Záplavy v roku 1974 - Banská Bystrica je celkom pod vodou. (Zdroj: Nový Čas)
BANSKÁ BYSTRICA - Mestu hrozí podľa odborníkov katastrofa! Obrovské záplavy, ktoré spôsobili v 70. rokoch v Banskej Bystrici doslova pohromu, sa môžu zopakovať.
Stať sa
tak môže v prípade, že v meste
nevybudujú tunel popod Urpín.
Ten by časť vody z koryta rieky
Hron odviedol.
„Projekt na tunel popod vrch Urpín máme vypracovaný, teraz naň chceme získať peniaze z Európskej únie,“ vysvetľuje Jozef Farkaš zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Takýto spôsob záchrany pred povodňou je podľa neho najvhodnejší. Ak sa nezrealizuje, mestu pod Urpínom hrozia obrovské záplavy. „Koryto rieky Hron má nedostatočnú kapacitu,“ tvrdí Farkaš.
Riešením by mal byť tunel, ktorý odvedie časť vody z Hrona a budú cezeň môcť prechádzať aj autá. To, či Európska únia peniaze na tunel schváli, však zatiaľ nie je isté. Jeho vybudovanie by však stálo 2 miliardy korún.
Tunel by mal byť dlhý 2,5 kilometra a ústiť do rieky Hron v mestskej časti Radvaň. Napojiť na Hron by sa mal v časti Srnková. Vyžiadal by si aj prekládku blízkej železničnej trate. „Ak sa tunel nevybuduje, mestu hrozia obrovské záplavy ako v 70. rokoch!“ varujú vodohospodári.
„Projekt na tunel popod vrch Urpín máme vypracovaný, teraz naň chceme získať peniaze z Európskej únie,“ vysvetľuje Jozef Farkaš zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Takýto spôsob záchrany pred povodňou je podľa neho najvhodnejší. Ak sa nezrealizuje, mestu pod Urpínom hrozia obrovské záplavy. „Koryto rieky Hron má nedostatočnú kapacitu,“ tvrdí Farkaš.
Riešením by mal byť tunel, ktorý odvedie časť vody z Hrona a budú cezeň môcť prechádzať aj autá. To, či Európska únia peniaze na tunel schváli, však zatiaľ nie je isté. Jeho vybudovanie by však stálo 2 miliardy korún.
Tunel by mal byť dlhý 2,5 kilometra a ústiť do rieky Hron v mestskej časti Radvaň. Napojiť na Hron by sa mal v časti Srnková. Vyžiadal by si aj prekládku blízkej železničnej trate. „Ak sa tunel nevybuduje, mestu hrozia obrovské záplavy ako v 70. rokoch!“ varujú vodohospodári.