BRATISLAVA - Žiadna lanovka. Bratislava potrebuje nové električkové trate. Ambiciózne plány predstavil bývalý poslanec parlamentu a dnes mestský poslanec Bratislavy Martin Chren. Podľa neho by sa dalo za rovnaké peniaze dosiahnuť oveľa viac muziky. Ukázal aj prvé plány.
„Lanovka je len turistickou atrakciou. Skutočným riešením, ktoré mesto potrebuje a nestojí viac peňazí než lanovka, sú nové električkové trate a záchytné parkovisko,“ tvrdí sebavedomo Chren. Investor autobusovej stanice predstavil projekt lanovky podľa neho z dvoch dôvodov. Chren tvrdí, že mu nevychádza výpočet dynamickej dopravy, bez ktorého nemôže dostať stavebné povolenie na novú autobusovú stanicu.
„Papier však znesie všetko, a preto dostal investor nápad: budeme sa tváriť, že ľudia zaparkujú v novom petržalskom projekte LIDO (kde rovnaká firma spolu s finančnou skupinou od Dunaja plánuje inú výstavbu), odtiaľ sa prevezú lanovkou, áut ubudne, a výpočty nám sadnú. V skutočnosti to tak určite nebude,“ tvrdí mestský poslanec. Ako druhý dôvod uvádza, že projekt lanovky investorovi umožní žiadať o dotáciu od vlády. Tým by mohol zrýchliť stavebné konanie a oslobodenie od platenia developerského poplatku, čím by usporil čas aj nemalé peniaze.
Namiesto lanovky by tak rád Chren videl v Bratislave dve rozšírené električkové trate a jedno záchytné parkovisko. Stálo by to rovnako ako lanovka, čiže 50 miliónov eur. „Električka je pre Bratislavu nosným dopravným systémom. Je ekologická, a tam, kde cesta umožní prejazd 800 áut za hodinu, je električka schopná prepraviť za rovnaký čas až 10 000 ľudí.“
Konkrétne by jedna z nových tratí mohla zlepšiť ružinovské prepojenie na existujúcu Ružinovskú magistrálu. Viedla by od Starého mosta prešla cez Šafárikovo námestie, Pribinovu ulicu, a cez Košickú pokračovala na Miletičovu, kde by sa pripojila na existujúcu sieť. Nestála by podľa Chrena viac ako 25 miliónov eur a hotová by mohla byť už za štyri roky.
Druhá trať by viedla od Starého mosta k Prístavu, popri Dunaji. Pri tejto trati by mohlo stáť aj nové záchytné parkovisko. Druhá trať by navyše mohla pokračovať okolo Slovnaftu až do Podunajských Biskupíc a Vrakune. „Celá táto časť mesta trpí obrovskými zápchami, dopravným kolapsom. Zastávka pri Slovnafte by umožnila, aby takmer štyritisíc zamestnancov tejto firmy využívalo električku namiesto áut a autobusov. Kto sa niekedy pol hodinu presúval po zapchatej Slovnaftskej ulici, vie, aké dobré by to bolo.“
V optimistickom scenári Chren vidí do 4 až 6 rokov vybudované dve nové trate s parkoviskom, ktoré nielenže pomôžu odľahčiť mestskú dopravu, ale zlepšia aj život Bratislavčanov. „Nie však projektom lanovky, ktorá má voziť ľudí medzi dvoma obchodnými domami toho istého majiteľa. Ale reálnym, koncepčným riešením, ktoré bude slúžiť všetkým obyvateľom a návštevníkom Bratislavy,“ uzavrel na blogu bývalý poslanec parlamentu.