Premiér Robert Fico rokoval s ministrom dopravy pôšt a telekomunikácií Ľubomírom Vážnym. (Zdroj: TASR)
BRATISLAVA - Vláda plánuje na zasadnutiach v auguste tohto roka začať prijímať také opatrenia, ktoré umožnia urýchlenie dostavby diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc už v roku 2010.
Informoval o tom vo štvrtok premiér Robert Fico po stretnutí s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomírom Vážnym. Podľa premiéra je potrebné, aby funkciu stavebného dozoru pre vybrané úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií malo ministerstvo dopravy.
Išlo by o osobitný režim územného plánovania a stavebného konania. R. Fico vyslovil presvedčenie, že tento zákon môže byť vypracovaný spôsobom, aby mohol nadobudnúť účinnosť začiatkom roku 2009. K urýchleniu výstavby diaľnic, ale aj rýchlostných ciest má podľa premiéra prispieť ich financovanie prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP).
"V programovom vyhlásení vlády, ktoré bolo schválené v roku 2006, je záväzok vlády vytvoriť podmienky na výstavbu a sprevádzkovanie 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Vo vláde sme toho názoru, že je potrebné sprísniť tieto podmienky a urobiť všetky nevyhnutné opatrenia na to, aby sa nám podarilo v roku 2010 spojiť Bratislavu a Košice jedným systémom diaľnic a rýchlostných komunikácií," uviedol Fico v súvislosti s pochybnosťami o reálnosti ukončenia diaľnice D1 po Košice do konca volebného obdobia súčasnej vlády.
Podľa neho je to reálne s výnimkou jedného veľkého tunela. Existujú však aj alternatívne riešenia, o ktorých hovoril s ministrom Vážnym. Za dôležité pritom označil vo vláde schválenie priorít v záujme realizácie plynulého diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami do roku 2010.
Fico sa vyjadril za podstatné zrýchlenie doterajšieho pomalého tempa výstavby diaľnic a rýchlociest. Podľa neho to umožní nielen parlamentom už prijatá novela zákona o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, ktorú vypracovalo ministerstvo dopravy, ale aj vypracovaný návrh novely zákona o opatreniach na prípravu strategických stavieb z dielne ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Podľa premiéra už sa začali rokovania s viacerými prípadnými koncesionármi, ktorí by pripadali do úvahy. "Potrebné je stavať, za rozumné ceny, ale v podstatne rýchlejšom tempe ako to bolo doteraz," povedal Fico s tým, že dôležité je aj urýchlenie výstavby rýchlocesty medzi Nitrou a Zvolenom.
Podľa premiéra sú na to potrebné nielen zdroje zo štátneho rozpočtu a európskych fondov, ale aj nová forma financovania výstavby diaľnic a rýchlociest cez projekty PPP. Vláda sa plánuje zaoberať aktualizáciou priorít v tejto oblasti na prvom zasadnutí po letnej dovolenke 8. augusta.
"Som veľmi rád, že urýchlená výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa stáva prioritou predsedu vlády a takisto celej vlády. Potrebujeme potvrdiť uznesením vlády scenár, ktorý tu bol prezentovaný. Malo by sa to udiať v prvej polovici augusta," poznamenal minister Vážny. Podľa neho je však potrebné aj schválenie novely stavebného zákona špeciálne na vybrané trasy, ako aj urýchlene doriešenie tendrových podmienok a tiež výber koncesionára. Koncesionár by mal podľa ministra začať svoju činnosť najneskôr na jar budúceho roku. Potom by malo byť reálne splnenie zámeru vlády z jej programového vyhlásenia do roku 2010.
Vážny uviedol, že cez projekty PPP by mala byť financovaná výstavba približne 95 kilometrov úsekov na diaľnici D1. Na rýchloceste R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom by sa to týkalo asi 43 kilometrov. "Čo sa týka aktualizovaného projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, na poslednom zasadnutí vlády sme sa dohodli s pánom premiérom, že tento materiál ešte posúdime a aktualizujeme o nové poznatky," povedal Vážny. Podľa pôvodného scenára by totiž nebolo reálne zvládnuť zámer na urýchlenie výstavby diaľnic.
Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 nepredpokladá v priebehu tri a pol roka dokončenie úplného prepojenia Bratislavy s Košicami po diaľnici D1 cez Žilinu. Ako vyplýva z navrhovaného plánu, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy a medzitým už prešiel pripomienkovým konaním, motoristi by mohli začať jazdiť medzi Bratislavou a Košicami po D-jednotke súvisle najskôr až v roku 2013. Až v rokoch 2012 a 2013 by malo byť totiž podľa programu odovzdaných do užívania ešte desať úsekov na D1 v dĺžke 108,31 kilometra.
Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť doposiaľ plánovali v rokoch 2007 až 2010 odovzdať do užívania na hlavnej domácej diaľnici len päť úsekov v dĺžke 68,57 kilometra. Na plánovanej diaľničnej trase od Žiliny do Prešova je potrebné postaviť dvanásť tunelov v celkovej dĺžke takmer 22 kilometrov. Z nich sú dva vo výstavbe, tunely Bôrik a Lučivná, v celkovej dĺžke 1 250 metrov. V prevádzke je iba tunel Branisko.
Išlo by o osobitný režim územného plánovania a stavebného konania. R. Fico vyslovil presvedčenie, že tento zákon môže byť vypracovaný spôsobom, aby mohol nadobudnúť účinnosť začiatkom roku 2009. K urýchleniu výstavby diaľnic, ale aj rýchlostných ciest má podľa premiéra prispieť ich financovanie prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP).
"V programovom vyhlásení vlády, ktoré bolo schválené v roku 2006, je záväzok vlády vytvoriť podmienky na výstavbu a sprevádzkovanie 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Vo vláde sme toho názoru, že je potrebné sprísniť tieto podmienky a urobiť všetky nevyhnutné opatrenia na to, aby sa nám podarilo v roku 2010 spojiť Bratislavu a Košice jedným systémom diaľnic a rýchlostných komunikácií," uviedol Fico v súvislosti s pochybnosťami o reálnosti ukončenia diaľnice D1 po Košice do konca volebného obdobia súčasnej vlády.
Podľa neho je to reálne s výnimkou jedného veľkého tunela. Existujú však aj alternatívne riešenia, o ktorých hovoril s ministrom Vážnym. Za dôležité pritom označil vo vláde schválenie priorít v záujme realizácie plynulého diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami do roku 2010.
Fico sa vyjadril za podstatné zrýchlenie doterajšieho pomalého tempa výstavby diaľnic a rýchlociest. Podľa neho to umožní nielen parlamentom už prijatá novela zákona o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, ktorú vypracovalo ministerstvo dopravy, ale aj vypracovaný návrh novely zákona o opatreniach na prípravu strategických stavieb z dielne ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Podľa premiéra už sa začali rokovania s viacerými prípadnými koncesionármi, ktorí by pripadali do úvahy. "Potrebné je stavať, za rozumné ceny, ale v podstatne rýchlejšom tempe ako to bolo doteraz," povedal Fico s tým, že dôležité je aj urýchlenie výstavby rýchlocesty medzi Nitrou a Zvolenom.
Podľa premiéra sú na to potrebné nielen zdroje zo štátneho rozpočtu a európskych fondov, ale aj nová forma financovania výstavby diaľnic a rýchlociest cez projekty PPP. Vláda sa plánuje zaoberať aktualizáciou priorít v tejto oblasti na prvom zasadnutí po letnej dovolenke 8. augusta.
"Som veľmi rád, že urýchlená výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa stáva prioritou predsedu vlády a takisto celej vlády. Potrebujeme potvrdiť uznesením vlády scenár, ktorý tu bol prezentovaný. Malo by sa to udiať v prvej polovici augusta," poznamenal minister Vážny. Podľa neho je však potrebné aj schválenie novely stavebného zákona špeciálne na vybrané trasy, ako aj urýchlene doriešenie tendrových podmienok a tiež výber koncesionára. Koncesionár by mal podľa ministra začať svoju činnosť najneskôr na jar budúceho roku. Potom by malo byť reálne splnenie zámeru vlády z jej programového vyhlásenia do roku 2010.
Vážny uviedol, že cez projekty PPP by mala byť financovaná výstavba približne 95 kilometrov úsekov na diaľnici D1. Na rýchloceste R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom by sa to týkalo asi 43 kilometrov. "Čo sa týka aktualizovaného projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, na poslednom zasadnutí vlády sme sa dohodli s pánom premiérom, že tento materiál ešte posúdime a aktualizujeme o nové poznatky," povedal Vážny. Podľa pôvodného scenára by totiž nebolo reálne zvládnuť zámer na urýchlenie výstavby diaľnic.
Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 nepredpokladá v priebehu tri a pol roka dokončenie úplného prepojenia Bratislavy s Košicami po diaľnici D1 cez Žilinu. Ako vyplýva z navrhovaného plánu, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy a medzitým už prešiel pripomienkovým konaním, motoristi by mohli začať jazdiť medzi Bratislavou a Košicami po D-jednotke súvisle najskôr až v roku 2013. Až v rokoch 2012 a 2013 by malo byť totiž podľa programu odovzdaných do užívania ešte desať úsekov na D1 v dĺžke 108,31 kilometra.
Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť doposiaľ plánovali v rokoch 2007 až 2010 odovzdať do užívania na hlavnej domácej diaľnici len päť úsekov v dĺžke 68,57 kilometra. Na plánovanej diaľničnej trase od Žiliny do Prešova je potrebné postaviť dvanásť tunelov v celkovej dĺžke takmer 22 kilometrov. Z nich sú dva vo výstavbe, tunely Bôrik a Lučivná, v celkovej dĺžke 1 250 metrov. V prevádzke je iba tunel Branisko.