BRATISLAVA – Celomestská parkovacia politika v Bratislave, ktorú schválilo mestské zastupiteľstvo v decembri minulého roka a do platnosti vstúpila začiatkom marca, ostáva naďalej len na papieri. Stále sa totiž neschválil dodatok štatútu hlavného mesta upravujúci deľbu kompetencií mestských častí a magistrátu v parkovacej politike.
Hoci o ňom mali vo štvrtok (30.3.) diskutovať mestskí poslanci, bratislavský primátor Ivo Nesrovnal ho z programu zastupiteľstva stiahol. Primátor svoje rozhodnutie odôvodnil tým, že je potrebné isté nejasnosti ešte dorokovať.
Prijatie tohto dodatku je pritom podľa Nesrovnala posledný úkon, aby sa nové pravidlá parkovania v Bratislave stali realitou. "Ostáva posledný politický krok, a tým je zmena štatútu hlavného mesta, ktorý znamená, že mesto zverí svoje komunikácie I. a II. triedy mestským častiam, aby tieto mohli na svojom území vytvoriť jednotný systém," vysvetlil ešte v utorok (28.3.).
Dodatok k štatútu upravuje deľbu kompetencií hlavného mesta a bratislavských mestských častí vo veci užívania komunikácií I. až IV. triedy. Zároveň splnomocňuje mestské časti schváliť všeobecne záväzné nariadenie v miestnom zastupiteľstve. Jeho obsahom bude najmä úprava výšky úhrady za dočasné parkovanie, spôsob platenia úhrady a preukázania jej zaplatenia.
V utorok upozornili mestskí poslanci – starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová, prednosta Miestneho úradu v Karlovej Vsi Ján Hrčka a starosta Vajnôr Ján Mrva, že pripravovanú celomestskú parkovaciu politiku v Bratislave sprevádza netransparentný proces a priveľa rizík, ktoré bratislavský magistrát ignoruje.
Komunikácia medzi magistrátom, mestskými časťami a verejnosťou o parkovacej politike je podľa Čahojovej v posledných mesiacoch úplne zastavená. Znepokojuje ju aj audit k parkovaniu, okolnosti jeho získania a uzavretia zmluvy. Taktiež aj to, že dôležité časti auditu nie sú prístupné verejnosti.
"Je to materiál, na ktorý sa odvoláva mesto pri zavádzaní rezidenčného parkovania a obávame sa, že poslanci hlavného mesta, ktorí budú rokovať o dodatku štatútu k parkovaniu, tento materiál nepoznajú a nevedia o čom budú hlasovať," upozornila.
Nesrovnal tieto tvrdenia odmieta. Proces prípravy nariadenia a dodatku štatútu hlavného mesta k parkovacej politike podľa jeho slov prebiehal viac ako rok a pol a v spolupráci s mestskými časťami. Audit k parkovaniu bol podľa jeho slov pripravený transparentne, a tiež bol predstavený poslancom. "Je na webovej stránke mesta, čiže každý sa môže pozrieť. Nezverejnené sú iba niektoré pasáže, ktoré chceme použiť ako podklady k verejnému obstarávaniu. Keby sme ich zverejnili, tak by sme poškodili mesto. Po verejnom obstarávaní budú zverejnené," podotkol primátor.
Mestskí poslanci začiatkom decembra 2016 schválili zavedenie jednotnej parkovacej politiky v Bratislave od marca tohto roka. Táto regulácia parkovania sa však v bratislavských uliciach ešte neprejavila. V parkovaní v meste však má nastaviť jasné pravidlá, zvýhodniť Bratislavčanov a spraviť poriadok vo verejných priestranstvách. Bratislavské mestské časti sa budú po schválení dodatku štatútu môcť rozhodnúť, či do tejto parkovacej politiky vstúpia.