ŠTRASBURG – Ak si niekto myslí, že štrajk letušiek nemeckej leteckej spoločnosti Eurowings, ktorý paralyzoval leteckú dopravu v Nemecku, sa nás netýka, je na veľkom omyle. Svet sa globalizuje a dnes si z každého miesta na zemi, kde je pripojenie na internet, môžeme kúpiť letenku na akýkoľvek let z hociktorého letiska a na výber máme množstvo leteckých spoločností. Hovorí Slovenka, ktorá sa musela popasovať s nepríjemnou situáciou a teraz radí aj ostatným, ako si s ňou poradiť.
Stres a hádky na bratislavskom letisku: Dovolenkári mali letieť do Egypta, prišli o nervy
Štrajk letušiek pred dvoma týždňami (27.10.) spôsobil zrušenie vyše 400 letov spoločnosti Eurowings a postihol okolo 40-tisíc pasažierov. Práve vtedy sme sa nachádzali v Štrasburgu a večer sme mali zakúpené letenky zo Štutgardu do Budapešti, touto spoločnosťou. Veľmi nemilo nás prekvapilo, keď nám Eurowings sms-kou aj e-mailom oznámil, že náš let je zrušený. V taký čas je dôležité neprepadať panike a pozorne si prečítať navrhované riešenia spoločnosti. Tých možností bolo viac. Svoj let prebookovať na najbližší možný termín s tým, že spoločnosť znáša všetky náklady a tiež vám preplatí i nocľah. Alebo žiadať o peňažnú refundáciu a náklady s tým spojené.
Zákaznícke linky kolabovali
Bližšie informácie sme mohli získať na ich zákazníckej linke. Ako to však býva, dovolať sa do ich „call centra“ bola úloha takmer nemožná. Predstavte si, že naraz im začne volať niekoľko tisíc pasažierov, ktorí kdesi uviazli a i keď sme presvedčení, že v call centre v taký čas pracuje množstvo ľudí, váš telefonát sa dostane na rad možno i o niekoľko hodín. Alebo s nimi môžete diskutovať cez internet. Vyskúšali sme obe možnosti a keď sme zistili, že najbližší voľný let zo Štutgardu do Budapešti je až o 3 dni, požiadali sme o refundáciu letenky a spiatočnú cestu sme museli riešiť inak. Zisťovali sme iné letecké spoločnosti, ktoré by nás čo najskôr dopravili zo Štrasburgu do Budapešti. Do úvahy pripadali najbližšie letiská. Takže sme trpezlivo skúšali cez rôzne letecké webové stránky rôzne kombinácie, až sme našli let z Baden – Badenu do Budapešti na druhý deň (28.10.) o 12.50 hodine.
Hľadajte lety z blízkych letísk
Samozrejme odcestovať sme museli inou spoločnosťou a to nízkonákladovým Wizzairom. Na prvý pohľad sa zdalo, že všetko pôjde ľahko. Baden – Baden je od Štrasburgu vzdialený okolo 50 kilometrov a my sme dúfali, že sa tam dostaneme jednoducho. Buď autobusom alebo vlakom. Ešte predtým sme si však museli doplatiť noc navyše v Štrasburgu. Našťastie naša domáca bola veľmi ochotná. Aj lístky na vlak alebo autobus sme zháňali cez internet. Boli sme však mierne šokovaní, keď sme zistili, že i do tak blízkeho Baden – Badenu sa zo Štrasburgu dostanete veľmi komplikovane. Nakoniec sme išli vlakom s jedným prestupom a priamo v Baden – Badene sme chceli využiť verejnú dopravu na letisko. Lenže autobus chodí len raz za hodinu a aby sme nedajbože let nezmeškali, zobrali sme si taxík. Taxíky sú v Baden - Badene len mercedesy (v neďalekom Štutgarde sa totiž vyrábajú) a i cena na letisko bola luxusná – 35 eur!
Letisko v Baden - Badene s nepríjemným personálom
Letisko v Baden – Badene je veľmi maličké a keďže sme už boli odčekovaní a letenky sme si vytlačili ešte v Štrasburgu v Turistickom informačnom centre (boli veľmi ochotní a za tlačenie nepýtali ani cent), mysleli sme, že už pôjde všetko ako po masle. Žiaľ, zmýlili sme sa. Aj Eurowingsom sme cestovali len s malou príručnou batožinou, ktorá mala rozmery 45x25x20. Je to klasický tzv. letuškový kufrík s uniformovanými mierami. Všetky letecké nízkonákladové spoločnosti, s týmto typom batožiny nemajú problém, dokonca ich miery sú oveľa veľkorysejšie, okrem Wizzairu. Táto spoločnosť vám dovolí prepraviť zadarmo príručnú batožinu s maximálnymi mierami 42x32x25 cm. A samozrejme ich pracovníci sú nekompromisní. Takže sme na letisku museli doplatiť 40 eur za nadrozmernosť. Túto čiastku musíte zaplatiť pri špeciálnom pulte a i keď sme pôvodne mali dostatok času, naraz sa začalo všetko predlžovať. Jediná pracovníčka riešila tieto platby a my sme „stvrdli“ v rade niekoľko desiatok minút. A čas bežal, o chvíľu sa už mala zavrieť brána a to nás ešte čakala bezpečnostná kontrola. Slušne sme spomalenú pracovníčku požiadali, že sa ponáhľame a či by nám nevyšla v ústrety, lebo zmeškáme let. Jej odpoveď nás šokovala: „To nie je môj problém,“ odvrkla nám a ďalej spomalene vypisovala bločky.
Bezpečnostný pracovník nepozná, čo sa môže v príručnej batožine prevážať
Nuž, dojem z letiska v Baden – Badene nebol práve pozitívny, a to sme ešte netušili, že tlak nám zdvihne aj bezpečnostná kontrola. Keďže služobne lietam po celej Európe veľmi často, takmer každý mesiac, prepravné podmienky mám v malíčku. Viem presne, čo môžem v príručnej batožine mať. Pravidelne svojim blízkym zo Štrasburgu, z Talianska, z Bruselu nosím rôzne lokálne lahôdky. Z Francúzska sú to najmä syry. Dovolím si tvrdiť s trochou preháňania, že len za tento rok som letecky previezla „tonu“ syra a nikdy nebol problém. Až v Baden – Badene. Moje syry chytil bezpečnostný pracovník do rúk a začal mi nervózne vysvetľovať, že sa prevážať nesmú. Nuž podľa prepravných podmienok sa nesmú prevážať mäkké syry (také čo sa dajú natrieť) a nie polotvrdé a tvrdé, ktoré bežne kupujem. Na bezpečnostnej kontrole však nič nevyhádate a keď som zvyšovala hlas, pohrozil mi, že ma vylúči z leteckej dopravy. A tak moje tvrdé a polotvrdé syry skončili v koši na letisku... Čo dodať, letisko v Baden – Badene je „vďaka“ svojim zamestnancom najnesympatickejšie a najnepríjemnejšie, aké som zažila. Našťastie sme let stihli a doleteli sme do Budapešti, kde sme nasadli do nášho zaparkovaného auta a bezpečne sme docestovali domov do Košíc.
Samozrejme poplatky za nadrozmernú batožinu, ako aj lístky na vlak zo Štrasburgu do Baden - Badenu, sme sa rozhodli tiež žiadať od leteckej spoločnosti Eurowings ako refundáciu nečakaných nákladov za zrušený let.