BRATISLAVA - Tomu sa hovorí smola! Ján zverejnil na Facebooku svoj príbeh, ktorý je zrejme blízky mnohým ľuďom. Začalo to odkúpeným telefónom a skončilo skrachovanou poisťovňou. Ján svoje peniaze prvýkrát nie vlastnou vinou už zrejme nikdy neuvidí.
Všetko sa začalo zdanlivo neškodnou kúpou telefónu pred ôsmimi rokmi. Keďže na úplne nový mobil ešte ako študent nemal, odkúpil telefón od kamaráta. Poznali sa, a tak nerátal s tým, že bude mobil nefunkčný, uviedol pre Topky. "Raz som si kúpil jazdený "super" mobil za 100 eur. Pre študenta to je veľa peňazí. Nefungoval. Moja vina. Povedal som si však, že aj na väčších blbostiach som roztrieskal viac peňazí," začal Ján svoj príbeh.
Oslava priateľových narodenín bola ďalším bodom smolného príbehu. "Pustil som 500 eur, a nič z tej "superžúrky" som si nepamätal. Moja vina, no povedal som si nevadí." Príbeh sa však stupňoval ďalej. "Keď som zaspal vo vlaku a ukradli mi batoh s notebookom a firemnou zálohou zhruba 2000 eur, moja vina. To som bol už riadne nahnevaný, ale povedal som si stane sa."
Nepríjemné veci, ktoré sa môžu stať každému z nás zavŕšila v súčasnosti poisťovňa. Investované peniaze by mali byť v bezpečí. "Rapid life poisťovňa skrachovala a takmer 9000 eur v ťahu. Toto ale naozaj nebola moja vina! Kde bol dozor? NBS? To sme sa z BMG vôbec nepoučili?" Ján sa spoliehal, že ho štát ochráni, no nestalo sa. "Moja vina," ukončil rozhorčene svoj príspevok. Rapid life totiž nemá prostriedky, aby Jánovi a ostatným klientom investované peniaze do teraz už skrachovanej poisťovne vrátila.
Bývalé vedenie Rapid life poškodilo klientov
Bývalý manažment spoločnosti Rapid life životná poisťovňa poškodil záujmy klientov. Od začiatku tohto roka prestal vyplácať akékoľvek nároky klientov a poisťovňu pripravil o majetok. Ukázala to správa nútenej správkyne spoločnosti, ktorú predložila Národnej banke Slovenska (NBS). Tá plánuje podať na štatutárov trestné oznámenie a na poisťovňu návrh na vyhlásenie konkurzu.
"Bývalý manažment prestal od začiatku tohto roka vyplácať akékoľvek nároky klientov a navyše pripravil poisťovňu o majetok. Špekulatívnymi a nezákonnými prevodmi ho posunul na jemu blízke osoby," vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii riaditeľ Útvaru dohľadu nad finančným trhom NBS Vladimír Dvořáček.
Podľa neho iná cesta, ako spoločnosť uviesť do nútenej správy, nebola. "Všetky kroky boli málo účinné. Mäkšie prostriedky neviedli k požadovanej náprave. Aj napriek tomu, že v minulosti sme viedli množstvo sankčných konaní voči poisťovni, nemalo to efekt na zlepšenie činnosti. Bývalý manažment sa s nami hral na slepú babu," podotkol Dvořáček s tým, že regulátor dostával od spoločnosti pri kontrolách skreslené informácie, výkazy neodzrkadľovali reálny stav spoločnosti.
Najzávažnejšie zistenia správkyne poukazujú na nakladanie s majetkom poisťovne bývalým manažmentom. Ten totiž odpredal budovu jej sídla spoločnosti AB Real, ktorá je pod kontrolou syna bývalého predsedu predstavenstva poisťovne. Vedenie poisťovne taktiež predalo údajné pohľadávky voči štátu zo súdnych sporov, ktoré vedie s NBS. Ich nadobúdateľom je tiež spoločnosť AB Real. Nútená správkyňa tieto zmluvy napadla žalobou podanou na Okresnom súde Košice I.
Poisťovňa klientov nevyplatí
Poisťovňa sa dostala do nútenej správy 15. júna tohto roka. Podľa dostupných údajov je spoločnosť v platobnej neschopnosti. Nemá totiž dostatok finančných prostriedkov nielen na výplatu nárokov klientov, ale ani na úhradu základných prevádzkových nákladov. Preto nútená správkyňa Irena Sopková do 30 dní podá návrh na vyhlásenie konkurzu. K 15. júnu tohto roka bolo splatných 1500 zmlúv.
"Nevyplatené záväzky ku dňu začatia nútenej správy predstavujú 2,7 milióna eur. Suma mala byť už vyplatená. Nemôže však byť, lebo spoločnosť nemá dosť finančných prostriedkov," vysvetlila Sopková. Celková zostatková hodnota majetku spoločnosti je 25.862,84 eura.
"Mám za to, že došlo k trestnému činu podvodu a ďalším trestným činom sprenevery. Mám zákonnú povinnosť podať súdu návrh na vyhlásenie konkurzu. Pre klientov to bude znamenať to, že svoje pohľadávky si síce môžu uplatniť v konkurznom konaní, ale vychádzajúc z údajov, ktoré som videla, neviem sa vyjadriť, ako si ich budú môcť uplatniť, ako budú odškodnení," konštatovala Sopková. Je tak otázne, či sa klienti vôbec k svojim peniazom dostanú. Nútená správkyňa plánuje trestné oznámenie podať v najbližších dňoch.
"V okamihu, keď sa poisťovňa dostane do konkurzu, tak sa situácia zmení tak, že klienti budú mať pohľadávky, ktoré si budú uplatňovať na základe existujúcej zmluvy. Za aktuálnej ekonomickej situácie nemajú klienti dôvod ďalej platiť poisťovni. V konkurze by si mali už len uplatniť svoju pohľadávku," priblížil riaditeľ odboru ochrany finančných spotrebiteľov v NBS Roman Fusek.
Celkovo je poškodených klientov podľa slov Dvořáčka 15.500. "Z toho 1500 sú klienti, ktoré majú zmluvy ukončené a očakávajú výplatu svojich plnení. Zostáva tam ešte 14.000 živých zmlúv," vyčíslil Dvořáček.
"Môj klient, spoločnosť Rapid life životná poisťovňa, a.s. považuje tvrdenia, ktoré odzneli na spoločnej tlačovej konferencii NBS a nútenej správkyne za nepravdivé a hrubo osočujúce spoločnosť Rapid life životná poisťovňa, a.s. a jej jednotlivých predstaviteľov. Jediným účelom týchto nepravdivých tvrdení je snaha NBS zakryť fakt, že skutočným dôvodom pre zavedenie nezákonnej nútenej správy nad touto poisťovňou je likvidácia pohľadávok na náhradu škody vo výške skoro 60 miliónov eur, ktorú tejto poisťovni spôsobila práve NBS, čo potvrdzujú právoplatné rozhodnutia súdov," uviedol v reakcii právny zástupca bývalého vedenia Rapid life Martin Bezák.
"Pre mňa ako právnika je šokujúce, že správkyňa nezastáva záujem klientov poisťovne, ale záujem NBS a vyhlási, že daná pohľadávka, o ktorej rozhodli súdy, neexistuje," doplnil Bezák s tým, že viac sa ku krokom NBS vyjadria vo štvrtok (20.7.).