KOŠICE – V Univerzitnej nemocnici Luisa Pasteura ako jedinej na Slovensku a možno i v Európe, začali s unikátnou metódou rehabilitácie pomocou umenia! Táto doplnková liečba si okamžite získala pacientov a tí s nadšením absolvujú cvičenia, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako zábavné počítačové hry.
S joystickom v ruke alebo nožnými pedálmi sa snažia zvládať rôzne hlavolamy na počítači inšpirované umením. Pacient František Schiller po mozgovej mŕtvici má postihnutú ľavú stranu tela. Pomocou joysticku dopĺňal na počítači obrázky známych maliarov. Na prvý pohľad to síce vyzerá, ako nenáročná počítačová hra, ale práve táto „hravosť“ pacienta nenáročne vtiahne do cvičenia a jemu sa tak postupne vracia motorika. "Je to veľmi zábavné a pomáha mi to. Je to doplnok mojej celkovej rehabilitácie, ale i keď to vyzerá nenáročne, je to pre mňa namáhavé," prezradil nám.
Fyzioterapeuti Oddelenia fyziatrie, balneológie a liečebnej rehabilitácie (OFBLR) Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice používajú pri rehabilitácii pacientov na mieru vytvorené prístroje. Tie pre nich vymyslel a vyrobil výtvarník a novomediálny umelec Boris Vaitovič v rámci projektu Creativity for Business, ktorý vedie nezisková organizácia Creative Industry Košice. Umelcovi sa podarilo prepojiť vizuálne umenie s rehabilitáciou, ktorá je prispôsobená individuálnym potrebám pacienta.
"Cieľovou skupinou tohto projektu sú pacienti s ochorením pohybového aparátu, ktoré sa prejavuje poruchou úchopu, poruchou mobility, zníženou svalovou silou, poruchou koordinácie hornej alebo dolnej končatiny. Napríklad po cievnej mozgovej príhode, alebo po operáciach končatín (stavy po implantáciach umelých kĺbov, poúrazové stavy s prípadným ochrnutím nervov) ako aj v prípadoch, kde pohybový hendikep spôsobia iné ochorenia centrálneho alebo periférneho nervového systému," uviedla primárka Miriam Dziaková, a dodáva: "preto našou požiadavkou pre autora bolo získať možnosť – program na liečebné ovplyvnenie pohyblivosti končatín, tak horných ako aj dolných, na zvýšenie svalovej sily, znovuzískanie alebo zlepšenie koordinácie pri aktivácii postihnutých končatín, ktoré sa celkovo prejaví aj v zlepšení mobility pacienta."
Boris Vaitovič najprv vytvoril joystick, na ktorý napojil jednoduchú aplikáciu, ktorá sledovala pohyb. Z toho vyplynuli trvanie, náročnosť hry i jej parametre. Vtedy sa začalo prvýkrát uvažovať aj o možnosti modifikovať aplikáciu podľa postihu pacienta. V procese tvorby sa preto myslelo aj na to, aby terapeut vedel nastaviť reakčnú zónu, ktorá je raz väčšia, raz menšia.
"Bol som oslovený ako výtvarník a myslel som si, že sa odo mňa očakáva niečo výtvarné. Ale keď sme tu prišli a videl som to utrpenie ľudí, tak som upustil od myšlienky vyrobiť si tu vlastný projekt. Tiež som mal predstavu, že budem hromadiť dáta, ku ktorým budem vytvárať vizualizáciu, aby som sa k tomu postavil ako k nejakej konceptuálnej práci. Ale potom som to úplne otočil, lebo pacienti sú tí dôležití a ja som len nástrojom pre nich." hovorí o svojej rezidencii Boris Vaitovič.
Výsledkom sú tri mediálne zariadenia a softvér, ktorý zbiera dáta o pokroku pacientov. Tlakový senzor využíva známe obrazy svetových umelcov, ktoré sú rozdelené na menšie diely. Pacienti sa s nimi hrajú, a keď dosiahnu rovnovážny tlak, tak sa kompozícia zoradí do správneho obrazu. Zariadenia sú prispôsobené aj veku pacientov, ktorí majú často problém so zrakom, z tohto dôvodu sa k vizuálnej hre pridal aj zvukový stimul.
"Význam tejto liečby vidíme nielen v zlepšení funkčného deficitu pacienta, v zmiernení hendikepu a zlepšení mobility, ale aj v pozitívnej psychickej stimuláci často depresívne ladených pacientov. Tento “systém” ponúka pacientovi navyše hravosť, a tým je pre neho atraktívnejší, inšpiratívny, a liečba je tak efektívnejšia a nadobúda komplexný rozmer," doplnila primárka Dziaková.