybu,“ dodal starosta.
Obava o bezpečnosť a životné prostredie
„Okrem kolízií sa obávame aj negatívneho dopadu na 100-tisíc obyvateľov štvrtého bratislavského obvodu, pre ktorých cyklotrasa R11 na dunajskom nábreží poskytuje priame spojenie s centrom mesta,“ informovalo združenie. „Stresujúca jazda v dezorganizovanej zóne pri Riverparku, či jazda po frekventovanej dvojprúdovej ceste mnohých odradí od ekologického a zdravého dochádzania do práce na bicykli alebo cykloturistiky z centra na Devín,“ povedal Duriš.
Práve kvôli avizovanej bezpečnosti občianske združenie žiada, aby sa na promenáde medzi Mostom SNP a Mostom Lafranconi vytvorila oddelená cestička pre cyklistov, ktorá prinavráti obom stranám komfort.
Podnet na primátora a predloženie návrhu
Prezident Cyklokoalície Daniel Duriš vyzýva primátora Bratislavy Iva Nesrovnala, aby zabezpečil rekonštrukciu cyklotrasy v úseku Most SNP - Most Lafranconi a postaral sa o odstránenie reklám a terás, ktoré tvoria prekážku v úzkom priestore pred komplexom Riverpark. Cyklokoalícia už vypracovala návrh premeny tejto promenády, ktorý obsahuje posunutie cyklotrasy zo stredu smerom k zeleni a oddelenie pásom zelene a lavičkami.
Podľa developera je všetko v poriadku
Spoločnosť Woal pre Tlačovú agentúru SR uviedla, že rešpektuje požiadavky všetkých užívateľov promenády, peších aj cyklistov, a preto sa snažila nájsť koncepčné riešenie zohľadňujúce bezpečnosť oboch strán. „Táto zmena žiadnym spôsobom nebráni cyklistom vo využívaní promenády, ani neruší existujúcu cyklotrasu. Osadenie značky C12 – Cestička pre vyznačených užívateľov iba zrovnoprávňuje pohyb chodcov aj cyklistov po nábrežnej promenáde s tým, že na cyklistu prenáša povinnosť chodcov neohroziť,“ vysvetlila. Toto riešenie podľa investora odsúhlasili ako vhodné všetky zodpovedné útvary hlavného mesta aj Starého Mesta. Výskyt nebezpečných stretov medzi chodcami a cyklistami potvrdil podľa Woal aj prieskum medzi užívateľmi promenády, podľa ktorého až štvrtina respondentov bola svedkom, alebo reálne zažila kolíziu.
Mesto potvrdilo kolízie
Po rekonštrukcii nábrežia v roku 2016 sa podľa hlavného mesta výrazne zvýšil pohyb chodcov i cyklistov v tomto priestore. To vyústilo do zvýšeného počtu kolíznych situácií, a preto bolo potrebné nastaviť pravidlá. „Na základe rozhodnutia Operatívnej komisie pre určovanie dopravných značiek a dopravných zariadení sa však v záujme väčšej ochrany peších zmenilo značenie na promenáde na zónu zmiešaného pohybu chodcov a cyklistov. Cyklotrasa, ktorá bola súčasťou tohto priestoru, tam aj naďalej ostáva,“ uviedlo hlavné mesto pre TASR.