BRATISLAVA - Autori Učiaceho sa Slovenska spomínajú v dokumente individualizáciu vzdelávania 59-krát, no chýba v ňom téma socializácie. Tvrdí to Slovenská komora učiteľov, ktorej stanovisko poskytol prezident komory Vladimír Crmoman.
Komora tvrdí, že v dokumente je nepomer zamerania na dieťa ako individualitu oproti triede ako sociálnej skupine. Chýba v ňom zameranie na skupinovú dynamiku, potrebu ujasniť pravidlá, hranice či potrebu autority. Učitelia vo svojich pripomienkach k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania tiež dodávajú, že individualizácia nie je hlavným problémom slovenského školstva a skôr odsúva do úzadia vážnejšie problémy, ako napríklad direktivitu v riadení škôl, nedostatok podpory učiteľa rodičmi či zlé finančné pomery.
Crmoman tiež upozorňuje, že v dokumente nezaznamenali stanoviská iných ministerstiev k medzirezortným témam. Chýba im hlavne vyjadrenie a analýza ministerstva financií k finančnému krytiu navrhovanej reformy. "V témach zdôrazňovaných v dokumente, ako je napríklad individualizácia, vyrovnanie rozdielov vo vybavenosti škôl modernou technológiou a didaktickými pomôckami či dofinancovanie modernizačného dlhu, sa už podľa nás mala začať komunikácia s analytickým tímom Inštitútu finančnej politiky, aby nenastala patová situácia ako pri Správe o stave školstva v roku 2013," uvádza sa v stanovisku Slovenskej komory učiteľov.
Komora tiež tvrdí, že predprimárne vzdelávanie, školské kluby detí, centrá voľného času a voľnočasové aktivity sú v dokumente Učiace sa Slovensko spracované nepostačujúco a nejasne. Zanedbávanie predškolskej starostlivosti pritom znemožňuje dostatočnú prevenciu pri predchádzaní negatívnych javov a nedostatkov vo výchove a vzdelávaní a spôsobuje hromadenie problémov v základných školách.
Učitelia ďalej žiadajú vytvoriť úrad školského ombudsmana so všetkými kompetenciami na ochranu pedagogických a odborných zamestnancov. "V školskom prostredí sa vytvára množstvo vzťahov, ktoré tvoria spoločnosť, ministerstvo, zriaďovateľ, vedenie školy, rodič, pedagóg a žiak, a tým aj množstvo konfliktov, ktorých riešenie spadá do pôsobnosti rôznych organizácií bez ich vzájomnej komunikácie," upozorňuje komora učiteľov.
Problémom podľa komory tiež je, že vo všetkých typoch škôl, školských zariadeniach a v poradenských zariadeniach je nedostatočný počet školských psychológov, liečebných, sociálnych a špeciálnych pedagógov, logopédov či terapeutov a tiež asistentov učiteľa a vychovávateľa, žiaka. V každej škole a školskom zariadení by mal podľa komory pôsobiť školský psychológ. Žiada preto zabezpečiť dostatočné finančné krytie pre vytvorenie pracovných miest špecialistov v prvom akčnom pláne na roky 2018/2019.
Ako investičnú prioritu treba podľa komory učiteľov stanoviť vyrovnanie modernizačného dlhu. Dodáva pritom, že akčný plán a rozpočet na tento cieľ treba pripraviť už do polovice tohto roka, aby sa premietol do rozpočtu na rok 2018. V súlade s výzvou vláde z januára 2013, deklaráciou z februára 2016 a odporúčaniami OECD žiadajú tiež zabezpečiť finančné krytie skvalitnenia vzdelávania tak, aby podiel z HDP na školstvo bol do roku 2020 na úrovni vyspelých štátov EÚ, najmenej šesť percent.
Komora tiež žiada zjednotiť kompetencie v oblasti riadenia a financovania verejných škôl a školských zariadení výlučne do pôsobnosti ministerstva školstva. Chce tak uskutočniť prechod financovania škôl a školských zariadení zo súčasného režimu financovania originálnych kompetencií do režimu financovania prenesených kompetencií prostredníctvom rezortu školstva.
Domyslieť treba podľa komory aj spôsob administrácie projektov financovaných zo štrukturálnych fondov EÚ tak, aby nezaťažovala školu a školské zariadenia. Komora žiada, aby ministerstvo školstva vytvorilo miesta projektových koordinátorov, ktorí vedia škole projekty kvalitne spracovať podľa ich potrieb a požiadaviek.
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania Učiace sa Slovensko predstavilo ministerstvo školstva 15. marca. Dokument má 226 strán, na ktorých jeho autori popisujú ciele v regionálnom aj vysokom školstve. Venujú sa kvalite a dostupnosti výchovy a vzdelávania, profesii učiteľa, odbornému vzdelávaniu, riadeniu a financovaniu regionálneho školstva či kvalite, otvorenosti a dostupnosti vysokoškolského vzdelávania. V jednotlivých kapitolách sa ďalej venujú aj vede, výskumu a tvorivým činnostiam na vysokých školách, spoločenskej misii vysokých škôl a tiež riadeniu a financovaniu vysokého školstva.
Zverejnením na svojej webovej stránke zároveň ponúklo odbornej i širokej verejnosti možnosť vyjadriť sa k jeho jednotlivým návrhom. Na základe zaslaných pripomienok a podnetov autorský návrh materiálu dopracujú. Pripomienkovanie mali pôvodne ukončiť koncom apríla. Termín však predlžili do 15. mája, aby mohli zakomponovať prostredníctvom online formulára aj pripomienky profesijných a stavovských organizácií z odborných okrúhlych stolov.