BRATISLAVA - Slovenskí žiaci zaostávajú v medzinárodných testovaniach. Ukázalo sa to najmä v testovaní PISA, kde 15-roční slovenskí žiaci dosiahli podpriemerné výsledky. Ich priemerný výkon v tímovom riešení problémov bol 463 bodov. Porovnateľný výkon ako slovenskí žiaci dosiahli Izraelčania, Gréci a Čiľania.
Nižší výsledok ako Slovensko dosiahlo Mexiko a Turecko. Popri testovaní čitateľskej, matematickej, prírodovednej a finančnej gramotnosti v štúdii PISA 2015 sa Slovensko prvýkrát zapojilo aj do testovania tímového riešenia problémov. Cieľom testovania v tejto oblasti bolo monitorovať, ako a na akej úrovni dokáže jednotlivec pri riešení konkrétneho problému spolupracovať s členmi tímu. V porovnaní s testovaním PISA z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali pokles výkonu o 25 bodov.
„Faktom je, že Slovenská republika sa stále zaraďuje medzi krajiny s nadpriemernou mierou vplyvu socioekonomického zázemia na výkon žiaka. To znamená, že naše školstvo nedostatočne podchytáva žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorí zaostávajú pre nedostatočnú podporu v škole či doma od rodičov. Navyše podiel takých žiakov na školskej populácii v čase mierne rastie," povedala v rozhovore ministerka školstva Martina Lubyová a dodáva, že za dôležitý faktor tiež pokladá, že sa zhoršila vnútorná motivácia a sebadôvera žiakov. Napríklad v oblasti prírodných vied sa znížil podiel slovenských žiakov vyjadrujúcich o ne záujem a pozitívny vzťah k nim. Znížila sa tiež ich vnútorná motivácia, ktorá odzrkadľuje, do akej miery sa žiaci venujú prírodným vedám, pretože ich zaujímajú a prinášajú im radosť aj v osobnom živote.
Medzinárodné testovanie PISA sa robí každé tri roky. Pätnásťroční žiaci píšu testy z matematiky, prírodných vied a preveruje sa aj ich čitateľská gramotnosť. Slovensko sa zapája do testovania od roku 2003. Celkovo sa do PISA zapojilo 72 krajín a približne 540 000 žiakov z celého sveta. Na Slovensku sa zapojilo 292 škôl, medzi nimi odborné školy aj gymnáziá. Celkový počet žiakov bol 6 350.