BRATISLAVA - Zbohom, staré Tupolevy. Slovensko má už kompletne novú vládnu letku. Posledný špeciál pristál v Bratislave v sobotu. Všetky lietadlá majú modernú výbavu. Ako posledný pristál na bratislavskom letisku Airbus A319. Pozrite sa, ako vyzeral pred náterom a čo všetko ukrýva na palube.
Vládna letka ministerstva vnútra je kompletná. Na letisku M. R. Štefánika v Bratislave v sobotu popoludní pristálo lietadlo Airbus A319, ktoré doplnilo štvoricu leteckých dopravných špeciálov. Definitívne ju tvoria dva stroje Airbus A319 a dve menšie lietadlá typu Fokker 100.
VIDEO Takto vyzeral Airbus pred novým náterom
Najnovší Airbus A319 absolvoval let z Ostravy, kde stroj dostal identický náter s podobizňou Milana Rastislava Štefánika, ako zvyšné tri špeciály. „Vstupuje dnešným dňom do služieb Slovenskej republiky ako náhrada posledného z lietadiel TU-154, ktorý má pred sebou ešte niekoľko letov do konca septembra,“ uviedol minister vnútra Kaliňák, ktorý sa zúčastnil letu.
V rámci letu lietadlo absolvovalo aj kontrolu Leteckého úradu SR. Po pristaní prešlo i takzvaným vodným mostom, ktorý pripravili letiskoví hasiči, čím privítali nový prírastok na letisku. Lietadlo pri pristaní sprevádzaj aj jeden z vrtuľníkov ministerskej letky.
Druhý zo slovenských airbusov v minulosti používal bývalý francúzsky prezident Jacques Chirac. Slovenská republika ho kúpila za 34,9 milióna eur od švajčiarskej spoločnosti Comlux, v cene je zahrnutý aj servis, výcvik pilotov a servisné stredisko pre opravy, ktoré bude môcť využívať aj tretia strana.
Oproti prvému airbusu je posledný zo štvorice špeciálov starší, má však väčšiu prepravnú kapacitu do 100 pasažierov. Airbus, ktorý Slovensko kúpilo vlani, odíde v krátkom čase na niekoľkomesačnú plánovanú generálnu opravu do USA, ktorá bola súčasťou kúpnej ceny, vysvetlil Kaliňák. Novší airbus už generálnu opravu a obnovu vnútorného vybavenia absolvoval.
Veľa miesta aj pre zranených
„V prípade potreby má variabilnejší interiér, ktorý spočíva v tom, že ho môžeme celý obsadiť štandardnými sedadlami a má aj väčšiu kapacitu pre prevoz zranených osôb. Je tu k dispozícii šesť lôžok pre pacientov so strednými a ťažkými zraneniami použiteľnými ako lietajúca nemocnica,“ vyzdvihol minister s tým, že bude vhodnejší pre evakuačné účely.
Celkovú obnovu leteckých špeciálov Kaliňák označil za efektívnu, aj vďaka tomu, že Slovensko nakúpilo staršie stroje. „Len pre porovnanie, Nemecko prednedávnom kupovalo o niečo väčší Airbus A320 s rovnakými motormi a systémom za 89 miliónov eur ako 15-ročný, my sme za tú istú sumu vymenili všetky štyri,“ ozrejmil.
Fakt, že ide o identické dvojice strojov airbus a fokker sa podľa ministra prejaví aj ich v jednoduchšom a lacnejšom servise. Nové stroje spotrebujú tiež menej paliva a vďaka nižšej hmotnosti za ne Slovensko bude platiť aj menšie pristávacie poplatky. Ocenil aj fakt, že lietadlá dokážu pristáť aj vo väčších nadmorských výškach a na kratších pristávacích plochách.
„Z môjho pohľadu vedia byť všetky efektívne využívané,“ vysvetlil minister, že Slovensko štvoricu dopravných lietadiel potrebuje. „Táto zostava nám dáva možnosť, aby vedeli pokryť všetky úlohy, keďže nemáme národného dopravcu a letka ministerstva vnútra supluje úlohy, ktoré má za štandardných okolností národný dopravca plniť,“ doplnil.