Pohľad na súčasný stav dokončovacích prác na diaľničnom tuneli Sitina v Mlynskej doline v Bratislave. (Zdroj: TASR)
BRATISLAVA - Motoristi, ktorí prechádzajú západnou časťou Bratislavy, by sa už koncom júna mali vyhnúť dlhému čakaniu na jednej z najfrekventovanejších križovatiek Patrónka.
Od 24. júna sa totiž spustí prevádzka diaľničného tunela Sitina, ktorým sa uľahčí tranzit napríklad z Česka do Maďarska, Rakúska alebo na sever krajiny.
"Tento tunel odľahčí križovatku Patrónka minimálne o 50 percent," povedal na otázku ČTK šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma. Podľa polície prejde križovatkou denne až 54.000 vozidiel. Premávku komplikujú hlavne kamióny, ktoré pri tranzite cez túto časť Bratislavy spôsobujú dopravné zápchy. Tunelom by po otvorení malo prejsť denne asi 20.000 automobilov; vyplní tak chýbajúci diaľničný úsek od Brna smerom do Budapešti alebo Žiliny.
Po otvorení asi 1,4-kilometrového tunela budú stavbári pokračovať v úprave okolitých ciest, ktoré v súčasnosti ešte nie je možné rekonštruovať. Práce by mali byť hotové na jeseň, keď bude stavba kompletne dokončená. Náklady na jeho výstavbu dosiahnu asi 4,5 miliardy korún.
Tunel tvoria dve samostatné rúry, každá má dva jazdné pruhy. Sitiny začali stavať v októbri 2003, súťaž na jeho zhotovenia vyhralo japonsko-české konzorcium Taisei-Skanska DS. Pôvodne sa predpokladalo, že bude prejazdný v prvom štvrťroku tohto roka. Práce pri razení tunelových rúr však komplikovali nestabilné geologické podmienky, problémy boli aj pri kladení povrchu vozoviek.
V posledných rokoch sa na Slovensku dokončili dva väčšie tunely, koncom roka 2004 takmer päťkilometrový tunel Branisko na východnom Slovensku a v roku 2005 asi 600-metrový tunel Horelica na severe krajiny. Na diaľnici D1, ktorá ma v budúcnosti spojiť Bratislavu s Košicami, sa plánuje ďalších viac ako desať tunelov.
"Tento tunel odľahčí križovatku Patrónka minimálne o 50 percent," povedal na otázku ČTK šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma. Podľa polície prejde križovatkou denne až 54.000 vozidiel. Premávku komplikujú hlavne kamióny, ktoré pri tranzite cez túto časť Bratislavy spôsobujú dopravné zápchy. Tunelom by po otvorení malo prejsť denne asi 20.000 automobilov; vyplní tak chýbajúci diaľničný úsek od Brna smerom do Budapešti alebo Žiliny.
Po otvorení asi 1,4-kilometrového tunela budú stavbári pokračovať v úprave okolitých ciest, ktoré v súčasnosti ešte nie je možné rekonštruovať. Práce by mali byť hotové na jeseň, keď bude stavba kompletne dokončená. Náklady na jeho výstavbu dosiahnu asi 4,5 miliardy korún.
Tunel tvoria dve samostatné rúry, každá má dva jazdné pruhy. Sitiny začali stavať v októbri 2003, súťaž na jeho zhotovenia vyhralo japonsko-české konzorcium Taisei-Skanska DS. Pôvodne sa predpokladalo, že bude prejazdný v prvom štvrťroku tohto roka. Práce pri razení tunelových rúr však komplikovali nestabilné geologické podmienky, problémy boli aj pri kladení povrchu vozoviek.
V posledných rokoch sa na Slovensku dokončili dva väčšie tunely, koncom roka 2004 takmer päťkilometrový tunel Branisko na východnom Slovensku a v roku 2005 asi 600-metrový tunel Horelica na severe krajiny. Na diaľnici D1, ktorá ma v budúcnosti spojiť Bratislavu s Košicami, sa plánuje ďalších viac ako desať tunelov.