Predseda predstavenstva DPB Branislav Zahradník. (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Dopravný podnik Bratislava (DPB) pripravuje hromadné prepúšťanie, balík ozdravných opatrení a plán redukcie administratívneho personálu by chcelo vedenie podniku prijať na jeseň.
Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol predseda predstavenstva DPB Branislav Zahradník, do budúceho roka by už chceli ísť zoštíhlení o 10 percent administratívy. Zahradník predpokladá, že reštrukturalizácia podniku nebude jednorazová, ale vo viacerých etapách, ďalšia vlna opatrení by mala nasledovať po razantnejšej obnove vozového parku. Prepúšťanie by sa podľa neho však nemalo dotknúť približne 1 600 vodičov, ktorých v súčasnosti zamestnáva dopravný podnik pri celkovom počte viac ako 3 000 ľudí.
"Nedotkne sa to vodičov, táto skupina zamestnancov dopravného podniku je v dnešnom stave poddimenzovaná, máme skôr voľné miesta. Siahneme preto, obrazne povedané, na úradníkov a na obslužný personál. Tým chceme dosiahnuť to, aby sme vytvorili finančné zdroje na lepšiu motiváciu vodičov," povedal Zahradník. Podľa neho pomôže zvýšiť zdroje pre takúto motiváciu aj zníženie nákladov na údržbu vozidiel, to však bude možné až po modernizácii vozového parku. "Nechcem im však teraz sľubovať vzdušné zámky, ale myslím si, že zmeny budú smerovať k lepšiemu. Nepocítia to však iba vodiči, naším kľúčovým cieľom je, aby to pocítili aj cestujúci," konštatoval.
Ako ďalej uviedol, pri reštrukturalizačných opatreniach bude podnik postupovať racionálnou cestou, nebude "špekulovať" na ušetrení na odvodoch. Zahradník pripúšťa, že ak podnik vyhodnotí lacnejšie a výhodnejšie zabezpečovanie pracovníkov z externého prostredia, bude robiť outsourcing. Zdôraznil však, že pre podnik je nosným biznisom preprava osôb a mestská hromadná doprava, pracovníci z tejto oblasti budú pracovať v trvalom pracovnom pomere. Napriek tomu, že dopravný podnik využíva v súčasnosti niektorých vodičov aj brigádnicky, Zahradník nepredpokladá, že takúto spoluprácu bude robiť ako systémové opatrenia.
Podľa Zahradníka o nutnosti riešenia situácie v Dopravnom podniku hovoria aj čiastkové informácie vnútorného auditu. "Ekonomická situácia podniku nie je utešená, nemyslím si, že sme prevzali Dopravný podnik v dobrej kondícii. To, čo vieme, je, že podnik má asi 250 miliónov neuhradených faktúr, minulý rok hospodáril s 200 miliónovou stratou, pre tento rok pôvodný manažment naplánoval takmer rovnakú 200-miliónovú stratu. Podnik je hlboko podfinancovaný," konštatoval Zahradník.
Z výsledkov vyplýva aj dlhodobé podceňovanie investícií, čoho dôsledkom má byť aktuálny stav vozového parku. Vedenie podniku začalo aj s interným preverovaním obchodných transakcií. "Máme záujem najmä kontrolou zmlúv s odberateľmi a dodávateľmi nájsť prípadné reformy v týchto zmluvných vzťahoch, prípadne ukončiť niektoré zmluvy a vyhlásiť tendre a nastaviť nanovo obchodné podmienky. Podarilo sa nám napríklad nájsť niektoré zmluvné vzťahy s dodávateľmi, ktoré by sme dokázali dnes nastaviť aj výhodnejšie," povedal Zahradník. Dodal, že výsledky auditu by podnik chcel poznať v lete.
"Nedotkne sa to vodičov, táto skupina zamestnancov dopravného podniku je v dnešnom stave poddimenzovaná, máme skôr voľné miesta. Siahneme preto, obrazne povedané, na úradníkov a na obslužný personál. Tým chceme dosiahnuť to, aby sme vytvorili finančné zdroje na lepšiu motiváciu vodičov," povedal Zahradník. Podľa neho pomôže zvýšiť zdroje pre takúto motiváciu aj zníženie nákladov na údržbu vozidiel, to však bude možné až po modernizácii vozového parku. "Nechcem im však teraz sľubovať vzdušné zámky, ale myslím si, že zmeny budú smerovať k lepšiemu. Nepocítia to však iba vodiči, naším kľúčovým cieľom je, aby to pocítili aj cestujúci," konštatoval.
Ako ďalej uviedol, pri reštrukturalizačných opatreniach bude podnik postupovať racionálnou cestou, nebude "špekulovať" na ušetrení na odvodoch. Zahradník pripúšťa, že ak podnik vyhodnotí lacnejšie a výhodnejšie zabezpečovanie pracovníkov z externého prostredia, bude robiť outsourcing. Zdôraznil však, že pre podnik je nosným biznisom preprava osôb a mestská hromadná doprava, pracovníci z tejto oblasti budú pracovať v trvalom pracovnom pomere. Napriek tomu, že dopravný podnik využíva v súčasnosti niektorých vodičov aj brigádnicky, Zahradník nepredpokladá, že takúto spoluprácu bude robiť ako systémové opatrenia.
Podľa Zahradníka o nutnosti riešenia situácie v Dopravnom podniku hovoria aj čiastkové informácie vnútorného auditu. "Ekonomická situácia podniku nie je utešená, nemyslím si, že sme prevzali Dopravný podnik v dobrej kondícii. To, čo vieme, je, že podnik má asi 250 miliónov neuhradených faktúr, minulý rok hospodáril s 200 miliónovou stratou, pre tento rok pôvodný manažment naplánoval takmer rovnakú 200-miliónovú stratu. Podnik je hlboko podfinancovaný," konštatoval Zahradník.
Z výsledkov vyplýva aj dlhodobé podceňovanie investícií, čoho dôsledkom má byť aktuálny stav vozového parku. Vedenie podniku začalo aj s interným preverovaním obchodných transakcií. "Máme záujem najmä kontrolou zmlúv s odberateľmi a dodávateľmi nájsť prípadné reformy v týchto zmluvných vzťahoch, prípadne ukončiť niektoré zmluvy a vyhlásiť tendre a nastaviť nanovo obchodné podmienky. Podarilo sa nám napríklad nájsť niektoré zmluvné vzťahy s dodávateľmi, ktoré by sme dokázali dnes nastaviť aj výhodnejšie," povedal Zahradník. Dodal, že výsledky auditu by podnik chcel poznať v lete.