BRATISLAVA - Diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami by malo byť hotové do konca volebného obdobia súčasnej vlády, ktoré skončí v roku 2010. Povedal to premiér Robert Fico.
Doteraz ministerstvo dopravy počítalo s dokončením severnej diaľnice okolo roku 2013, podľa odborníkov je však už tento termín optimistický.
"V krátkom čase (...) budú prijaté také rozhodnutia, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené severné diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami a musí nastať významný posun pri budovaní južnej vetvy," povedal Fico.
Ministerstvo dopravy však predpokladá, že v roku 2010 sa len začnú stavať niektoré chýbajúce úseky diaľnice od Žiliny po Košice, stavebné práce bude komplikovať náročný terén, ktorý si vyžiada budovanie niekoľkých tunelov.
Okrem peňazí zo štátneho rozpočtu by sa mali podľa Fica diaľnice financovať aj z fondov EÚ. Ďalšou možnosťou má byť zapojenie súkromného kapitálu do výstavby diaľničnej infraštruktúry, teda takzvané PPP projekty. Tie dokážu zabezpečiť výstavbu za vopred stanovené ceny, čo by mohlo zlacniť výstavbu diaľnic, dodal premiér. Zopakoval, že v súčasnosti sa na Slovensku stavajú diaľnice pomalšie a drahšie ako v iných krajinách.
Vládna koalícia nedávno presadila v parlamente zákon, ktorý má urýchliť vyvlastňovanie majetku napríklad pozemkov pre výstavbu diaľnic. V súčasnosti môžu využiť motoristi diaľnicu z Bratislavy prakticky až po Žilinu s výnimkou úseku cez Považskú Bystricu. Ministerstvo dopravy okrem toho upozornilo, že výstavba diaľnic a rýchlostných ciest si v nasledujúcich troch rokoch vyžiada vyčlenenie dodatočných takmer 22 miliárd korún.
Ministerstvo dopravy však predpokladá, že v roku 2010 sa len začnú stavať niektoré chýbajúce úseky diaľnice od Žiliny po Košice, stavebné práce bude komplikovať náročný terén, ktorý si vyžiada budovanie niekoľkých tunelov.
Okrem peňazí zo štátneho rozpočtu by sa mali podľa Fica diaľnice financovať aj z fondov EÚ. Ďalšou možnosťou má byť zapojenie súkromného kapitálu do výstavby diaľničnej infraštruktúry, teda takzvané PPP projekty. Tie dokážu zabezpečiť výstavbu za vopred stanovené ceny, čo by mohlo zlacniť výstavbu diaľnic, dodal premiér. Zopakoval, že v súčasnosti sa na Slovensku stavajú diaľnice pomalšie a drahšie ako v iných krajinách.
Vládna koalícia nedávno presadila v parlamente zákon, ktorý má urýchliť vyvlastňovanie majetku napríklad pozemkov pre výstavbu diaľnic. V súčasnosti môžu využiť motoristi diaľnicu z Bratislavy prakticky až po Žilinu s výnimkou úseku cez Považskú Bystricu. Ministerstvo dopravy okrem toho upozornilo, že výstavba diaľnic a rýchlostných ciest si v nasledujúcich troch rokoch vyžiada vyčlenenie dodatočných takmer 22 miliárd korún.