BRATISLAVA - Dobre vychladená kola je jedným z najobľúbenejších nápojov na celom svete. Okrem gigantických značiek je v ponuke aj množstvo interných značiek kolových nápojov, ktoré ponúkajú rôzne potravinové reťazce. Test ukázal, že nie je kola ako kola. Rozdiely medzi nimi sú obrovské. Mix farbív, konzervantov, umelých sladidiel a minimálna dávka kofeínu. Pozrite sa, ktoré kolové nápoje sú najsyntetickejšie a najviac zdraviu škodlivé.
Klasická kola, kola bez cukru či tzv. kola "light." Trh s kolovými nápojmi je preplnený. Celý sortiment ešte dopĺňajú rôzne ochutené varianty. Na rozdiel od iných sladkých nápojov, tie kolové obsahujú povzbudzujúcu zložku kofeín, vďaka ktorému sa na nápoji vytvára určitá závislosť. Avšak kofeín je v každej značke zastúpený v inom množstve. Kým svetové značky ako Coca-Cola či Pepsi ho obsahujú viac, lacnejšie varianty kolových nápojov radšej jeho obsah verejnosti neprezrádzajú. Zo zákona je to povolené a dosiaľ ani jeden výrobca cenovo dostupnejších kôl na svojej etikete neuvádza, koľko percent kofeínu je v zložení ich kolového nápoja.
Maximálna denná dávka kofeínu pre dospelého človeka predstavuje 400 miligramov. Jedna 250-mililitrová plechovka Coca-Coly má 35 miligramov kofeínu. Zatiaľ čo jedna šálka klasického espressa obsahuje takmer 80 miligramov kofeínu. Rozdiel je skoro trojnásobný. Povzbudzujúce účinky koly dopĺňa biely cukor a umelé sladidlá, ktoré ohrozujú naše zdravie. V lacných kolových nápojoch predstavuje najväčšie riziko zvýšený obsah kyseliny fosforečnej, ktorá značne poškodzuje zubnú sklovinu a prispieva k odvápňovaniu kostí. Lacnejšie kolové nápoje, ktoré vyrábajú pod svojou značkou veľké potravinové reťazce, v teste dopadli najhoršie.
Slovenská obchodná inšpekcia a veľká kontrola bicyklov: FOTO Výsledok vás zarazí!
Ich nekomunikovaný obsah kofeínu odhalil, že v ich zložení sa nachádza len 11 miligramov. Test zároveň potvrdil, že obsahujú aj viac konzervantov a umelých sladidiel ako ich cenovo vyššia konkurencia. Opýtali sme sa spoločnosti Slovenské pramene, ktorá produkuje slovenskú kolu Lokálka, aká je doba spotreby ich otvoreného kolového nápoja. „Neotvorená Lokálka má minimálnu trvanlivosť šesť mesiacov. Po otvorení je doba spotreby tri dni,“ informoval nás Peter Smatana, manažér značky Lokálka a Fatra. No test preukázal, že interné kolové limonády, ktoré predávajú potravinové reťazce, vydržia až o dvojnásobok viac. „Podiel cukru je pri všetkých príchutiach rovnaký, a to 8 gramov na 100 mililitrov nápoja,“ informoval nás Smatana.
Oslovili sme aj ďalšieho slovenského výrobcu kolových nápojov. „Kofola obsahuje o tretinu menej kofeínu ako iné značkové kolové nápoje,“ informovala nás Linda Čtvrtečková, PR špecialistka spoločnosti Kofola. „Kofola bez cukru neobsahuje sacharózu, sladká chuť je docielená pomocou sladidiel,“ dodala Čtvrtečková, ktorá nám zároveň potvrdila, že množstvo konzervačných látok je v oboch prípadoch rovnaké. Či už ide o klasickú verziu alebo o variantu bez cukru. „Niektoré ochutené varianty Kofoly majú oproti Kofole Original o niečo vyšší obsah cukru,“ povedala PR špecialistka spoločnosti Kofola. Čtvrtečková argumentovala, že obsah kofeínu majú všetky kolové nápoje ich spoločnosti rovnaký.