BRATISLAVA - Natáliu a Martina postihol krutý osud, ktorý by nechcel zažiť nikto z nás. Napriek tomu sa nevzdávajú a snažia sa každý deň prežiť s úsmevom na tvári a brať ho ako dar. Po niekoľkých rokoch sa rozhodli nájsť si spoločné bezbariérové bývanie. Nakoniec však prišli o byt aj o peniaze. Prokuratúra tvrdí, že sa skutok nestal.
Natáliu a Martina spojila pred deviatimi rokmi láska. Obaja trpia od detstva svalovou dystrofiou a tak je pre nich každodenný život oveľa ťažší, než pre kohokoľvek z nás. Z postele nedokážu vstať bez cudzej pomoci, no snažia sa svoj život prežiť plnohodnotne. Takto opisuje svoj životný príbeh na blogu Denníka N Natália.
Prokuratúra sa rozhodla prípad prešetriť
Po niekoľkých rokoch sa rozhodli pre spoločné bývanie, no počiatočná radosť sa zmenila len na kopu problémov. Po tom, ako našli vhodný byt, dohodli sa s maklérkou a podpísali zmluvu, zaplatili zálohu, aby sa mohli nasťahovať čo najskôr. Bohužiaľ, prišlo nemilé prekvapenie. Natália s Martinom na to prišli, keď si chceli vziať na byt úver, no banka im ho nedala. Oznámili im, že na zmluve nesedí vlastník.
Okresné riaditeľstvo PZ v Bratislave ich trestné oznámenie zamietlo, pretože podľa nich nešlo o trestný čin. Vyšetrovateľ ani prokuratúra nepreukázali úmyselné utajovanie informácií. Prípad sa teraz napriek tomu rozhodla opäť prešetriť generálna prokuratúra. "Generálna prokuratúra Slovenskej republiky zabezpečí preskúmanie predmetnej veci prostredníctvom Krajskej prokuratúry Bratislavy a na základe podanej informácie rozhodne o ďalšom zákonnom postupe," napísala Andrea Predajňová, hovorkyňa Generálnej prokuratúry SR.
Stanovisko siete RE/MAX
"Centrála siete RE/MAX víta záujem orgánov činných v trestnom konaní opätovne vyšetriť situáciu mladého páru, ktorý nezískal bývanie napriek zaplateniu zálohy 80-tisíc eur na účet developera projektu," píše vo svojom stanovisku spoločnosť. "Spoločnosť RE/MAX sa vplyvom prvotných, čiastkových úsudkov neprávom ocitla v úlohe vinníka. Naďalej je však pripravená poskytnúť kupujúcim akúkoľvek potrebnú pomoc."
Spoločnosť ďalej vysvetľuje situáciu mladého páru. "Podarilo sa im získať časť zo zaplatenej zálohy. Investor projektu poslal na účet p. Turčinovej 30-tisíc eur a podľa navrhnutej zmluvy jej mal zaslať ďalších 17-tisíc eur, túto však klientka nepodpísala. Takto by bolo na základe zmluvy vyplatených 47-tisíc eur a zvyšnú sumu, do výšky zloženej zálohy 80-tisíc eur, by sa za pomoci centrály RE/MAX podarilo prefinancovať."
"Vzniknutá situácia nás nesmierne mrzí. Centrála siete RE/MAX neustále ponúka organizačnú, právnu, ale aj materiálnu podporu a odškodné vo výške 5 000 eur, ktorá je žiaľ systematicky odmietaná," uvádza regionálny riaditeľ RE/MAX Slovakia Richard Churý. Ombudsman RE/MAX dospel k záveru, že maklérka siete RE/MAX pochybila, keď si nepreverila aktuálny stav na liste vlastníctva v čase podpisu zmluvy o budúcej kúpnej zmluve. Zmluva navrhnutá developerom však kupujúcich upozorňovala, že predmetný byt nie je úplne bezrizikovou investíciou, pričom ku jej podpísaniu prišlo po štyroch dňoch od zaslania návrhu e-mailom.
Na základe dostupných informácií zásadne odmietame falošné obvinenie, že maklérka Lukovicsová konala s úmyslom spáchať podvod. Potvrdzuje to fakt, že vyšetrovateľ trestné oznámenie vo veci odmietol a sťažnosť bola zamietnutá prokurátorom. Celá suma bola poukázaná priamo na účet developera, teda maklérka Lukovicsová nemala z uvedenej transakcie žiadny prospech. Napriek skutočnosti, že jej vina nebola preukázaná, spolupráca s ňou bola ukončená.
Od centrály RE/MAX však právny zástupca p. Turčinovej začal požadovať celých 80-tisíc eur s doplnením informácie, že ak k vyplateniu nedôjde, prípad budú medializovať. Súčasne odmietol komunikovať o už vyplatenej sume 30-tisíc eur a ďalších možnostiach pomoci spoločnosti RE/MAX pre mladý pár. Uvedená komunikácia prebehla v júli 2017.
"Sme presvedčení, že naša spoločnosť sa vplyvom prvotných, čiastkových úsudkov nespravodlivo ocitla v úlohe vinníka. Stalo sa tak napriek všetkým overiteľným faktom a našej enormnej snahe pomôcť mladému páru. Už niekoľko mesiacov pritom v tejto záležitosti zvažujeme právne kroky a trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Chceme zdôrazniť, že sme naďalej pripravení podať pomocnú ruku, aby sme spoločne docielili stav, keď bude neprávosť spáchaná na tejto sympatickej dvojici mladých ľudí napravená," zdôraznil Churý.
Prípad sa začal nevinne
Hľadanie bezbariérového bytu bolo pre dvojicu ťažké, no zo začiatku mali aspoň jednu výhodu. "Oproti iným mladým párom sme mali jednu veľkú výhodu. Martinova mamina sa rozhodla predať menší dvojizbový byt v Petržalke a peniaze z jeho predaja nám darovať. Chcela nám pomôcť zrealizovať náš sen o vysnívanom spoločnom bývaní. Mali sme teda v rukách sympatickú čiastku, s ktorou sme mohli nakladať podľa vlastného uváženia," napísala Natália na blogu.
Rozhodili siete medzi známych i kamarátov, no rozhodli sa osloviť aj realitné kancelárie. "Žiaľ, mali sme pocit, že pre maklérov bola úloha nájsť bezbariérový byt nad ich schopnosti. Potrebovali sme byt s bezbariérovým vstupom, kúpeľňou, širokými dverami a pevnými, nie sadrokartonovými stropmi tak, aby sme mohli uchytiť nad posteľ stropný zdvihák, pomocou ktorého sa presúvame," vymenovala Natália nutné požiadavky na ich bývanie.
Všetko išlo spočiatku hladko
Po dlhom hľadaní natrafili na vhodný byt. "Zrazu sme natrafili na sympatickú bezbariérovú novostavbu v objekte Sunpark Residence. Byty v tomto projekte boli ešte voľné a za prijateľnú cenu, preto sme sa rozhodli kontaktovať realitnú maklérku Henrietu Lukovicsovú, riaditeľku realitnej kancelárie RE/MAX Gold," uviedla s tým, že kancelária maklérky sídlila priamo v bytovom komplexe. Dohodli si obhliadku bytu, ktorý sa im nakoniec pozdával.
Byt bolo potrebné prerobiť do stavu úplnej bezbeariérovosti, a preto rokovali s maklérkou o stavebných úpravách. Lukovicsová ich tlmočila ďalej developerovi a konateľovi spoločnosti Colonia-Stav s.r.o. Zoltánovi Molnárovi. "Od developera sme sprostredkovane, cez pani Lukovicsovú, dostali informáciu, že s úpravami nie je žiadny problém. Do pôdorysu sme preto s Martinom zaznačili všetky bezbariérové úpravy a dohodli sme si výšku kúpnej ceny vrátane prestavby," napísala Natália.
Zaplatili 80-tisíc a nič sa nestalo
Natália sa chcela s Martinom do bytu nasťahovať čo najskôr, keďže školský rok sa pomaly končil a z internátu sa museli odsťahovať. "Pani Lukovicsová nás niekoľkokrát slovne aj telefonicky ubezpečovala, že byt je voľný a okamžite po uzatvorení zmluvy sa môžeme nasťahovať. Rozhodli sme sa preto dňa 11. 4. 2016 v realitnej kancelárii RE/MAX Gold pani Lukovicsovej podpísať zmluvu o budúcej zmluve na kúpu bytu," napísala Natália s tým, že súhlasili s úhradou zálohy vo výške 80-tisíc eur, ktorými disponovali z predaja bytu.
"Navyše nás pani maklérka upokojila, že hneď po prijatí čiastky na účet developera sa začne pracovať na dohodnutých stavebných úpravách. S Martinom sme preto z kancelárie pani Lukovicsovej odchádzali šťastní a spokojní," uviedla Natália s tým, že sumu uhradili hneď na druhý deň. "Od tohto dátumu sme už len čakali na výzvu zo strany spoločnosti COLONIA-STAV s.r.o., alebo na avízo zo strany pani Lukovicsovej na podpis riadnej kúpnej zmluvy. Nič z toho sa nestalo."
Chceli úver, no nesedel vlastník
Natália s Martinom si chceli na doplatenie zvyšku vziať úver z banky, no v banke ich upozornili, že úver nemôžu poskytnúť: "Znenie zmluvy o budúcej kúpnej zmluve nesúhlasí s údajmi zapísanými v katastri nehnuteľností." Kontaktovali preto maklérku, ktorá ich opäť ubezpečila, že je všetko v poriadku, o probléme vie a rieši ho. "Z listu vlastníctva sme neskôr sami zistili, že v čase, keď s nami spoločnosť COLONIA – STAV s.r.o. uzatvorila ZoBZ, ktorú pripravila a sprostredkovala pani Lukovicsová a ktorú sme priamo v jej realitnej kancelárii RE/MAX GOLD podpísali, už spoločnosť nebola vlastníkom nehnuteľnosti, nakoľko na liste vlastníctva figuroval iný vlastník!"
Vyzerá to tak, že v čase podpisu zmluvy nebola situácia taká bezproblémová, akou sa zdala byť na začiatku. "V čase, kedy od nás zinkasovali zálohu viac ako polovicu celej kúpnej ceny, nebola už spoločnosť COLONIA – STAV s.r.o. vlastníkom tohto bytu a nestala sa ním ani doposiaľ! Realitná kancelária to ani neskontrolovala, ani nás na to neupozornila," uviedla Natália.
Obete trestného činu
Natália s Martinom po tomto pochybnom postupe nadobudli pocit, že sa stali obeťami trestného činu. V októbri 2016 preto podali trestné oznámenie. "Pár dní pred Vianocami 2016 nám bolo doručené uznesenie z Okresného riaditeľstva PZ v Bratislave, odbor kriminálnej polície, ktorým bolo naše trestné oznámenie odmietnuté, nakoľko vraj nebol dôvod na začatie trestného stíhania," uviedla rozhorčená klientka na svojom blogu.
"Inými slovami, hoci nám realitná kancelária predávala byt, ktorý nepatril majiteľovi a neupozornila nás na to, a napriek tomu nás nechala zaplatiť neštandardne vysokú zálohu developerovi, nie sme obeťami podvodu. Do spisového materiálu bolo zabezpečené vyjadrenie Henriety Lukovicsovej, ktorá uviedla, že o skutočnosti, že byt má iného vlastníka, sa dozvedela až potom, čo sme ju na to upozornili my," uviedla Natália.
Vyšetrovateľ ani prokuratúra nič nepreukázali
Pri podpise zmuvy o tejto veci Lukovicsová podľa vlastných slov netušila. "Neskôr, vo vyjadrení Nálezu nezávislého ombudsmana RE/MAX, v konaní o reklamáciu uviedla, že pri podpise zmluvy do listu vlastníctva síce nenahliadla, ale nás, budúcich kupujúcich poučila o skutočnosti, že na predmetnom byte ťarchy sú a že budú odstránené."
Vyšetrovateľ ani prokuratúra nepreukázali úmyselné utajenie niektorých rozhodujúcich skutočností, podľa ktorých poslal pár tisíce eur developerovi. "V trestnom konaní teda stačilo len strohé vyjadrenie a chabá obhajoba Henriety Lukovicsovej. Tak sa stalo aj pri výpovedi vtedajšieho konateľa spoločnosti Zoltána Molnára, z ktorej vyplynulo, že nemal úmysel nikoho podviesť. Jeho úmyslom bolo byt po spätnom nadobudnutí previesť do osobného vlastníctva nás, oznamovateľov. V čase podpisu zmluvy bola COLONIA-STAV s.r.o. v takej zlej finančnej situácii, že niekoľkostotisícové dlhy nebola schopná splatiť," pokračovala Natália.
Po dvoch rokoch má pár hlavu v smútku
Podľa nej opäť stačilo vyjadrenie, že v tom čase konateľ Zoltán Molnár nemal v úmysle nikoho podviesť a že nakoľko pochádza z Maďarska a podniká na Slovensku, nepozná slovenský právny poriadok. "Trestné oznámenie aj následná sťažnosť voči uzneseniu bola zamietnutá. Nebol zrejmý úmysel a teda dostatočne preukázané, že bol spáchaný trestný čin. Boli sme zúfalí a v šoku. Bez peňazí, bez bytu. Jediné, čo sme dostali, boli absurdné argumenty všetkých ostatných strán," dodala s tým, že voči službám maklérky Lukovicsovej podali reklamáciu, ktorú posúdil nezávislý ombudsman Pavol Paškala. Podľa neho bola reklamácia opodstatnená a maklérka postupovala neprofesionálne.
Prešli už takmer dva roky a Natálii a Martinovi ostala hlavu v smútku. "Dňa 8. 12. 2016 sme odstúpili od ZoBZ so žiadosťou o okamžité vrátenie zloženej zálohy vo výške 80-tisíc eur. COLONIA – STAV, s.r.o. ani nikto z jej poverenia nám do dnešného dňa dlžnú sumu neuhradil. Koncom júla 2017 sme sa dozvedeli, že na spomínanú spoločnosť je podaný návrh na konkurz. Konkurzné konanie sa začalo 3. 8. 2017 a 14. 11. 2017 bolo konkurzné konanie zastavené okresným súdom v Trnave. Navyše firma, ktorá návrh na konkurz podala, zanikla. Sú to len náhody, alebo sofistikovane rozohraná hra, ktorej pravidlá nám nie sú známe?" pýta sa zronená Natália.